Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tijn
#695184
He allemaal

even een vraagje

Waar kan ik info vinden over de samenstelling/voedingswaarde van gemalen verse bot?
De vlees mix voor mijn kennel evolueert langzamer hand, en ik nu eens experimenteren met vers gemalen bot in het dieet.

Ik redeneer dat als ik de slechtere kwaliteit  (kwa bruikbare eiwit) ingredienten (varkens strot en runder strot) vervang door betere kwaliteit (meer orgaan vlees en kip) ingredienten, ik wat ruimte creeer om met de gemalen bot te experimenteren.

Overigens hoeveel raden de meeste auteurs/experts aan voor percentage bot in het dieet?
Ik ben geneigd om zelf eerst met 7% te gaan, en de kippen vlees  in het dieet bevat een kleine hoeveelheid bot.

gr tijn
Laatst gewijzigd door tijn op vr 19 jan 2007, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#695222
Was je van plan om zelf botten te gaan malen?
Bedoel je alleen de kale botten malen?Zonder vlees?
De enige bot die je dan kan gebruiken zijn kippen of de botten van ander gevogelte.
Rund en Lam botten van poten e.d zijn allemaal TE hard en kunnen niet gemalen worden tenzij je 'n industrial maalmachine hebt.
Om die rede gebruiken de samenstellers van KVV dus ook kippenbotten als "bot" in al hun producten waar bot in zit.
Dus rundvlees KVV heeft KIPPEN bot er doorheen.

Maar waarom geef je geen grote stukken vlees waar ook bot aan vast zit? Hele kip,lam ribben,lam nek e.d.
En mag ik vragen waarom de 7 % bot ?
Door tijn
#695394
Ik was niet van plan om zelf te malen.
Voor mijn kennel sledehonden heb ik de mogelijkheid om op maat gemaakte vlees mixes te laten maken.

Een vd ingredienten die de vlees boer mij aanbood is gemalen bot. Het betreft bot van rund en varken. Hij heeft die industrieele machine

Hele botten voor een kennel werkende huskies is niet te doen, ik heb maar beperket vriezer ruimte. Het bot laten mengen met de vlees mix is praktischer.

7% omdat ik ergens moest beginnen, ben hier om ideen/kennis op te doen. belangrijkste is is die 7% voldoende om het fosofr een beetje te balanceren?

gr tijn
Door Lil
#695444
Ik zou varken niet geven, maar goed dat moet iedereen voor zichzelf beslissen.
Door Lizzy
#695446
Ik denk dat voor Tijn varken minder problematisch is (hij zit niet in NL).

Ik vind 7% kaal bot te weinig. Tenminste, wel als je bot als enige Ca-bron gaat geven. Ik zou tenminste 10% geven. Maar eerder zelfs nog 15%.
Door 202Spots
#695539
tijn schreef: Een vd ingredienten die de vlees boer mij aanbood is gemalen bot. Het betreft bot van rund en varken. Hij heeft die industrieele machine
Ahh...Lucky You! 8)
7% omdat ik ergens moest beginnen, ben hier om ideen/kennis op te doen. belangrijkste is is die 7% voldoende om het fosofr een beetje te balanceren?
Ik kan geen analyses van alleen botten vinden...maar ik denk ook dat je meer dan 7% moet gaan.
Er zit dus 'n klein beetje bot in de kip die je gebruikt,maar ik zou ook zeker 12-15% bot aan de mix toevoegen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door