Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jacq
#697414
Ik heb al een keer een berichtje geschreven, omtrent het feit dat ik in Frankrijk woon en ik graag met barfen wilde beginnen. Ik ben inmiddels begonnen mijn duitse herder Mick (van bellosca)(5jr) vers te voeren. Ik stuit echter op de volgende problemen.
*ik kan geen vleesbotten krijgen, hierdoor krijgt Mick dus te weinig calcium. Ik kan hem Gistocal geven (via Huub vd Lang vernomen), maar hoe zit het nu met percentages voor de rest van zijn maaltijd?
Ik kan de volgende vleessoorten krijgen:*rundvlees, lamsvlees, kip(hele, filet, vleugeltjes)*lamsribbetjes-veel vel, weinig vlees, weinig rib*schone pens*zelden hart*lever(tjes)Qua botten moet ik het doen met een schenkel of een mergpijp. Ik ben op dit moment aangewezen op een redelijk grote supermarkt(intermarche) in het Alpengebied.Va april ben ik weer in Zd Fr en kan dan ook aan verse vis komen. Ik voer Mick nu 'smorgens brokken  :'((foei he?) om hem op deze manier toch wat calcium te geven en 's avonds probeer ik te barfen. Wie wil mij helpen een zo volledig mogelijk barf menu samen te stellen?
Groetjes, Jacq
Door 202Spots
#697485
Bij restaurants (waar ze zelf uitbotten) naar de rauwe botten of karkassen informeren?
De vleesbotten hoeven niet kaal te zijn hoor,kan je ook niet aan b.v lamsribben voor mensen komen?
Door Yves
#697508
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar je hebt toch botten. In de hele kip, kippenvleugels en lamsribbetjes.

Mergpijp is erg hard en niet goed voor het gebit. Schenkel weet ik niet, moet iemand anders ff op reageren.

Een vleesbot bestaat ongeveer uit 50% vlees en uit 50% bot als er aan de lamsribben weinig vlees zit kun je gewoon wat ander vlees erbij geven.
Door 202Spots
#697547
Yves schreef: Mergpijp is erg hard en niet goed voor het gebit. Schenkel weet ik niet, moet iemand anders ff op reageren.
Mergpijp is stuk poot bot,en schenkel is 'n plak van poot bot waar nog vlees omheen zit.
Schenkel is 'n  ring van bot wanneer het merg eruit is gekrabbelt,kan dit heel makkelijk OM de onderkaak van de hond vast kan gaan zitten....
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 24 jan 2007, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door judith1967
#697652
202spots schreef: Mergpijp is stuk poot bot,en schenkel is 'n plak van poot bot waar nog vlees omheen zit.
Schenkel is 'n  ring van bot wanneer het merg eruit is gekrabbelt,kan dit heel makkelijk OM de onderkaak van de hond vast kan gaan zitten....
Nou dat is bij de Berner Sennen van mijn buurvrouw ook gebeurt,verschrikkelijk!!!
Geef maar niet hoor.
Door Elvira
#697672
Ik ben wel eens bij de intermarche geweest en daar hadden ze hele konijnen. Kwartels zullen ze ook wel hebben ?
Maar met lamsribben en kippen heb je al 2 calciumbronnen. Toen Nelson nog klein was kreeg hij alleen kip in bot vorm (en af en toe een konijntje als ik er aan kon komen). Hij kreeg wel verschillende soorten vlees en vis.
Door tieneke
#697834
jacq schreef: Ik heb al een keer een berichtje geschreven, omtrent het feit dat ik in Frankrijk woon en ik graag met barfen wilde beginnen. Ik ben inmiddels begonnen mijn duitse herder Mick (van bellosca)(5jr) vers te voeren. Ik stuit echter op de volgende problemen.
*ik kan geen vleesbotten krijgen, hierdoor krijgt Mick dus te weinig calcium. Ik kan hem Gistocal geven (via Huub vd Lang vernomen), maar hoe zit het nu met percentages voor de rest van zijn maaltijd?
Ik kan de volgende vleessoorten krijgen:*rundvlees, lamsvlees, kip(hele, filet, vleugeltjes)*lamsribbetjes-veel vel, weinig vlees, weinig rib*schone pens*zelden hart*lever(tjes)Qua botten moet ik het doen met een schenkel of een mergpijp. Ik ben op dit moment aangewezen op een redelijk grote supermarkt(intermarche) in het Alpengebied.Va april ben ik weer in Zd Fr en kan dan ook aan verse vis komen. Ik voer Mick nu 'smorgens brokken  :'((foei he?) om hem op deze manier toch wat calcium te geven en 's avonds probeer ik te barfen. Wie wil mij helpen een zo volledig mogelijk barf menu samen te stellen?
Groetjes, Jacq
Meteen de brokken wegkieperen Jacq  ;) en die Gistocal ook trouwens...
Als calciumbron heb je al 2 mooie, nl de lamsribbetjes en de hele kip en vleugels,bij de kale lamsribben geef je dan wat spiervlees vooraf bijv lam of rund en je hond heeft meteen een goed bot voor de kiezen.
Met deze 2 heb je je ong 50% vlees/bot al waar je meteen mee kunt starten.
Neem dan 20% spiervlees erbij van rund en lamsvlees plus een vers vissie en als dat vissie er nog niet is geef je tijdelijk iets van tonijn of anders uit blik.
2 maaltijden pens per week en dit aanvullen met lever,hart,niertjes oid en je moet makkelijk aan de 15% orgaan komen,jammer dat ie niet zo vuil is maar altijd nog beter dan niets.
Een groentenmix erbij,als je dit wilt natuurlijk,met een paar verse eitjes en in jouw geval(zolang je geen vette vis hebt) visoliecapsules die je 2 a 3 keer per week geeft.
De schenkel en mergpijp niet meer geven want dit zijn tandenslopers.
Hoop dat je hier wat mee kan  ;)
Laatst gewijzigd door tieneke op do 25 jan 2007, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Yves
#697912
Wat ik nog ben vergeten. Zijn de ribben enkel? Zo ja dan kan een hond die in een keer doorslikken en dat is niet goed.

Ik krijg gratis en voor niets enkele ribben. Wat ik doe is deze vasthouden en yves uit mijn hand laten opeten. Maar Yves is erg klein en ik weet niet of dit bij een grotere hond ook lukt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door