Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#690851
Hoi,

Voor mijn honden wil ik menu's voor een week maken. Dat ze wel krijgen wat ze moeten krijgen maar niet exact elke dag afgewogen.
Als ik onderstaande percentages aanhoud om een menu samen te stellen, uiteraard met veel afwisseling in de diersoorten en de verschillende soorten vlees en bot zit ik dan in de goede richting?

60% vlees/bot/spier
30% orgaan
10% groente fruitmix

De groente/fruitmix moet die gepureerd worden zodat het beter opgenomen word? Kan ik het ook gewoon in stukken geven? Als ik voldoende afwisseling houd in de groentes gaat het dan goed of is het echt aan te raden om met 12 verschillende groentes een mix te maken zodat ze zeker alles binnen krijgen. Ze krijgen al behoorlijk wat groente en heel veel groente eten ze zonder probleem in normale vorm op, de tomaten en komkommer werden zelfs de afgelopen zomer van de planten gestolen  :)

Alvast bedankt,

Karen
#690872
El_Kato schreef: Hoi,

Voor mijn honden wil ik menu's voor een week maken. Dat ze wel krijgen wat ze moeten krijgen maar niet exact elke dag afgewogen.
Als ik onderstaande percentages aanhoud om een menu samen te stellen, uiteraard met veel afwisseling in de diersoorten en de verschillende soorten vlees en bot zit ik dan in de goede richting?

60% vlees/bot/spier
30% orgaan
10% groente fruitmix

De groente/fruitmix moet die gepureerd worden zodat het beter opgenomen word? Kan ik het ook gewoon in stukken geven? Als ik voldoende afwisseling houd in de groentes gaat het dan goed of is het echt aan te raden om met 12 verschillende groentes een mix te maken zodat ze zeker alles binnen krijgen. Ze krijgen al behoorlijk wat groente en heel veel groente eten ze zonder probleem in normale vorm op, de tomaten en komkommer werden zelfs de afgelopen zomer van de planten gestolen  :)

Alvast bedankt,

Karen
Volgens mij is het handiger om vleesbot en spiervlees los van elkaar te zien en te berekenen. Dan zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor 50% vleesbot (dat is dus niet kaal bot maar bot met vlees eraan) want 50% is echt genoeg. Ik vind 30% orgaanvlees te veel, persoonlijk. Ik zou zelf niet meer als 20% geven, inclusief pens. Dan zou je 10% groente/fruit kunnen geven. Dan houd je nog 20% over. Je kunt dan 20% spiervlees geven of 15% spiervlees en 5% diversen zoals een rauw eitje, beetje zuivel, gezond tafelrestjes, visolie, etc.

Groentes moeten gepureerd worden. Anders wordt het niet opgenomen (tenzij je het kookt. Bij pureren en koken breek je beide de groene plantencellen/cellulose open, die de hond niet zelf kan 'openbreken'). Je kunt een mix maken van 12 verschillende groentes en dit invriezen. Je kunt ook elke dag een verse groente geven en dit aan je hond geven. Wat jij het gemakkelijkst vind.

Ik ga overigens je topic verplaatsen naar vragen & problemen, want deze categorie is bestemd om een volledig menu te plaatsen waar andere mensen dan op kunnen reageren.
#691136
Thx voor je snelle reactie.

Heb een en ander aangepast. Las vlak nadat ik gepost had in een andere topic dat het orgaanvlees percentage te hoog was heb dat gelijk aangepast.

Wat moet ik me voorstellen bij nekbeen? En runderhaksen?
En hoeveel kilo is een hele lams/geiten of runderpens?

Zuivel en eitjes heb ik ook op het menu.

Heb ergens gelezen dat er niet teveel lever gegeven mag worden omdat dit een zuiverend orgaan is en hier resten in kunnen blijven zitten. Geld dit ook voor niertjes? En aan wat voor percentage moet ik denken bij een hond van ongeveer 45 kg? Heb nu de ene week ongeveer 100gr lever en de andere week 100gr. niertjes

Kan ik hart en tong bij het spiervlees rekenen?

Heb nu kip, lam, rund, geit, kalf en 1x in de maand een heel konijn op het menu staan. Vis ga ik eerst uitproberen hoe daar op gereageerd word. Moet nog iets zoeken voor eend voor de afwisseling. Hoe belangrijk is bijvoorbeeld kwartel, hert of duif voor het menu? Kan het natuurlijk altijd inpassen als ik het ergens tegen kom.

Hmmm dat zijn denk ik mijn vragen tot nu toe :-)
#691164
El_Kato schreef: Wat moet ik me voorstellen bij nekbeen? En runderhaksen?
En hoeveel kilo is een hele lams/geiten of runderpens?
nekbeen ken ik niet, wel allerlei andere nekken: van gevogelte prima om mee te beginnen als je hond nog niet gewend is aan het eten van botten. geit- en lamsnek is ook prima. van rund vind ik het te hard.
runderhaksen ken ik ook niet maar het lijkt op het duitse woord hacks en dat is de hak. veel te hard, niet geven.

een lams- of geitenpens is ongeveer een kilo. een runderpens kan wel 10 kilo wegen.
El_Kato schreef:
Zuivel en eitjes heb ik ook op het menu.

Heb ergens gelezen dat er niet teveel lever gegeven mag worden omdat dit een zuiverend orgaan is en hier resten in kunnen blijven zitten. Geld dit ook voor niertjes? En aan wat voor percentage moet ik denken bij een hond van ongeveer 45 kg? Heb nu de ene week ongeveer 100gr lever en de andere week 100gr. niertjes
dat klopt voor lever en niertjes. het mooiste is als je aan biologische lever en niertjes kunt komen.
hart en tong horen tot orgaanvlees. in totaal kun je dus 15% van de voeding van je hond uit orgaanvlees laten bestaan.

kwartel, hert en duif is natuurlijk leuk voor de afwisseling maar ook behoorlijk prijzig. vis is natuurlijk prima, vooral de vette vissoorten. denk aan sardines, zalmkop (lekker goedkoop), makreel, panharing. vraag aan je visboer vis met alles erop en eraan. omdat hij/zij het dan niet schoon hoeft te maken is het vaak nog wat goedkoper ook.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door