Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Linneke
#689977
Hallo allemaal,

Ik kan bij een slager hier in de buurt regelmatig wat snijafval ophalen. Dit bestaat voornamelijk uit huid met stukjes vlees, kraakbeen en bot. Onder welke groep valt huid??? Ik dacht zelf onder orgaanvlees klopt dit? Ze krijgt dit nu maar heel af en toe een stukje erbij maar het zou handig zijn als ik weet waar het echt thuishoord.

Alvast bedankt,
Groetjes Linda
Door 202Spots
#690086
Ik zou het geen orgaan noemen...maar  gewoon vel  ;)

Wanneer er nog haar/vacht op de vel zit dan kan je het de huid te noemen,wanneer de haar of veren eraf zijn,dan houd je vel over....
Door Lizzy
#690158
Pfff... Ja, volgens mij valt huid niet echt ergens onder. Huid valt wel onder de groep orgaan, maar uiteindelijk valt daar alles onder. Qua voedingswaarde is huid niet echt erg rijk aan voedingsstoffen volgens mij. Dus ik zou gewoon niet teveel geven en het nergens toe rekenen.
Door Dtje
#690253
Houd er ook rekening mee dat juist het vel vaak flink vet kan zijn. Dus ik zou het niet teveel geven en zorgen voor een combi met magerder vlees.
Door kaszi
#690448
Weet niet of ik vel zou geven aan de hond.
Een 13 jaar geleden is een hond van mijn zus gestorven na het eten van konijnevellen!
Mijn zus had toen nog regelmatig jonge konijnen voor de slacht en dan kwam haar schoonvader die slachten.  De vellen stroopte hij eraf en die gooide hij in een aparte emmer. Haar hond heeft toen al die konijnevellen opgegeten.  De dag erna had ze diarrhee en moest ontzettend veel winden laten.  Mijn zus maar lachen, ja dat komt ervan. De dag erna wou ze niet meer eten.  Dus zij maar weer, komt ervan van zoveel te eten en een paar daagjes vasten kan geen kwaad. Na een 3tal dagen niet willen eten noch drinken toch maar naar de da gegaan en toen is de hond met spoed opgenomen en aan de baxter gelegd (voor vocht)  de bloedwaarden werden gecontroleerd  en toen bleek dat de hond onomkeerbare schade had opgelopen aan verschillende organen.  Een dag of 2 later is ze gestorven.
Van konijnehuid werd en word nog steeds een soort konijnelijm gemaakt (voor degenen die het niet weten, die lijm wordt nog steeds gebruikt om schildersdoeken op te spannen), dit is dus wel giftig.  Vermoed dat het in kleine doses geen kwaad kan, maar ik zou toch geen konijnehuiden aan mijn hond gaan voeren. En toch zeker geen meerdere.
Door 202Spots
#690452
Had nog even opgezocht...

Huid of vel vormt de buitenste bekleding van het lichaam van mens en dier. Bij de mens wordt de huid beschreven als het grootste orgaan, omdat de gehele huid meer weegt dan elk van de andere interne organen.

<De huid is opgebouwd uit een tweetal lagen die uit twee verschillende weefsels bestaan.>

<De buitenste laag van het epitheel bestaat uit dode, sterk afgeplatte cellen die een extra beschermende laag vormen>

De huid van zoogdieren draagt vaak haar. Als de haren voldoende dicht op elkaar staan spreekt men over een vacht

http://nl.wikipedia.org/wiki/Huid
~~~
Ik denk altijd aan die rawhide bones die zijn van huid gemaakt...en wat voor waardes hebben die? 
Nah...ik zou niet TEveel huid geven.
Het vel van gevogelte bevat meer voedingswaardes dan huid van zoogdieren.
En ik zou ook nooit  meerdere malen per week prooidier MET vacht geven... :-\
Door Linneke
#690472
Hoi Allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Om wat duidelijker te zijn over het soort huid: het is de onderhuid van rund. Er zit geen vacht of dergelijks meer aan. Dat het vet is is enerzijds wel goed voor mn hond want ze is nu ze barft al wat afgevallen wat niet de bedoeling was. Ik was al van plan om het voerpercentage wat nu 2 is wat omhoog te doen.

Ik zal haar zeker niet teveel huid geven, leek me zelf ook al niet al te goed. Maar zo nu en dan een klein stukje erbij lijkt me dus geen kwaad kunnen. Dan hou ik het er maar op dat het orgaan.

Groetjes Linda
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door