Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anna Penta
#69169
al onderzoek doend voor mijn boek ontving ik een mail van yarrah met het door hen vastgestelde vetpercentage dat een hond nodig zou hebben. Ik had hen gemaild omdat het yarrahvoer (te) weinig vet bevat.

Nu heb ik echt eerst zelf moeite gedaan en de hele barfplaats.nl afgezocht naar het percentage vet dat honden nodig hebben (volgens barf), maar niets kunnen vinden.

Kan iemand mij zeggen hoeveel procent dit is? Zodat ik goede aanwijzingen kan geven in mijn boek?
Door Lizzy
#69173
Wat bedoel je met vet?

Ik bedoel namelijk met vet rauw dierlijk vet. Vleesvet, zeg maar.

Meer details dan Mogens Eliasen geeft, kan ik niet geven: 1/3 van het totaal moet bestaan uit vet en botten.

Groetjes, Lizzy
Door Sander
#69424
Het percentage vet zegt op zich niet zo veel. Beter is het om te kijken naar de vetfractie = het deel van de energie dat wordt geleverd door vet. Veel brokken hebben fracties van rond 25% eiwit, 25% vet en 50% koolhydraten. In diepvriesvoeren ligt de eiwitfractie meestal ook rond de 25%, maar de vetfractie is vaak hoger dan in brokken (en de koolhydraatfractie dus lager). In brokken zitten relatief meer koolhydraten, omdat dat een goedkope energiebron is, en omdat ze makkelijker te conserveren zijn dan vetten. De meeste barfers zijn van mening dat een hond maar weinig koolhydraten nodig heeft en dat het beter is omdat vet te gebruiken om te voorzien in de energiebehoefte. Het diepvriesvoer dat ik vaak voer (Carnibest Natuurvoer) heeft de volgende fracties: 24,8 % eiwit, 60 % vet en 15,2 % koolhydraten.
Door Anna Penta
#69426
Hoe het precies zit weet ik niet maar Yarrah zegt dat 5% vet genoeg is voor de meeste honden. In hun 'gewone' voer zit 8%, een stuk minder dan soortgelijke voeders.

Ik begrijp nu dat het vetpercentage in brokken niet is te vergelijken met vet in rauw voer, dat heel anders wordt berekend, maar uit ervaring weet ik dat 8% vet in brokken aan de lage kant is (in elk geval voor veel honden).
Door Paul_Barte
#69431
Anna, een hond haalt zijn energie uit vet (en eiwit) en NIET uit koolhydraat dus in principe mag er best heeeeel veel vet inzitten mits de eiwitfractie maar rond de 25% blijft hangen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#69434
Dat er in brokken veel minder vet verwerkt is heeft hoofdzakelijk te doen met het feit dat vet snel ranzig wordt en moeilijk houdbaar is.
Daarbij zijn granen goedkoper, in aanschaf en verwerking.
Door André
#70551
SIMPEL:

hou je aan de regels van de natuur:

citaat van Prof N d'hondt ( blijft een van mijn favorieten)

nog nooit een prooidier gezien met 50% koolhydraten.
zelf niet ontsloten ;D

± 10 % koolhydraten
± 30 % eiwit
± 60 % vet
( geen %, maar fractie)

grappig is dat een teveel aan koolhydraten worden uitgepoept en dat koolhydraten omgezet (kunnen) worden in/naar vet
Door Paul_Barte
#70563
Andre schreef: SIMPEL:

hou je aan de regels van de natuur:

citaat van Prof N d'hondt ( blijft een van mijn favorieten)

nog nooit een prooidier gezien met 50% koolhydraten.
zelf niet ontsloten ;D

± 10 % koolhydraten
± 30 % eiwit
± 60 % vet
( geen %, maar fractie)

grappig is dat een teveel aan koolhydraten worden uitgepoept en dat koolhydraten omgezet (kunnen) worden in/naar vet
Sorry, had verkeerd gelezen. Geen procenten maar 'fractie' over de kop gezien :-[
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op do 25 mar 2004, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#70807
De hoeveelheid vet die een hond nodig heeft is sterk afhankelijk van wat hij verder nog eet en van wat hij doet. Een rustige huishond die ook nog veel koolhydraten krijgt heeft weinig vet nodig. Een actieve hond die geen koolhydraten krijgt heeft meer nodig.

Vet dient voornamelijk als brandstof en toeleverancier van onverzadigde vetzuren.
Door oebaya
#70831
Andre schreef: SIMPEL:

hou je aan de regels van de natuur:

citaat van Prof N d'hondt ( blijft een van mijn favorieten)

nog nooit een prooidier gezien met 50% koolhydraten.
zelf niet ontsloten ;D

± 10 % koolhydraten
± 30 % eiwit
± 60 % vet
( geen %, maar fractie)

grappig is dat een teveel aan koolhydraten worden uitgepoept en dat koolhydraten omgezet (kunnen) worden in/naar vet
Dr. Verwer, jou ook niet onbekend, houdt het voor een niet werkende hond op 6 tot 8%. En hij ging uit van zelf samengesteld voer. Verwer citeert Prof. dr. W.K. Hirchfeld: 22% eiwit, 5% vetten, 0,5% ruwe vezel, 2,5% asbestanddelen en 70% koolhydraten. (dit zijn minima). Voor sledehonden en andere werkhonden wordt 20 tot 30% vet aangegeven.
Door Paul_Barte
#70836
oebaya schreef:

Dr. Verwer, jou ook niet onbekend, houdt het voor een niet werkende hond op 6 tot 8%. En hij ging uit van zelf samengesteld voer. Verwer citeert Prof. dr. W.K. Hirchfeld: 22% eiwit, 5% vetten, 0,5% ruwe vezel, 2,5% asbestanddelen en 70% koolhydraten. (dit zijn minima). Voor sledehonden en andere werkhonden wordt 20 tot 30% vet aangegeven.
Waarschijnlijk heeft Dr. Verwer nog nooit een sledehond in aktie gezien want op zijn voer zal hij toch echt het sleetje ZELF over de finish moeten duwen ;D

André zegt nog nooit een prooidier met 50% koolhydraten gezien.......moet je eens gaan praten met Hirchfeld, die kent ze zelfs welke bestaan uit 70% en dat is MINIMAAL dan hè ;D ;D ;D ;D 8)
Door oebaya
#71024
Paul_Barte schreef:

Waarschijnlijk heeft Dr. Verwer nog nooit een sledehond in aktie gezien want op zijn voer zal hij toch echt het sleetje ZELF over de finish moeten duwen ;D

André zegt nog nooit een prooidier met 50% koolhydraten gezien.......moet je eens gaan praten met Hirchfeld, die kent ze zelfs welke bestaan uit 70% en dat is MINIMAAL dan hè ;D ;D ;D ;D 8)
Die Dhont staat bij mij ook in de kast en heb eens naar zijn voorbeeld menu's gekeken. Er is geen menu bij zonder brood, rijst of macaroni/spaghetti. En als ik dan even een menuutje pak voor een hond van 15 kg, dan zie ik eiwit: 72 gr (288 Kcal), 16,5 gr vet (148 Kcal), 145 gr koolhydraat (580 Kcal).
Nu ben ik niet zo handig in dit omrekenen naar percentages, maar de meeste kalorieën worden toch uit koolhydraten gehaald. En dat is in alle menu's die Dhont als voorbeeld geeft zo.
Ik kan dus even je bewondering voor Dhont niet rijmen met alles wat er hier en ook door jou over koolhydraten wordt beweerd.
Bedoel dit niet vervelend, maar ik probeer het nog steeds te leren al dat gereken en hoe een hond nu wel of niet gevoerd moet worden.
Daarbij komen dan nog alle nieuwe theorieën over meer koolhydraten die op de serotine produktie werken, wat een hond weer van bepaalde gedragsproblemen af kan helpen. Overigens kan je daar ook wat aan doen met medicijnen als diazepam, maar als ik nou moet kiezen, dan stop ik toch liever wat meer brood en macaroni in een hond, dan die pharmaceutische troep.
Overigens voor mijn eigen honden heb ik geen dilemma, ik stop er gewoon in waar ze geen problemen van krijgen en wat erin blijft en dat is tamelijk veel. En wat ze rauw niet verdragen, dat geef ik gewoon gekookt, moet voor die enkele keer dat ze vis krijgen toch kunnen.
gr.
Nicolette
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door