Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Roellie
#702142
Geitenlong, geitenlever en rundernier!!! Wie geeft dit ook wel es aan de honden?
Ik was benieuwd hoe vaak je nier of long kunt geven? En wat zijn de belangrijke bestanddelen ervan. Ik weet bevoorbeeld dat in lever vitamine a zit, maar hoe zit dit met long en nier???

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Groetjes

Roellie
Door Lizzy
#702171
Ik.

Ik geef het alle drie. Long bevat redelijk wat vitamine C. En er zit wat biotine in. Verder is het niet ongelofelijk waardevol maar ook niet nutteloos. Het maakt hier gewoon onderdeel uit van de rest van de orgaanvleessoorten die ik geef. Ik geef dus 1 keer per week een orgaanvleesmaaltijd waar ik lever, hart, nier, long, tong in stop. En soms alleen lever, nier en hart. En soms alleen lever, tong en long. Maar ik kwak dus altijd diverse orgaanvleessoorten in de bak. En daarna krijgen ze een lekker vleesbot, dus ik heb nooit problemen met echt dunne ontlasting na een orgaanmaaltijd (orgaan laxeert). Nier is ten eerste rijk aan allerlei vitamines zoals A (niet zoveel als lever), de B vitamines, D, E en K en er zit zink en ijzer in. En verder is het een kwalitatief goede eiwitleverancier.
Door Chaos
#702258
Ik geef mijn honden 1 keer per week pens, 1 keer per week hart en 1 keer per week lever. Ik geef dit in de verhouding 7:5:3. Dit is samen 15% van het totale menu.
Als ik long en nieren zou gaan toevoegen, welke hoeveelheden/verhouding zou ik moeten aanhouden?

Marlies
Door Lizzy
#702406
Ik zou gewoon een onsje minder hart of pens voeren en een onsje meer nier of long. Komt niet te krap. Of gewoon een onsje meer nier + long. Dan voer je misschien 16% orgaan ipv 15% en dat is ook prima.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#702612
Hier krijgen de honden regelmatig rundernier, lams- en runderlongen, lams- en runderlever, geiten-, schapen- en runderpens, lams- en runderhart.
Als verdeling houd ik ongeveer aan: de helft pens en de andere helft een mix van wat voor soorten orgaan ik in huis heb.
Ik probeer met het orgaanvlees tussen de 15 en 20% van het totaal te blijven, en altijd lever in de mix.
Door Chaos
#703467
Dan zullen we de eerstvolgende keer maar eens long en/of nier bijbestellen/halen. Voeg ik het gewoon toe aan de portie lever. Da's de kleinse hoeveelheid, daar kan wel wat bij.

Marlies
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#705371
Ik voer 16% orgaan verdeeld over 7 maaltijden. Ze krijgen 2x hart, 2x pens, 1x nier, 1x long en 1 keer lever. S 'morgens orgaan samen met spiervlees, yoghurt huttenkase of een ei en de groentemix en s 'avonds vleesbot. nooit geen problemen met ontlasting hoewel ik wel het verschil zie van de maaltijd van s 'avonds en s 'morgens  ;)

De ene hond krijgt qua gewicht 134 gr orgaan p.d en de andere 75 gr. Van de lever krijgen ze iedere week allebei precies  100 gr omdat ik ergens gelezen heb dat ze dit nodig hebben en teveel en te weinig allebei niet goed is.

Ik maak er een heel gedoe van maar voor ons werkt deze methode nog steeds naar tevredenheid :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door