Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#701028
Ik zit een beetje met een dilemma....

Ik heb nog eens allerlei info doorgelezen betreffende barf.... Gewoon eens om te checken of ik nog verbeteringen aan kan brengen in de manier waarop ik voer..... Daarbij kwam ik erachter dat ik eigenlijk helemaal geen recreatiebotten voer..... Ik voer natuurlijk wel vleesbotten, maar de kale recreatiebotten vind ik toch best wel eng.... Daarbij komt ook nog dat hij lamsribben en geitenribben niet altijd goed verteerd. Ik geef er al extra vlees bij en heb de porties van de ribben al verkleind (dus meer vlees en minder bot), maar hij blijft af en toe botjes spugen en doet heel lang met de "platte ribben", de ruggenwervels eet hij wel op.... Maar er blijven van die kleine platte ribbetjes "over".... Alsof hij ze niet kan kauwen (vlees is er afgeknaagd), of wel opeet, maar in de nachtelijke uurtjes eruit kotst....

Mijn dilemma is dus of ik hem nu juist wel, of juist geen recreatiebot kan geven. Enerzijds ben ik namelijk bang dat hij die slecht verteerd, of zijn tanden beschadigd. Anderzijds is hij gek op knaagwerk en zag ik aan de binnenkant van zijn hoektanden een klein beetje aanslag zitten, wat ik met wat recreatiebot misschien nog weg kan krijgen....

Daarnaast vraag ik me af of er meer mensen zijn die geen recreatiebot voeren. Komt hij daardoor voedingsstoffen te kort? Wat is er de reden van waarom je wel, of geen recreatiebotten voert?

Als het advies is wel recreatiebot te voeren (in de omstandigheden, zoals hierboven beschreven met de ribben), met welk bot kan ik dan het beste beginnen? Of maakt dat niet uit?
Ik wil mijn hond het liefste dan iets geven, dat hij echt mag hebben en wat ik niet halverwege weer af moet pakken, maar ook weer niet zo'n klein bot waar hij in kan stikken.

En dan tenslotte: hoeveel en hoevaak geven jullie recreatiebot?

Weer veel vraagjes hè? :-[

Rachel.
Door tieneke
#701040
Hier geef ik geen kalfs recreatiebotten meer.
Ze knagen er gewoon te grote stukken vanaf terwijl het zachte botten zijn maar die wel dragend zijn,en dat is gewoon te hard!
Vooral Tinus sloopt binnen no-time zo'n bot en zou als hij de kans krijgt, volgens mij heel dat bot naar binnen rossen  :-X
Ze krijgen hier veel verschillende bot/vleessoorten per week waaronder de kalfsribben,schouder,heup,nekken en deze laatste zijn DE perfecte tandencleaners bij mijn honden,voor ik hiermee begon hadden ze langs hun kiezen aanslag wat met ander bot/vlees niet wegging en na een paar keer kalf/bot te hebben gegeten was de aanslag geheel weg,nu krijgen ze 1 maaltijd per week kalf/bot en het werkt echt perfect,ben zo blij dat ik eindelijk dit adres heb want het is hier niet zo dikgezaaid als in Nederland.
Hier hebben de Nollebakmonsters trouwens ook van die aanslag op hun hoektanden wat met wat voor bot jammergenoeg niet weggaat,ik schraap dit eens in de zoveel tijd weg.
Heb verleden week een(goedkope) electrische tandenborstel voor ze gekocht,is misschien ook een idee?
Als je toch besluit om eens een recreatiebot te geven nooit op zijn nuchtere maag maar na het eten.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#701045
Ik geef ook geen recreatiebotten. Niet meer, "vroeger" wel, maar gezien de schade bij sommigen aan het gebit ben ik daarmee gekapt. Ik zie niet in waarom ze voedingsstoffen tekort zouden komen aangezien ze die dingen niet opeten maar alleen maar wat afkluiven. Het beetje vlees aan zo'n bot is in de regel verwaarloosbaar en dat kan ik ook zo geven, dat hoeft niet aan zo'n bot te zitten.
En net als bij Tieneke kregen ze hier er ook wel kleine stukjes vanaf die als ze doorgeslikt zouden worden voor problemen zouden kunnen zorgen.
Door Lizzy
#701049
Het hangt er vanaf wat jij recreatiebotten noemt.

De een noemt een groot kaal bot, dat geen gewicht gedragen heeft, een recreatiebot (dat vind ik zelf dan nog de meest acceptabele. Ik vind botten die gewicht hebben gedragen of botten van oude dieren sowieso een no no). Andere noemen een groot kaal gewichtdragend bot (zoals een kalfs of lamsknie of een mergpijp) een recreatiebot. Qua voedingswaarde hebben ze aan beide weinig/niks.

Ik geef eigenlijk nooit recreatiebotten. Ik vind ook dat ze die niet nodig hebben. Dat is leuk knaagwerk voor honden die voor de rest hun tandjes nooit hoeven te gebruiken (versvlees eten). En dan nog alleen (in mijn ogen) botten die afkomstig zijn van jonge dieren en die geen gewicht hebben gedragen. Bij mij moeten de honden het gebit gewoon altijd gebruiken. Elke dag. Ik vind een zalmkop of een partij ribben of een heel 'prooidier' al recreatie genoeg.
Door tieneke
#701052
Lizzy schreef: Ik vind een zalmkop of een partij ribben of een heel 'prooidier' al recreatie genoeg.
Er wordt hier aardig wat af-gerecreateerd in 1 week  ;D ;D
Door Malamoods
#701062
Nou, goed om te horen hoe jullie erover denken! Ik had alle info nog eens doorgespit en ineens bedacht ik me dat ik nooit recreatiebotten voer! Ik dacht, chips, da's vast niet de bedoeling..... Maar het wel geven, daar sta ik dus gevoelsmatig gewoon ook niet achter... Ik ga dus gewoon vrolijk door met de vleesbotten, daar voelen we ons beide happy bij!

Enne...Lizzy, ik bedoel met recreatiebot de kale botten zonder vlees. Gewichtsdragers daar pieker ik niet over, ook niet als knaagwerk of tandenborstel.

Rachel.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#701064
hier krijgen ze af en toe een groot bot, maar dan alleen als ik het voor niets bij een bestelling heb. Knagen een 20 a 30 minuten en dan haal ik ze af. Mijn honden halen er geen hele stukken vanaf.
Maar ik denk ook niet dat het echt nodig is, omdat ze door de regel al genoeg bot binnen krijgen
Gebruikersavatar
Door Angelique
#701065
Malamoods schreef: Herkennen jullie overigens ook het "probleem" met de ribben?

Rachel.
Welk probleem?
Door Malamoods
#701066
trimsalon schreef: hier krijgen ze af en toe een groot bot, maar dan alleen als ik het voor niets bij een bestelling heb. Knagen een 20 a 30 minuten en dan haal ik ze af. Mijn honden halen er geen hele stukken vanaf.
Maar ik denk ook niet dat het echt nodig is, omdat ze door de regel al genoeg bot binnen krijgen
Ik ben er zelf niet zo voor om halverwege de maaltijd het bot weg te nemen. Wat hij krijgt, mag hij houden....

Rachel.
Door Malamoods
#701068
Angelique schreef: Welk probleem?
In mijn eerste posting schrijf ik over het probleem met de ribben, dat hij met grote regelmaat de platte stukjes rib moeizaam opkauwt, of wel eet, maar ze 's nachts uitkotst... Ik heb al meer vlees gegeven en de ribben in kleinere porties gegeven (en ook nog eens minder ribmaaltijden in het menu gedaan), maar dat helpt niet voldoende. Soms gaat het goed, maar vaak gaat het ook niet goed.... Mijn vraag was dan ook of jullie dat ook herkennen....

Ik heb overigens al ribben gehad van twee verschillende leveranciers (Canis Naturalis en Any Animal) en het maakt dus niet uit waar ik ze haal.... Lamsribben gaan overigens soms ook goed, maar met geitenribben heeft hij helemaal vaak problemen.

Rachel.
Door Lizzy
#701070
Malamoods schreef: In mijn eerste posting schrijf ik over het probleem met de ribben, dat hij met grote regelmaat de platte stukjes rib moeizaam opkauwt, of wel eet, maar ze 's nachts uitkotst... Ik heb al meer vlees gegeven en de ribben in kleinere porties gegeven (en ook nog eens minder ribmaaltijden in het menu gedaan), maar dat helpt niet voldoende. Soms gaat het goed, maar vaak gaat het ook niet goed.... Mijn vraag was dan ook of jullie dat ook herkennen....

Ik heb overigens al ribben gehad van twee verschillende leveranciers (Canis Naturalis en Any Animal) en het maakt dus niet uit waar ik ze haal.... Lamsribben gaan overigens soms ook goed, maar met geitenribben heeft hij helemaal vaak problemen.

Rachel.
Van tijd tot tijd heeft Pinkel hier last van gehad (al heel lang niet meer). Dat ze harde stukjes bot opbraakt 's nachts. En dat doet zij juist eerder met lam/kalf dan met geit. Op zich is dit een heel natuurlijke reactie. Het lichaam zegt "niet te verteren, dus eruit met die handel". Als het mijn hond was: dan ging ik voorlopig alleen vleesbotten voeren van kleinere dieren. Kip, eend, parelhoen, zalmkop kan nog wel, konijn, kwartel, en dergelijke. En ik liet alle botten van grotere dieren voor wat het was. Je kunt het over een paar maanden (zeg 3 tot 6) gerust nog eens proberen. Hij is dan wat ouder, inmiddels nog meer gewend en misschien lukt het dan beter. In de tussentijd zou je wat extra probiotica kunnen geven.
Door tieneke
#701071
Malamoods schreef: In mijn eerste posting schrijf ik over het probleem met de ribben, dat hij met grote regelmaat de platte stukjes rib moeizaam opkauwt, of wel eet, maar ze 's nachts uitkotst... Ik heb al meer vlees gegeven en de ribben in kleinere porties gegeven (en ook nog eens minder ribmaaltijden in het menu gedaan), maar dat helpt niet voldoende. Soms gaat het goed, maar vaak gaat het ook niet goed.... Mijn vraag was dan ook of jullie dat ook herkennen....

Ik heb overigens al ribben gehad van twee verschillende leveranciers (Canis Naturalis en Any Animal) en het maakt dus niet uit waar ik ze haal.... Lamsribben gaan overigens soms ook goed, maar met geitenribben heeft hij helemaal vaak problemen.

Rachel.
Denk dat de ribben te hard zijn.
Door Malamoods
#701075
Lizzy schreef: Van tijd tot tijd heeft Pinkel hier last van gehad (al heel lang niet meer). Dat ze harde stukjes bot opbraakt 's nachts. En dat doet zij juist eerder met lam/kalf dan met geit. Op zich is dit een heel natuurlijke reactie. Het lichaam zegt "niet te verteren, dus eruit met die handel". Als het mijn hond was: dan ging ik voorlopig alleen vleesbotten voeren van kleinere dieren. Kip, eend, parelhoen, zalmkop kan nog wel, konijn, kwartel, en dergelijke. En ik liet alle botten van grotere dieren voor wat het was. Je kunt het over een paar maanden (zeg 3 tot 6) gerust nog eens proberen. Hij is dan wat ouder, inmiddels nog meer gewend en misschien lukt het dan beter. In de tussentijd zou je wat extra probiotica kunnen geven.
Probiotica heb ik in huis, dus dan ga ik die zeker geven!

Zalmkoppen gaan overigens wel goed. Parelhoenkarkas heeft hij gisteren voor het eerst gehad en ook die gaan rap en gretig naar binnen! Geen verteringsproblemen! Maar aan konijn en kwartel kan ik niet komen.... Weet iemand een adresje? Waar (bij wat voor soort winkel) verkopen ze die? Poelier?

Ik heb nu trouwens de nieuwe eend (nu met vleugel van een kilo per stuk) in de vriezer liggen (eerst had ik de karkasjes van 500 gr. per zakje). Kun je die een beetje makkelijk in 2en hakken met een eenvoudig keukenmes? Ik durf hem niet in 1 keer te geven, da's veel te veel in eens....

Rachel.
Door Lizzy
#701077
tieneke schreef: Denk dat de ribben te hard zijn.
Ik geef die ribben ook. Niks aan het handje. Linga at ze ook al, als pup.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door