Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door cylke
#695751
Hallo allemaal  :)
Hier ben ik nog eens... is het niet beter dat ik eerst mijn hond laat wennen aan bvb Duck, en dan overga op Barf?
Of is het mogelijk om direct van brok naar barf over te gaan?
Groetjes en poot van Chelsey
Cylke
Door hellenbanjerbo
#695763
de meeste mensen starten eerst met een KVV gecombineerd met b.v. 1 of 2 dagen barf waarbij de hond kan wennen aan het eten van botten. kippennekken, kippenvleugels, eendennekken. allemaal wat zachtere botten zijn goed om mee te beginnen . zodat je zelf  ook rustig aan kunt ervaren hoe je hond reageert op verse voeding en of hij de botten goed weg knauwt. of het kwaad kan van brok direkt helemaal op barf over te gaan weet ik niet. er izjn vast mensen hier op het forum die daar wat zinnigs over zeggen kunnen.
Door tieneke
#695764
cylke schreef: Hallo allemaal  :)
Hier ben ik nog eens... is het niet beter dat ik eerst mijn hond laat wennen aan bvb Duck, en dan overga op Barf?
Of is het mogelijk om direct van brok naar barf over te gaan?
Groetjes en poot van Chelsey
Cylke
Het is zeker niet nodig om je hond eerst op kvv te zetten  ;) maar begin wel heel rustig aan en zeker niets overhaast,je hond zal aardig moeten overschakelen.
Als je de broodnodige variatie in de vriezer hebt zie ik nergens een probleem hoor  ;)
Start de eerste week met kippennekken,vuile pens,rund/kopvlees etc.
Raak vooral niet in paniek als er een keer dunnere ontlasting is,is heel normaal.
Gaat alles goed en eet de hond normaal dan geef je na een paar dagen kippennekken eens een kipkarkas/kipvleugel wat je eventueel platslaat met een bijltje,gaat ook dit weer goed dan een kippenpoot en pas hierna ga je beginnen met het grotere werk,dus eens een konijnenkarkas/eendkarkas,en hierna weer lams/kalfs/geitenribben.
Als je zeker wilt zijn dat de ribben niet te hard zijn knip dan met de snoeischaar de ribben door,gaat dit moeilijk dan zijn ze nog effies niet voor een onervaren hond geschikt.
Door tieneke
#695766
hellenbanjerbo schreef: of het kwaad kan van brok direkt helemaal op barf over te gaan weet ik niet. er izjn vast mensen hier op het forum die daar wat zinnigs over zeggen kunnen.
Kan geen kwaad hoor  ;) mits de hond volledig gezond is en je met de juiste botsoorten start.
Dus eerst de kippennekken,hierna de kipkarkasjes en iedere keer weer langzaam een stapje verder.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#695776
mijn honden hebben een half jaar op half brok/half Carnibest gestaan, en ben toen overgestapt. Niet bewust, hoor. Ha d niet zoveel met "BARF". Maar ben me er wat meer in gaan verdiepen en het leek me wel iets. En nu wil nooit meer iets anders ;)
Vienna was wat meer aan de dunnen, en die heeft een week of 2 aan de probiotica gestaan
Door Lizzy
#695790
Nope, totaal niet nodig. Je kunt direct overstappen op barf. Doe in eerste instantie alleen wel voorzichtig met vleesbotten. En ik zou ook beslist geen vleesbot met brokken in 1 en dezelfde maaltijd voeren.
Door cylke
#695885
Hoihoi,
bedankt hoor, voor de tips. Volgende week woensdag heb ik mijn kippenekken :-) dan geef ik hen dat misschien gewoon effe tussendoor?
Mijn hond wil in ieder geval geen kippehart of long...al een paar dagen probeer ik het haar te geven. geen resultaat...ze trekt haar neus op verdorie  :-\
en in het begin bvb 'smorgens brokken, 's avonds kippenek? nog geen groente? en moet ik dan vitaminen toevoegen?
groetjes en nog een prettige zondag.
Cylke
Door Boefke
#695895
Als je direct op barf over wilt stappen zonder kvv, dan zou ik eerst 1 of 2 dagen, of net wat je zelf aan kunt qua inslaan artikelen en begeleiden van je hond, uitkiezen en op die dagen alleen maar barf geven. Idd eerst rustig kippennekken en vanuit daar de botten uitbreiden. Daarbij op die dagen gewoon de normale hoeveelheden spiervlees en orgaan en groente ed. toevoegen, zoals je met de rekenhulp kunt berekenen. Dus gewoon voor de barfdagen een menuutje maken. Vervolgens kun het aantal dagen gaan uitbreiden en daarmee ook de artikelen. Als je maar een paar dagen barft dan kijkt het niet zo nauw met de percentages, maar als je van plan bent om helemaal te gaan barfen dan zou ik het me meteen vanaf het begin goed aanwennen.
Dat hij niet alles lekker vindt is heel normaal. Dat is gewoon uitvogelen en het moet ook nog wennen denk ik. Sommige dingen die mijn hond in het begin wel lustte lust hij nu niet meer en andersom. Kwestie van uitproberen. Wat soms helpt is dat wat hij niet lust (behalve natuurlijk botten, die mogen niet verhit!) even overgieten met gekookt water.
Succes!
Door 202Spots
#695995
cylke schreef: Mijn hond wil in ieder geval geen kippehart of long...al een paar dagen probeer ik het haar te geven. geen resultaat...ze trekt haar neus op verdorie  :-\
Soms eten ze wel de hart of lever wanneer je het heel even kookt....eerst laten wennen aan gekookt,dan steeds beetje minder koken totdat het bijna rauw blijft,en dan zijn vinden ze het wel lekker!
Door cylke
#696030
Hmmm, waar vind ik die "rekenhulp"?  :-[
Ik ga dat denk ik idd doen: eerst 2dagen barf, dan meer als dat goed loopt...
Pens heb ik nog niet, hart wel...
Groetjes
Cylke
Door tieneke
#696038
cylke schreef: Hmmm, waar vind ik die "rekenhulp"?  :-[
Ik ga dat denk ik idd doen: eerst 2dagen barf, dan meer als dat goed loopt...
Pens heb ik nog niet, hart wel...
Groetjes
Cylke
Ben niet zo wild om maar 2 dagen barf te geven naast de brokken eerlijk gezegd.
Dan kun je beter een kvv geven en van daaruit steeds meer dagen barf toevoegen.
Brokken met barf geeft een hele andere vertering,zeker met de grotere soorten bot ben ik daar persoonlijk huiverig voor.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door