Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Linneke
#700599
Zucht ... ik kom vandaag thuis uit mijn werk, is mijn afvalbak leeggeroofd/ omgeschud en een winterlaars van de voering ontdaan >:( . De reden???

Gisteren stond er orgaanmix op het menu bij ons. Nu heeft Sen opeens geen zin meer in orgaan en al helemaaaaal niet meer in lever. Na wat geteut met de lever heb ik het even een paar seconde in kokend water gedaan. Toen at ze met moeite 2 kleine stukjes(onder dwang van de kat ;) ).  De hersentjes die bij de mix zaten gingen er ook nog wel in met veel moeite...maar de rest van de lever en wat long laat ze staan.  Ik heb het toen weggehaald, en savonds weer geprobeert....toen wilde ze weer niet.

Toen vanmorgen haar de organen opnieuw aangeboden.....weer wilde ze niet eten. Terwijl ze nu dus duidelijk wel erg veel honger had, gezien het sloopgedrag opeens in huis. :'(

Hoe kan ik haar nu stimuleren om de organen te eten???Als ik het in kleine stukjes snijd en door haar rundersnip doe, dan laat ze nog het meeste liggen.  :-[

Iemand tips?????

Groetjes Linda
Door Boefke
#700610
Heb je het al eens helemaal door de groentemix gemixt? Dus dat het geen stukjes meer zijn? En dan iets van joghurt of iets anders dat ze echt heel lekker vind door de mix erbij?
Door Linneke
#700620
Bedankt voor de tip, maar groenten vind ze ook al helemaal niet lekker. Dus dat zal me nooit lukken. Zuivel is ze ook niet weg van anders was dat een mooie optie geweest.

Groetjes Linda
Door Boefke
#700622
Ei, houd ze daar van? Dan door een rauw ei tot brei gemixt? Lastig joh. Hier is mijn hond er ook niet dol op, maar gekookt lukt het nog wel. Eet ze helemaal geen enkel orgaansoort? Lever is wel vaker een probleem, anders kun je dat misschien even eruit weglaten en andere soorten kijken wat ze wel lust?
Gebruikersavatar
Door Pauline
#700635
Die van mij eten ook geen lever, behalve als ik het helemaal gaar kook. Dan eten ze het niet, maar vreten het. Dat doe ik dus maar, 't is de enige manier om ze lever te laten eten.

Behalve de lamslever die ik van Trimsalon (van Texelse lammeren) heb gekregen, die word wel rauw gegeten.
Door kdecoene
#700640
hier ook niet gek op rauw orgaan :(
Maar gekookt zijn ze er razenddol op ;D
In het begin moest het echt doodgekookt worden nu is eventjes in kokend water leggen al voldoende.
Door Linneke
#700642
Ik zal het nog eens proberen met een eitje erbij. En de rest van de lever zal ik even helemaal gaar koken. Als het helemaal gekookt is, zit er dan nog wel vit.a in??? of vergaat dat tijdens het koken???

Verder eet ze kwa orgaan wel hart, en pens, en kippenmaag...maar lever lijkt me juist zo belangrijk.

Ik ga er nog even mee aan de slag, en anders zat ik al te denken dat ik maar eens moet kijken voor een gehaktmolen?!!

Groetjes Linda
Door Lizzy
#700655
Vitamine A vergaat niet door verhitting, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Overigens is rauw ei + lever wel beide laxerend en kan dus diarree veroorzaken. Gefet niet, maar dan weet je dat.

Lever is inderdaad belangrijk. En ik vind het geen orgaan dat je uit je menu kunt weg laten. Nu moet ik erbij zeggen: ik heb een hond die van lever gruwelde. Vooral kippenlever ging ze van kotsen. Maar sinds ik biologisch runderlever geef: vreet ze het als een klein wolfje! Het is dus de moeite waard op biologische lams of runderlever te proberen!

En als dat niet lukt: dan kun je het koken of bakken. Ik ken honden die het alleen vreten als het gekookt is. Ik ken er ook die het alleen moet als het een beetje gebakken is in olijfolie of boter. Beter zo dan niet, zou ik persoonlijk zeggen.
Door 202Spots
#700659
Geen aparte orgaan maaltijd  geven...gewoon 'n klein beetje orgaan (wel of niet gekookt of klein gesneden) samen met ander vlees en groentemix mengen.
Door Lizzy
#700705
202spots schreef: Geen aparte orgaan maaltijd  geven...gewoon 'n klein beetje orgaan (wel of niet gekookt of klein gesneden) samen met ander vlees en groentemix mengen.
Ook een heel goede tip ja! Als je een heeeel klein beetje lever mengt (heel fijn gesneden) met pens: gaat het er meestal gemakkelijk in!
Door Linneke
#700739
Hoi Allemaal,

Nou he he ze heeft het vrijwillig opgegeten. Eerst heb ik een heel klein stukje lever geprakt en gemengd met een eitje......na lang snuffelen en twijfelen at ze het op. 

Daarna heb ik de rest helemaal gaar gekookt....en ze kon toen niet wachten tot het afgekoelt was zodat ze het kon eten  :) . De long wilde ze zowel rauw als gekookt niet eten ( maar dat vind ik niet zo erg, begreep dat die toch niet zoveel voedingswaarde had).

Heel erg bedankt voor de tips, het heeft weer een goed resultaat opgeleverd. ;D

Groetjes Linda
Gebruikersavatar
Door *Monique
#700776
Linneke schreef: Hoi Allemaal,

Nou he he ze heeft het vrijwillig opgegeten. Eerst heb ik een heel klein stukje lever geprakt en gemengd met een eitje......na lang snuffelen en twijfelen at ze het op. 

Daarna heb ik de rest helemaal gaar gekookt....en ze kon toen niet wachten tot het afgekoelt was zodat ze het kon eten  :) . De long wilde ze zowel rauw als gekookt niet eten ( maar dat vind ik niet zo erg, begreep dat die toch niet zoveel voedingswaarde had).

Heel erg bedankt voor de tips, het heeft weer een goed resultaat opgeleverd. ;D

Groetjes Linda
De long kun je goed drogen als lekkertjes ;)
Door Netty
#701033
ben ik blij dat ik lees dat ik niet een apart exemplaar heb ::)
ik ga zodra ik weer kan koken direct lever scoren en koken.....
ik krijg als het goed is ook een gasstel buiten, voor de vieze luchten zal ik maar zeggen, heet hier een wet kitchen, en verrekte handig ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#701451
Netty schreef:
ik krijg als het goed is ook een gasstel buiten, voor de vieze luchten zal ik maar zeggen, heet hier een wet kitchen, en verrekte handig ;)
??? is het regenseizoen al begonnen dan  :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door