Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Niekol
#697238
Tot nu toe stond mijn honden op KVV (verschillende merken door elkaar)aangevuld met spiervlees en kippenekken en groentemix. Ik ben nu aan het overstappen op 50% KVV en 50% een compleet BARF menu.

Maar ik heb een teef die 6 weken drachtig is. Na hier het een ander gelzen te hebben over eclampsie  denk ik dat het wellicht het verstandigste om haar voorlopig toch maar even op de KVV te laten. Of niet?
Maar ik mag de KVV dan toch ook aanvullen met bv rijst, eieren en groente?

Ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje eng allemaal met een drachtige teef. Dus graag jullie hulp. (voordat ik in een vlaag van verstandsverbijstering teruggrijp naar brokken)
Laatst gewijzigd door Niekol op di 23 jan 2007, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#697276
Nee hoor, helemaal niet nodig om versvlees te blijven voeren. Je kunt de volgende dingen in acht nemen:

Ian Billinghurst
Grow Your Pups with Bones

Een paar highlights over zwangerschap en bevalling en wat wel en niet te voeren:

Wat voeren we de teef gedurende de zwangerschap?
De eerste 6 weken van de zwangerschap moet je de teef geen levertraanolie voeren. Dit bevat teveel vitamine A en kan gevaarlijk zijn voor de foetussen in deze periode. Maar, voor de zwangerschap en aan het eind van de zwangerschap en na de bevalling moet je vooral wel levertraanolie voeren.

De laatste weken van de zwangerschap ga je meer geconcentreerd voer voeren zoals vlees, eieren, lever, niertjes, hersenen, lijnzaadolie, etc. Deze voedingsstoffen promoten de groei van de pups. Je gaat ook minder vleesbotten geven, tot ongeveer 25% van het totaal aan voeding. Geef geen grote botten meer. Geef ook minder groente en fruit. Je kunt extra supplementen voeren zoals kelp, vitamine E, vitamine B complex, vitamine C en je begint aan het eind van de zwangerschap ook weer kleine beetjes levertraanolie te voeren.

Tegen het eind van de zwangerschap heeft een teef ook koolhydraten nodig. Dit is om ervoor te zorgen dat de teef niet een te lage bloedsuikerspiegel krijgt. De laatste 2 tot 3 weken van de zwangerschap geef je ongeveer 20% van het totaal aan voeding aan koolhydraatrijke voedingsstoffen (zoals geweekte havermoutvlokken, zoete aardappel, bruine rijst, bruin brood, pompoen, etc).

Waarschuwing: geef de zwangere teef geen extra calcium! In het wild eten zwangere honden tegen het eind van de zwangerschap ook minder botten. Extra calcium gedurende de zwangerschap veroorzaakt eerder eclampsie dan dat het eclampsie voorkomt! Meer informatie over eclampsie: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=6277

Na de bevalling, gedurende het zogen, kan de hoeveelheid bot weer omhoog geschroefd worden. Tijdens het zogen heeft de teef meer calcium nodig (en dus niet tijdens de zwangerschap). Geef de teef zoveel eten als ze wil. Koolhydraten (in de vorm van granen) heeft ze nu niet meer nodig. Ze heeft nu vooral vleesbotten nodig voor de calcium en fosfor nodig. Je kunt haar eieren en huttekase voeren en qua supplementen kun je haar : vitamine B complex, vitamine E (note Lizzy: tarwekiemolie is ook rijk aan vitamine E), vitamine C en vitamine A geven (note Lizzy: ik zou zelf nooit vitamine A supplementen geven! Ik zou kiezen voor levertraanolie. Levertraanolie is minder gemakkelijk over te doseren als vitamine A druppels). Sta het niet toe dat de teef weigert vleesbotten te eten. Ze heeft ze absoluut nodig! Desnoods gemalen en gemengd met de rest van het vlees en groente en eieren, etc. Geef ook geen calciumsupplement. Voer haar vleesbotten.

De mix voor zogende teven bestaat uit:
1)Rauwe gepureerde groentes en fruit
2)Gemalen vlees of vleesbotten
3)Supplementen

Wanneer je 2 kilo mix maakt (vlees/vleesbotten met groente en fruit), dan voeg je daar het volgende aan toe:
Bakje yoghurt, 3 tot 5 rauwe eieren, 3 tot 4 lepels lijnzaadolie, rauw orgaanvlees zoals lever, niertjes, hart, etc., 1 tot 2 teentjes knoflook, 3 tot 4 theelepels kelppoeder, mega-dosering vitamine B complex en C, 250 gram huttekase, 2 eetlepels biergist en eventueel gezonde tafelrestjes. Dosering vitamine E: voor een teef van 25 kilo geef je 400 i.u. per dag. (note Lizzy: ik vind dit allemaal erg veel supplementen en zou zelf geen biergist geven).

Geef een zogende teef elke dag levertraanolie. De dosering: voor een teef van 25 kilo geef je 3 tot 4 ml levertraanolie per dag.

Geef de teef ook een verrijkte melkmix. Deze bestaat uit: een kopje melk (250 ml), een theelepel (rauwe) honing, 2 theelepels lijnzaadolie, 1 rauw ei of 2 rauwe eierdooiers, 1 a 2 stremseltabletten (dat zijn tabletten om kaas/kwark te maken). Blender dit door elkaar, laat het 10 minuten op lichaamstemperatuur staan zodat de tabletten kunnen oplossen en geef dit te drinken.

Meer over hoe je een teef goed kunt voorbereiden op een zwangerschap, hoe je een reu kunt voorbereiden op het aanstaande vaderschap (oftewel : hoe maak je de reu gezond en potent), hoe om te gaan met eclampsie, afspenen van pups, etc. etc. in Grow Your Pups With Bones van Ian Billinghurst. ISBN: 0 9585925 0 0

En hier meer over eclampsie:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 277.0.html
Door Niekol
#697297
Bedankt voor je reactie Lizzy! Maar ik heb toch nog wat vraagjes.
Nee hoor, helemaal niet nodig om versvlees te blijven voeren.
Bedoel je dat ik nu, in de 6de week dracht gewoon kan overstappen?

Ik had het artikel van Ian Billinghurst al gevonden. Ik heb ook al gelezen dat velen op dit forum het niet ens zijn met de vele suplementen.
Lijkt mij ook niet echt nodig als je gevarieerd voert. Toch??

Wat ik ook niet helemaal begrijp is die mix voor zogende teven. Moet ik die tzt naast het gewone menu geven? En welke richtlijn qua hoeveelheid zou ik dan het beste kunnen aanhouden?
Billinghurst geeft het over 2 kg mix, maar is dat per dag, per keer? Het zal toch wel van de grootte van de teef en nest afhankelijk zijn??
(De teef woogt voor de dracht 45 kg)
Door Lizzy
#697298
[quote="Niekol"]
Bedankt voor je reactie Lizzy! Maar ik heb toch nog wat vraagjes.Bedoel je dat ik nu, in de 6de week dracht gewoon kan overstappen?

Ik had het artikel van Ian Billinghurst al gevonden. Ik heb ook al gelezen dat velen op dit forum het niet ens zijn met de vele suplementen.
Lijkt mij ook niet echt nodig als je gevarieerd voert. Toch??

Wat ik ook niet helemaal begrijp is die mix voor zogende teven. Moet ik die tzt naast het gewone menu geven? En welke richtlijn qua hoeveelheid zou ik dan het beste kunnen aanhouden?
Billinghurst geeft het over 2 kg mix, maar is dat per dag, per keer? Het zal toch wel van de grootte van de teef en nest afhankelijk zijn??
(De teef woogt voor de dracht 45 kg)
[/quote]

Als je zou willen, kun je nu prima overstappen naar 50% versvlees en 50% barf. Waarom zou jouw hond versvlees nodig hebben?

Ik ben ook helemaaaal geen voorstander van al die supplementen. En ik zou dus zelf geen extra supplementen voeren. Hoewel je je dan wel goed aan de richtlijnen moet houden. Stel je hond weigert persee om lever te eten (aan het eind van de zwangerschap/begin zoogperiode), dan zul je toch iets moeten om vitamine A naar binnen te krijgen. En dan doet levertraan goede dienst. Een zogende teef kun je trouwens sowieso (zeker in de winter) best wat levertraan geven. Niet teveel, gewoon een paar druppels.

Die mix: hij bedoeld dat je 2 kilo maakt en in porties invriest en geeft wat je hond nodig heeft. Ik zou dat zelf helemaal niet maken, zulke mix. Ik bleef zelf (als ik een zwangere hond had) gewoon voeren zoals ik altijd deed, 50% vleesbotten, 15% groente, 15% orgaanvlees, 15% spiervlees en 5% extra's zoals visolie, zuivel, eieren, etc. Op het eind van de zwangerschap ging ik wel minder bot voeren. En in de plaats daarvan zou ik meer koolhydraatrijke voeding geven. Vooral dingen als bataat, pompoen en geweekte graanvlokken van de reformwinkel.

Als de puppies geboren zijn: zou ik direct stoppen met extra koolhydraat-rijke voeding en direct weer meer vleesbotten gaan voeren.

Na de zwangerschap en tijdens het zogen: zou ik zelf wel extra melkmix geven. Ik zou alleen mijn eigen recept gebruiken: rauwe geitenmelk, rauwe honing, rauwe eieren en dan klutsen die handel. Zonder lijnzaadolie dus en zonder stremsel. Ik liet haar hier af en toe een lekkere slok van lebberen. Als extraatje.
Door Niekol
#697300
Waarom zou jouw hond versvlees nodig hebben?
Tja, het klinkt vast heel stom. Maar dat woordje "compleet" op de verpakking geeft me een soort zekerheid....
Ik ben een beetje huiverig dat moeder ne pups iets te kort zouden komen :shy:

Die melkmix ga ik zeker maken. Zou ik deze voor de afwisseling ook met kefir kunnen maken?
Door peerle
#697306
[quote="Niekol"]
Tja, het klinkt vast heel stom. Maar dat woordje "compleet" op de verpakking geeft me een soort zekerheid....
Ik ben een beetje huiverig dat moeder ne pups iets te kort zouden komen :shy:

Die melkmix ga ik zeker maken. Zou ik deze voor de afwisseling ook met kefir kunnen maken?
[/quote]

Ik begrijp zelfs heel goed dat dat werkt bij jou, het werkt bij miljoenen brokkenvoerders toch ook ? Maar onthoud dat 'compleet' niet bestaat, volgens mij kan een hond evengoed een tekort oplopen met de hele tijd dezelfde kvv en niks anders (al lijkt het me al wel een stuk beter dan de hele tijd 1 merk brokken). Probeer van het "compleet"-idee af te stappen en verwen je teef met vleesbotten ! Je blijft toch nog 50% kvv voeren ? Dan kan je zelf zien (langzaamaan) dat zelf gevarieerd samenstellen eigenlijk het enige is dat nog maar in de buurt komt van "compleet", hoe meer je varieert, hoe meer dat waar is. Vergeet niet dat niemand weet wat een hond allemaal precies nodig heeft, dus de ingrediënten waar men dat nog niet van weet kan men ook niet in commerciële voeding steken, maar door het afwisselen van ingrediënten die wolven ook zouden eten in een zelf samengesteld menu geef je vast wél (al besef je het niet) die stoffen waarvan nog niet eens is ontdekt dat ze goed zijn voor honden (in pens bv. zullen er zo wel een hoop zitten).

Die melkmix kan je evengoed is met kefir maken ja, ik zie niet in waarom niet.

Succes en geef je zwangere teef maar een dikke knuffel van mijnentwege,
Veerle
Door Lizzy
#697312
Ik ben het helemaal met Veerle eens. Compleet is een term die verzonnen is door de voer-industrie. Om het de mens gemakkelijk te maken, hebben ze gekeken naar de behoeftes qua eiwitten, vetten, vitamines en mineralen van de gemiddelde hond en op die basis maken ze een gemiddeld voer. Ze pletteren al die benodigde stoffen in 1 brokkie of blikkie. En komt het niet uit de ingredienten zelf, dan voegen ze er aan het eind van het productieproces de benodigde vitamines en mineralen aan toe. Onnatuurlijke vitamines en mineralen.

En ze houden geen rekening met het feit dat jij geen gemiddelde hond hebt (want door een aangeboren situatie of door zijn persoonlijke situatie, kan jouw hond wel eens meer of minder behoefte aan het een of ander hebben). Dat kan natuurlijk ook niet, een kant en klaar voer maken dat toegespitst is op het individu. Ze proberen het wel hoor. Kijk maar naar Royal Canin: teckelvoer, herdervoer, labradorvoer, yorkshire terriervoer. En kijk maar naar voersoorten voor puppies, actief, light, senior, volwassen, etc.

Maar goed, inmiddels is het een biljarden-industrie en zijn de fabrikanten zijn er op gespitst om zoveel mogelijk van hun handel te verkopen. En hoe doen ze dat? Door jou bang te maken... Als jij voer X of Y niet voert: kijgt je hond slechte tanden, word hij ziek, gaat tie dood en dus koop ONS voer en dan ben JIJ de BESTE eigenaar. En voer zelf maken? Mevrouwtje toch :o! Daar bent u toch veel te dom voor! U kan dat helemaal niet! U bent namelijk dom! Je moet raketgeleerde zijn, om zelf eten voor uw hond samen te stellen! Ja, voor uw kind kan u dat wel maar voor uw hond bent u te dom he! Ja echt! Een hond is een heel ingewikkeld wezen! Uw hond zal tekort komen. Uw pup zal verkeerd opgroeien. Uw zwangere hond kan geen gezonde pups krijgen. Uw hond zal dood gaan, als u niet ons voer voert! U moet kant en klaar voeren hoor. Een voer waar alles in zit! Want anders loopt het heel slecht met u af! En met uw hond al helemaal!

Marketing, heet dat.

Ja, je kunt ook prima kefir geven in plaats van rauwe melk.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#697337
Ik heb Tedje aan het eind van haar dracht en aan in de intensiefste zoogperiode haar botten wel gemalen gegeven. Dit om de doodsimpele reden dat ik er bijna 2 kg voer per dag in moest stoppen om haar op gewicht te houden en hele botten dan teveel ruimte innamen en ze het gewoon niet op kreeg in 3 á 4 porties. Vlees e.d. ook in kleinere stukken dan normaal. Ribben e.d. hoefde ze al helemaal niet.

Voor het gemak heb ik ook dagporties gemaakt anders blijf je bezig.
Door crutz
#697378
[quote="Angelique"]
Ik heb Tedje aan het eind van haar dracht en aan in de intensiefste zoogperiode haar botten wel gemalen gegeven. Dit om de doodsimpele reden dat ik er bijna 2 kg voer per dag in moest stoppen om haar op gewicht te houden en hele botten dan teveel ruimte innamen en ze het gewoon niet op kreeg in 3 á 4 porties. Vlees e.d. ook in kleinere stukken dan normaal. Ribben e.d. hoefde ze al helemaal niet.

Voor het gemak heb ik ook dagporties gemaakt anders blijf je bezig.
[/quote]

had dus toen ik nog grotendeels kvv voerder ook dat ik er niet "genoeg" per dag in kreeg om haar op gewicht te houden en mevrouw (Umi) weigerde toen om knaagwerk te doen (was dus bij t vorige nest)

nu is ze heel de dracht op vlees/botten/prooien blijven staan en ging het er ook na de bevalling zonder problemen in....sterker nog, toen ze de puppen kwijt was gingen er gelijk ook weer grote porties in....

en t grootste verschil tussen dit nest en haar vorige vind ik dat ik van de kvv ruim 2 a 3 kilo per dag moest voeren om haar op gewicht te houden en ze nu met hele stukken voldoende heeft aan 3 kilo per 2 dagen.....
Gebruikersavatar
Door Angelique
#697398
[quote="crutz"]
had dus toen ik nog grotendeels kvv voerder ook dat ik er niet "genoeg" per dag in kreeg om haar op gewicht te houden en mevrouw (Umi) weigerde toen om knaagwerk te doen (was dus bij t vorige nest)

nu is ze heel de dracht op vlees/botten/prooien blijven staan en ging het er ook na de bevalling zonder problemen in....sterker nog, toen ze de puppen kwijt was gingen er gelijk ook weer grote porties in....

en t grootste verschil tussen dit nest en haar vorige vind ik dat ik van de kvv ruim 2 a 3 kilo per dag moest voeren om haar op gewicht te houden en ze nu met hele stukken voldoende heeft aan 3 kilo per 2 dagen.....
[/quote]

Tedje eet geen KVV, die barft al jaren.
Door crutz
#697405
[quote="Angelique"]
Tedje eet geen KVV, die barft al jaren.
[/quote]

wist ik, t kvv deel was niet zo zeer naar jou, maar meer algemeen omdat de topic starter kvv voert....misschien ff wat ongelukkig neergezet, sorry....

maar hier dus een heel duidelijk verschil meegemaakt met kvv en nvr, sowieso qua of ze willen knagen, maar dus zeker ook qua hoeveelheden...
Gebruikersavatar
Door Angelique
#697498
[quote="crutz"]
wist ik, t kvv deel was niet zo zeer naar jou, maar meer algemeen omdat de topic starter kvv voert....misschien ff wat ongelukkig neergezet, sorry....

maar hier dus een heel duidelijk verschil meegemaakt met kvv en nvr, sowieso qua of ze willen knagen, maar dus zeker ook qua hoeveelheden...
[/quote]

Oke, misverstandje.

Ik heb ook al wel verschil gezien tussen barf-gevoerde mams en dezelfde mams op kvv die op kvv zelfs met de aktief helemaal van der graat viel en de puppen met 3 weken al op de pap gingen omdat mams het niet trok en bij een volgend nest op barf heeft ze het nest "fluitend" tot ruim 4 weken gevoed en is ze nog geen seconde aan de magere kant geweest.
Door Niekol
#697600
En ze houden geen rekening met het feit dat jij geen gemiddelde hond hebt (want door een aangeboren situatie of door zijn persoonlijke situatie, kan jouw hond wel eens meer of minder behoefte aan het een of ander hebben).

:) Ik WEET dat je helemaal gelijk hebt, toch blijft het een beetje eng. Ik heb vanaf 1999 nesten gehad op brokken, Nooit geen problemen gehad met moeder of pups. Maar met vers ben ik nog zo nieuw dat ik gevoelsmatig soms bang ben dat ik fouten maak. Terwijl in ondertussen wel begrepen heb dat het echt niet zo'n vaart zal lopen als je maar genoeg variatie geeft.
Mevrouwtje toch ! Daar bent u toch veel te dom voor! U kan dat helemaal niet! U bent namelijk dom! Je moet raketgeleerde zijn, om zelf eten voor uw hond samen te stellen! Ja, voor uw kind kan u dat wel maar voor uw hond bent u te dom he! Ja echt! Een hond is een heel ingewikkeld wezen! Uw hond zal tekort komen. Uw pup zal verkeerd opgroeien. Uw zwangere hond kan geen gezonde pups krijgen. Uw hond zal dood gaan, als u niet ons voer voert! U moet kant en klaar voeren hoor. Een voer waar alles in zit! Want anders loopt het heel slecht met u af! En met uw hond al helemaal!

Thanx, dit had ik even nodig!! Wat het zit er inderdaad ingestampt... En inderdaad mijn kinderen die eten gewoon met de pot mee. Zonder me waar dan ook zorgen over te maken...
Door Niekol
#699088
Het is dus toch blijkbaar een goed momemt om haar over te zetten tijdens de dracht. Normaal is Iva erg kieskeurig. Kip met vel bijvoorbeeld eet ze niet. Grote stukken zijn sowieso niet favoriet. Maar nu heeft mevrouw honger. Vandaag heeft ze een zalmkop in zijn geheel opgepeuzeld. Normaal gesproken zou ze daar nog niet eens heen kijken. ;)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#699097
Ik denk dat als de teef heel veel melk geeft ze misschien toch ook nog iets koolhydraten kan gebruiken. Geen 25%, dat vind ik erg veel.
ik heb een keer meegemaakt dat er te weinig melk was en het ging beter met wat rijst erbij.
Tenslotte zit er in melk ook suikers en het is gemakkelijker als de teef dat niet allemaal zelf uit eiwitten hoeft te maken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door