Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door macgirlie
#697382
Ik via de leverancier van Carnibest kalfsbotten besteld. Nu lijken ze me een beetje aan de grote kant voor mijn Cockers. En volgens mij zijn ze knoerhard. Hier twee foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen zondag hebben ze allebei zo'n bot gehad en dan knagen ze er vooral het binnenste uit. JayJay gaf het na zo'n 2 uur op, Pepper laat het bot niet afpakken (alleen in ruil voor eten). Daarna heb ik ze in de Kliko geknikkerd.

Wat ik me nu afvraag: dat wat aan de binnenkant zit wat heeft dat nu voor voedingswaarde? En als ze zo'n bot krijgen kun je ze dan de rest van de dag wat minder geven? De dag daarna hadden ze wel harde witte ontlasting.

En voortaan daar beter niet meer kopen? Volgens mij zijn het toch echt dragende botten, dus nauwelijks zacht te noemen.
Door Lizzy
#697427
Binnenin zit merg. Dat heeft wel voedingswaarde. Ja, ik vind ze persoonlijk te hard. Dit soort dingen geef ik mijn honden niet.
Door 202Spots
#697471
macgirlie schreef: Afgelopen zondag hebben ze allebei zo'n bot gehad en dan knagen ze er vooral het binnenste uit. JayJay gaf het na zo'n 2 uur op, Pepper laat het bot niet afpakken (alleen in ruil voor eten). Daarna heb ik ze in de Kliko geknikkerd.
Dit is 'n gewricht, en inplaats van 2 uur.. zou ik de hond er  niet langer dan 10 -15 minuten aan laten knagen. :-\
Door macgirlie
#697482
Nu liggen er nog 4, die mogen ze gedoseerd hebben. Misschien schraap ik het merg er uit. en meng dat met ander vlees. Maar ik zal ze daar zeker niet meer kopen.
Door Happy Tail
#697993
je zou het als recreatiebot kunnen geven na een orgaan maaltijd.  en dan na 30 minuten wegpakken. Als er nog wat veel over is, dan kn je het de dag erna nog eens geven nadat ze bijvoorbeeld alleen spiervlees hebben gehad. Ook meer als recratief werk.
Ik geef Baya heel soms dit soort botten, maar ik weet dat ze iets laat liggen als het te hard is, ook al is het een geitenrib.
Door Nathalie.
#698186
???Ik dacht juist dat dit niet zo'n hard bot was. Vixinn krijgt deze ook omdat ze geen al te harde botten mag hebben voor haar kaakgewricht. Ik moet zeggen dat ze er behoorlijk wat van af krijgt zonder al te veel problemen. Alleen het smalle gedeelte laat ze liggen. Dan gaat het blijkbaar erg goed met haar kaak.
Wat is dan wel wel zacht?
Door tieneke
#698312
Nathalie. schreef: ???Ik dacht juist dat dit niet zo'n hard bot was. Vixinn krijgt deze ook omdat ze geen al te harde botten mag hebben voor haar kaakgewricht. Ik moet zeggen dat ze er behoorlijk wat van af krijgt zonder al te veel problemen. Alleen het smalle gedeelte laat ze liggen. Dan gaat het blijkbaar erg goed met haar kaak.
Wat is dan wel wel zacht?
Dragend bot is NIET geschikt om te laten eten.
Kalfsribben,heupen,nek,schouder mag de hond eten,mits het kalf niet te oud is.
Hier heb ik een superadres van kalveren die niet ouder zijn dan 3 a 4 maanden echt boterzacht is het bot.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#698320
macgirlie schreef: Nu liggen er nog 4, die mogen ze gedoseerd hebben. Misschien schraap ik het merg er uit. en meng dat met ander vlees. Maar ik zal ze daar zeker niet meer kopen.
Dit is gewoon "mergpijp" en dan de andere kant op gezaagd. Knikkerhard dus en de stukken kunnen er vanaf knappen. Leuk om uit te likken maar daarmee houd het verder ook op.
Door Nathalie.
#698518
Ben er echt verbaast over. Dit is mij geadviseerd als zacht bod. Als ik er doorheen ben zal ik ze niet meer kopen.
Door Mevroi Kruim
#699037
Nathalie. schreef: Ben er echt verbaast over. Dit is mij geadviseerd als zacht bod. Als ik er doorheen ben zal ik ze niet meer kopen.
Zou in het vervolg voorzichtig zijn met het aannemen van advies van degene die dit gezegd heeft.
Kijk, botten van jonge dieren zijn zachter dan van volwassen dieren, da's zeker waar. Maar ook van jonge dieren als lam, geitenlam en vooral kalf zijn de dragende delen, dus de pootbotten, al veel te hard voor de gemiddelde huishond. Zelfs wolven krijgen dat soort botten niet weg, tenzij ze echt van een pasgeboren jong komen.

Oja, het kan ook zijn dat degene die dit zachte botten vond ervan uitgaat dat de botten niet voor consumptie bedoeld zijn maar als recreatiebot. De meeste mensen hebben geleerd dat honden geen botten mogen eten.
Door tieneke
#699068
Nathalie. schreef: Dit is mij geadviseerd als zacht bod.
Echt iemand met veel verstand van botten dus  ::)
Het is een pure tandensloper, om over de eventuele gevolgen nog maar te zwijgen als ze er grote stukken van zouden inslikken.
Door Nathalie.
#699183
Dit is mij verteld door 2 verkooppunten van carnibest. En aangezien Vixinn er goed mee overweg kon ging ik er ook vanuit dat ze zacht waren. Ze krijgt er namelijk echt veel vanaf.
Door tieneke
#699312
Nathalie. schreef: Dit is mij verteld door 2 verkooppunten van carnibest. En aangezien Vixinn er goed mee overweg kon ging ik er ook vanuit dat ze zacht waren. Ze krijgt er namelijk echt veel vanaf.
Als ik bovenstaand bot aan Tinus zou geven dan rost ie er aardig wat van naar binnen,ik denk dat hij het bot gewoon voor de helft opeet,echt levensgevaarlijk!
Kijk nog maar eens goed naar de bovenste foto en dan vooral naar het smalle dikke stuk  ;)
Misschien moeten die 2 verkooppunten even goed hun huiswerk gaan doen en niet zomaar adviezen gaan geven als ze het niet eens zeker weten?
Wat als er wat met jouw hond gebeurt met inslikken en hij op de operatietafel ligt?
Of hij breekt een kies?
Zijn ze dan ook thuis?  ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#699347
tieneke schreef: Als ik bovenstaand bot aan Tinus zou geven dan rost ie er aardig wat van naar binnen,ik denk dat hij het bot gewoon voor de helft opeet,echt levensgevaarlijk!
Kijk nog maar eens goed naar de bovenste foto en dan vooral naar het smalle dikke stuk  ;)
Misschien moeten die 2 verkooppunten even goed hun huiswerk gaan doen en niet zomaar adviezen gaan geven als ze het niet eens zeker weten?
Wat als er wat met jouw hond gebeurt met inslikken en hij op de operatietafel ligt?
Of hij breekt een kies?
Zijn ze dan ook thuis?  ;)
Ja maar, ja maar, er zit toch meestel een briefje bij dat je die dingen op eigen risico voert. Dus aanbellen hoeft niet, ze zijn op voorhand niet thuis :-X
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door