Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door karin G
#691228
Boef eet al vanaf een week of 8 KVV en via via kreeg ik te horen over barf en ik ben gaan meelezen, nu heb ik de volgende dingen in de vriezer:
kip;nek, ruggen, karkas, lever en filet
lamsribben
eendenekken
runderstrot en kopvlees en pens
zalmkop

Ik heb nog KVV(compleet en enkelvoudige) en de vriezer liggen, ik maak het wel op, maar is dit naast wat ik heb echt nodig, of is dit voldoende?
Boef eet af en toe wat tafelrestjes mee en een ei maar dit zie ik als extra.

eergisteren kreeg boef een runderstrot gewicht??
gisteren lamsribben ca.350 gr en kopvlees400gr
vandaag kippennekken400gr en kopvlees150gr wat ik over had en vanavond pens 350gr
morgen restje kippenekken 100gr en pens 400gr en 200gr KVV
overmorgen KVV vlees 200gr en kipkarkas 500gr
daarna lever400gr en eendenekken500gr
dag 7 zalm 500gr en 300gr runderhart

is dit een goed begin? of moet ik iets toevoegen/weglaten of meer afwisseling?
ik heb het eerlijk gezegd uit de losse hand gedaan en nog niet al te erg gelet op de verhoudingen,ik wilde te graag beginnen nu ik dit binnen had gekregen ;)
Laatst gewijzigd door karin G op zo 14 jan 2007, 02:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#691235
karin G schreef: Oh ja, boef is een pup van 6 maanden en at van de KVV 800gr per dag en doet het er goed op, hij weegt zo'n 22-23 kilo denk ik.
Ik zou zelf (als je ook nog KVV voert), misschien wat minder orgaan erbij voeren. Omdat er vaak ind e meeste KVV al behoorlijk wat orgaan zit.
En ik denk dat het sowieso handig is om wel (vooral als je net begint) bij te houden en te wegen. Dan weet je ook wat alles een beetje is. En wat je hond nodig heeft en binnen krijgt.
Je zit nu op 5 diersoorten. Kun je nog aan geit, paard, ree, haring, o.i.d komen.? Heb je nog meer afwisseling ;)
Ziet er verder wel goed uit. Maar misschien dat Lizzy haar deskundig oog hier eens op wil laten vallen
In ieder geval succes. Wij zijn nu bijna 5 maanden fulltime, en het bevalt uitstekend ;)
Door karin G
#691254
Er zit idd al genoeg orgaanvlees in KVV, maar de KVV die ik erbij rekende is een enkelvoudige (vlees), ik ben iss nog aan het kijken voor meer diersoorten, haring moet geen probleem zijn, paard moet ook wel lukken, maar ree en geit is een vraag, want ik kan wel hertenbiefstuk kopen maar dat vind ik een beetje duur, misschien met de kerst ofzo ;D
de hond weeg ik 1x per week, vandaag mag ie weer op de weegschaal (en ik ook :'()
bedankt voor je reactie.
Door Lizzy
#691313
karin G schreef: Boef eet al vanaf een week of 8 KVV en via via kreeg ik te horen over barf en ik ben gaan meelezen, nu heb ik de volgende dingen in de vriezer:
kip;nek, ruggen, karkas, lever en filet
lamsribben
eendenekken
runderstrot en kopvlees en pens
zalmkop

Ik heb nog KVV(compleet en enkelvoudige) en de vriezer liggen, ik maak het wel op, maar is dit naast wat ik heb echt nodig, of is dit voldoende?
Boef eet af en toe wat tafelrestjes mee en een ei maar dit zie ik als extra.
Je geeft dus 5 verschillende diersoorten (kip, lam, eend, rund en zalm). Dat is op zich voldoende. Je moet alleen wel uitkijken dat je niet teveel kip gaat geven. Dus probeer ook bijvoorbeeld wat organen van lam te scoren. Zoals lamshart en lamsniertjes of lamslever. Of geitenhart en lever. Ik zie geen groentemix in je menu staan, dus afwisselen van diersoorten/niet teveel kip is echt belangrijk.
eergisteren kreeg boef een runderstrot gewicht??
gisteren lamsribben ca.350 gr en kopvlees400gr
vandaag kippennekken400gr en kopvlees150gr wat ik over had en vanavond pens 350gr
morgen restje kippenekken 100gr en pens 400gr en 200gr KVV
overmorgen KVV vlees 200gr en kipkarkas 500gr
daarna lever400gr en eendenekken500gr
dag 7 zalm 500gr en 300gr runderhart

is dit een goed begin? of moet ik iets toevoegen/weglaten of meer afwisseling?
ik heb het eerlijk gezegd uit de losse hand gedaan en nog niet al te erg gelet op de verhoudingen,ik wilde te graag beginnen nu ik dit binnen had gekregen ;)

Zonder het versvlees mee te rekenen, kom je op de volgende percentages uit:
54% vleesbot
13% spiervlees
33% orgaanvlees

Ik vind persoonlijk je percentage orgaanvlees te hoog. Dat zou ik zelf met zo'n 13% verminderen.
Door karin G
#691319
Dank je wel, ik zal idd wat minder orgaan gaan geven en zien of ik wat andere soorten orgaan kan bemachtigen en zo te zien iets meer spiervlees.
groenten krijgt ie als tafelrestjes, van wat wij gegeten hebben dus.
Als ik het nu goed uitreken mag boef zo'n
2800gr vleesbot
840gr groente
840gr orgaan
1120 gr spiervlees

dat is 5600gr per week en dus 800gr per dag.

ga ik daar nog mee aan de gang en proberen een maandmenu te maken en aan meer materialen te komen.
bedankt voor het kijken, voelt toch wel goed als je net begint al ben ik niet zo heel bang dat het snel fout gaat.
een goed begin is het halve werk ;D
Door Lizzy
#691321
karin G schreef: Dank je wel, ik zal idd wat minder orgaan gaan geven en zien of ik wat andere soorten orgaan kan bemachtigen en zo te zien iets meer spiervlees.
Ja, je mag wel wat meer spiervlees geven.
groenten krijgt ie als tafelrestjes, van wat wij gegeten hebben dus.
Als ik het nu goed uitreken mag boef zo'n
2800gr vleesbot
840gr groente
840gr orgaan
1120 gr spiervlees

dat is 5600gr per week en dus 800gr per dag.
Ziet er prima uit. En groente als tafelrestje is natuurlijk ook prima.
ga ik daar nog mee aan de gang en proberen een maandmenu te maken en aan meer materialen te komen. bedankt voor het kijken, voelt toch wel goed als je net begint al ben ik niet zo heel bang dat het snel fout gaat.
een goed begin is het halve werk ;D
Volgens mij gaat het helemaal goed komen met Boef!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door