Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door geer
#688010
Ik ben vanmiddag met Sophie bij een leuke, homeopatisch werkende dierenarst geweest om een artikel te schrijven. Aangezien Sophie altijd her en der wat rammelt heb ik haar meegenomen als 'object'. Het was ontzettend leerzaam en interessant!

Een van de dingen die eruit kwam, los van haar homeopathische behandeling, gezien de dingen die ik beschreef, was dat Sophie absoluut gevoelig is voor een maagtorsie en dat dat in haar geval ook zeker iets is om rekening mee te houden en op in te spelen. Dat verbaasde mij helemaal niets.

Zo laat Sophie veel, 'natte boeren', Erna viel het ook al op dat ze vaak smakt en slikt, alsof ze heel veel speeksel heeft. Ze geeft ook vaak vocht op, wat op overgeven lijtk,zonder dat ze echt kotst, het is overvloedig maagsap dat terugkomt. En wee als ik haar ook maar iets te koud eten geef. Dan gaat ze 'zuigen', zwelt ze op, krijgt ze buikpijn en is ze helemaal van de rel.

Dat ik rauw voer, daar was hij het helemaal mee eens, vond hij prima. Wel raadde hij aan om meer vezels te gaan voeren en ook vaker op een dag. Meer groenten of bruin brood...voordat ze naar bed gaat en tussen de middag, als ze een tijd niets heeft gegeten een boterham met wat kvv oid.

Hebben jullie, dit wetende, verder nog tips of ervaringen van dingen die ik zou kunnen geven, of juist niet moet geven, om het risico op een torsie inderdaad te verminderen?
Door Lizzy
#688031
Ja, Whoofer. Idem Dito.

En Whoofer heeft uiteindelijk ook een maagtorsie gekregen.

Whoofer was vaak misselijk, speekselde vaak, liet vaak boeren, had vaak een rommelend spijsverteringssysteem, likte de vloer en vrat takjes, veters en blaadjes als ze specifieke aanvallen van misselijkheid had. Ze zoog dan ook en kreeg ook een opgezette buik (in deze aanval heeft ze een torsie gekregen. Volgens mij begon dit echt wat je noemt met een 'bloat' en het eindigde in een torsie. Ze heeft daarna nog met regelmaat opzwellingen gehad. Wat heel goed hielp was haar bij zo'n aanval Acidum Sulfuricum geven en zachtjes haar buik masseren. Ze liet dan, tijdens het masseren meestal een boer en een scheet ;D). Ze was 's morgens ook met regelmaat misselijk, gaf dan ook vocht op. Soms vrat ze 's morgens ook veel gras en gaf daarna gal op, met gras.

En ja, Whoof kreeg dus een maagtorsie. En ik heb altijd geroepen "Whoofer gaat of dood aan maagproblemen of aan haar rug". En het werd maagkanker :'(.

Ik ben het met het voeren van brood helemaaaaaaal niet eens. Koolhydraten zijn juist hartstikke maagtorsie bevorderlijk, als je het mij vraagt. Ik ben het dus wel eens met meerdere maaltijden per dag voeren. Ik merkt dat Whoofer het veel beter deed op 4 kleine maaltijden als op 1 of 2 grote. Whoofer deed het goed op dingen als yoghurt en kwark. Dat was ook prima om 's avonds voor het naar bed gaan te geven. Qua vezels gaf ik haar groente. Ik had het idee dat ze daar werkelijk niet buiten kon.

Whoofer kon ook niet te lang op te grote vleesbotten kluiven. Want dan zoog ze teveel lucht mee naar binnen en daarvan kreeg ze dan weer een bloat. Buffelhuiddingen waren helemaal compleet uit den boze!

Tja. Ik weet dus niet, of je zoiets kunt voorkomen, maagtorsie. Ik heb altijd stinkende mijn best gedaan maar kon het ook niet voorkomen. En Whoof d'r maag was gewoon het zwakke punt. En volgens mij doe je daar ook bar weinig aan.
Door geer
#688036
Ik kreeg de tip op meer ruwe vezel te geven. Ik geef sowieso amper groente, of vezels, omdat ze het niet lust. Af en toe wat vermalen door gemalen pens. En de groente die ik geef, die is gepureerd. Maar ik merk inderdaad dat ze soms behoefte heeft aan gras, of blaadjes, 'hele stukken' dus in die zin vind ik het logisch klinken dat ze meer ruwe vezel nodig heeft.

Domme vraag misschien, maar wat is het volgens jou aan brood (koolhydraat) waardoor het torsie-bevorderend werkt? En gaf jij Whoofer ongekookte, gepureerde groente of juist niet gepureerd, of gekookt...

Ik zat eraan te denken om haar Psyllium Husk te geven, http://www.puurnatuur.nl/html/product_d ... hp?p_id=39

Maagcompositum http://www.puurnatuur.nl/html/product_d ... hp?p_id=29

en/of dus meerdere kleine maaltijden en meer groente.
Door Lizzy
#688062
geer schreef: Ik kreeg de tip op meer ruwe vezel te geven. Ik geef sowieso amper groente, of vezels, omdat ze het niet lust. Af en toe wat vermalen door gemalen pens. En de groente die ik geef, die is gepureerd. Maar ik merk inderdaad dat ze soms behoefte heeft aan gras, of blaadjes, 'hele stukken' dus in die zin vind ik het logisch klinken dat ze meer ruwe vezel nodig heeft.

Domme vraag misschien, maar wat is het volgens jou aan brood (koolhydraat) waardoor het torsie-bevorderend werkt? En gaf jij Whoofer ongekookte, gepureerde groente of juist niet gepureerd, of gekookt...

Ik zat eraan te denken om haar Psyllium Husk te geven, http://www.puurnatuur.nl/html/product_d ... hp?p_id=39

Maagcompositum http://www.puurnatuur.nl/html/product_d ... hp?p_id=29

en/of dus meerdere kleine maaltijden en meer groente.
Omdat brood (koolhydraat) gistings en gas-bevorderend werkt.

Overigens vond ik ook websites waar staat dat je zo min mogelijk carbohydrates moet voeren: http://www.globalspan.net/bloat.htm.

Oh! Voor ik het vergeet: Whoofer kon dus absoluut beslist niet tegen vitamine C! Daar kreeg ze het spaansbenauwd van. Ook van zure dingen werd ze beroerd. Zo is ze bijn aan appelazijn onderdoor gegaan. Opvallend vind ik dus dit (een van de oorzaken van maagtorsie) : "Eating dry foods that contain citric acid as a preservative".

Dit is ook opvallend trouwens "Insufficient Trypsin (a pancreatic enzyme present in meat)". Daar hoeven wij ons gelukkig geen zorgen om te maken...

Psyllium Husk ziet er goed uit. Overigens, wat ook echt aan te bevelen is: elke dag probiotica geven! Levenslang. Maag Compositum ziet er ook goed uit.
Door geer
#688097
Goed, geen brood dus, dan trek ik morgen een pot Probio Forte uit het rek! En twee keer per dag een schaaltje yoghurt met Psyllium naast de maaltijden, waar ik wat meer groente aan toe ga voegen. Zal ik die groenten dan gewoon ongepureerd geven?
Door Lizzy
#688111
geer schreef: Goed, geen brood dus, dan trek ik morgen een pot Probio Forte uit het rek! En twee keer per dag een schaaltje yoghurt met Psyllium naast de maaltijden, waar ik wat meer groente aan toe ga voegen. Zal ik die groenten dan gewoon ongepureerd geven?
Ik zou zelf de groente koken of een beetje pureren/hakken. Het levert ook gepureerd genoeg vezel en dan heeft ze er ook nog wat aan. Overigens heb je ook probiotica-pellets waar vezel aan toe gevoegd is. Da's van Protexin® Pro-Fibre. En Atjo Westerhuis' site schrijft er wat over :  http://www.whgdierenartsen.nl/html/vest ... asp?id=220
Door Cathelijn
#688239
erg interessant dit, ik heb ook zo'n geval...

Maar Jonas gaat juist veel meer smakken, rochelen en speekselen als hij yoghurt krijgt, dus dat heb ik uit het menu geschrapt.
Ik ga de andere middelen die jullie noemen ook eens bekijken.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#688290
Lizzy schreef: Whoofer was vaak misselijk, speekselde vaak, liet vaak boeren, had vaak een rommelend spijsverteringssysteem, likte de vloer en vrat takjes, veters en blaadjes als ze specifieke aanvallen van misselijkheid had. Ze zoog dan ook en kreeg ook een opgezette buik (in deze aanval heeft ze een torsie gekregen. Volgens mij begon dit echt wat je noemt met een 'bloat' en het eindigde in een torsie.
Brrr, ik krijg er flink de kriebels van nu ik dit lees  :nerves: :nerves: .
Indy zit ook vaak vol met lucht. Hij zit na het eten altijd flink te boeren, heeft vaak een rommelende buik. Z'n buik is vaak uitgezet en als ik die dan masseer dan laat hij een paar flinke boeren en is daarna duidelijk opgelucht.
Hij heeft ook van die likaanvallen.

Ik heb trouwens wel het idee dat een stuk minder is sinds ik vers voer. Na een bak brokken zat hij altijd in een hele rare houding continu te boeren. Het leek net alsof hij hele erge buikpijn had. Toen hij brokken at, at hij ook heel veel takken.
Door judith1967
#688737
Bij het woord maaagtorsie draait mijn maag om :( :'(
Ja,en dan toch dit topic lezen :-[
Cairo heeft ook van die periodes dat ie last heeft van een rommelige maag/buik.
Vooral  s'nachts maar ook soms overdag.En dat smakken en slikken dat doet ie ook vaak s'nachts.Mijn idee was dat ie dan misselijk was,maar kotsen of gal spugen doet ie weer helemaal niet en gras eten,nou soms.
Voel mij een beetje eng worden nu ik dit zo lees en schrijf,dadelijk is dit een voorbode dat het weer gaat  gebeuren. :( :'(

Probitica krijgt Cairo ook,die caps van Arkocaps(advies van lizzy)Geef hem 2 x daags een caps.
Door geer
#688860
Nou, ik kwam eigenlijk voor heel iets anders, maar na een zin of 5 zei hij 'oeiiiiiii, pas op hoor!'...voor een maagtorsie dus. Daar was hij werkelijk heel serieus over. En eigenlijk verbaast dat me inderdaad niets. Ze lijkt heel veel speeksel te hebben, loopt vaak te smakken (dat viel Erna ook al op toen Soofje daar logeerde). Ze deed het ook bij Steven (Schukking), hij herkende het - en ook de momenten waarop ze het doet - als regurgiteren: opgeven van teveel maagsap. Koud voedsel is ook een absolute nono voor Sophie, de paar keer dat ik haar 'op het randje ontdooid' vlees gaf (haast haast haast) was het iedere keer raak. Luchtzuigen, harde buik, alles proberen op te eten wat er te pakken valt, tot de draden uit het tapijt aan toe. Enige wat dan helpt is om met haar naar buiten te gaan, haar buikje te masseren en haar gras te laten eten. En dat kan gerust anderhalf uur duren, dan zakt het weer af.

Hij vond het wel heel goed om zelf te blijven samenstellen en grote stukken te geven, ik geef haar nu gewoon haar twee hoofdmaaltijden, met 's avonds voor het slapen en 's middags ertussenin een (klein) tussendoortje. Wat pens met groenten, wat vlees, wat brood... Soof is alleen niet dol op groenten, dus daar moet ik nog een spannende variatie op verzinnen  :)
Door geer
#688866
Wat ik me bedenk... Zal ik haar 's ochtends en 's middags een kuikentje geven? Volgens mij heeft dat niet heeeeeeeeeeeeel veel voedingswaarde...
Door hellenbanjerbo
#688902
misschien kun je i.p.v. groentes als je hond die niet eten wilt, kruidenmix (ja ik weet, het stinkt vreselijk) geven. ik vraag zelf bij de slachter als ik pens haal ook altijd naar de boekmaag met inhoud (waar is de emoticon met een knijper op de neus?). die snij ik in kleine porties en wissel die af met de groentenmix. maar misschien is boekmaag niet goed voor een hond met dreigende maagtorsie. lizzy weet jij daar meer van?
Door Lizzy
#688952
hellenbanjerbo schreef: misschien kun je i.p.v. groentes als je hond die niet eten wilt, kruidenmix (ja ik weet, het stinkt vreselijk) geven. ik vraag zelf bij de slachter als ik pens haal ook altijd naar de boekmaag met inhoud (waar is de emoticon met een knijper op de neus?). die snij ik in kleine porties en wissel die af met de groentenmix. maar misschien is boekmaag niet goed voor een hond met dreigende maagtorsie. lizzy weet jij daar meer van?
Whoofer heeft dat ook wel gegeten, kruidenmix. Ze reageerde er niet slecht en niet goed op. Gewoon neutraal. Het bevat wel veel vezels.... En aan de andere kant ben ik er niet wild van omdat je gewoon niet weet wat dat kalf of schaap heeft staan eten. Aangezien schapen nog vaker buiten staan als kalveren, zou ik dan zelf voor schapeninhoud kiezen.

Ik vind het overigens buitengewoon opvallend dat dit toch wel vaker voor komt dan ik in eerste instantie dacht. Ik dacht een beetje dat ik de enige was, met een misselijke Basset. Nou blijkt dat er ook andere rashonden met dit probleem zitten. En nou vraag ik me af: waarom? Wat is in hemelsnaam de oorzaak van dit probleem? Ja, en dan bedoel ik niet dat koud voedsel de oorzaak is, maar eerder de diepere achterliggende oorzaak. Ik bedoel: hebben wolven ook dit soort problemen en sterven die simpelweg waardoor ze dit soort genen niet meer door kunnen geven en de groep dus gezond blijft? (wij mensen houden alle hondjes die geboren worden het liefst in leven. Er is beslist geen sprake van natuurlijke selectie). Of moeten we het zoeken in de hoek van het vaccineren? (ik heb namelijk ergens gelezen - en nou kan ik gewoon niet meer achterhalen waar ik het gelezen heb - dat vaccinatie ook maagtorsie kan veroorzaken. Wel een beetje vaag verhaal want waarom heeft ras A vaker last als ras B?). Of moeten we het zoeken in de hoek van de antibiotica's? Ik weet niet hoe het met Soof zit Geer (en jij weet dat helaas natuurlijk ook niet), maar van Whoofer weet ik dat ze als pup zeker antibiotica's heeft gehad. Of is het een combinatie van dingen? Ik wil zo graag de echte oorzaak weten....
Door Cathelijn
#688965
Lizzy schreef: Whoofer heeft dat ook wel gegeten, kruidenmix. Ze reageerde er niet slecht en niet goed op. Gewoon neutraal. Het bevat wel veel vezels.... En aan de andere kant ben ik er niet wild van omdat je gewoon niet weet wat dat kalf of schaap heeft staan eten. Aangezien schapen nog vaker buiten staan als kalveren, zou ik dan zelf voor schapeninhoud kiezen.

Ik vind het overigens buitengewoon opvallend dat dit toch wel vaker voor komt dan ik in eerste instantie dacht. Ik dacht een beetje dat ik de enige was, met een misselijke Basset. Nou blijkt dat er ook andere rashonden met dit probleem zitten. En nou vraag ik me af: waarom? Wat is in hemelsnaam de oorzaak van dit probleem? Ja, en dan bedoel ik niet dat koud voedsel de oorzaak is, maar eerder de diepere achterliggende oorzaak. Ik bedoel: hebben wolven ook dit soort problemen en sterven die simpelweg waardoor ze dit soort genen niet meer door kunnen geven en de groep dus gezond blijft? (wij mensen houden alle hondjes die geboren worden het liefst in leven. Er is beslist geen sprake van natuurlijke selectie). Of moeten we het zoeken in de hoek van het vaccineren? (ik heb namelijk ergens gelezen - en nou kan ik gewoon niet meer achterhalen waar ik het gelezen heb - dat vaccinatie ook maagtorsie kan veroorzaken. Wel een beetje vaag verhaal want waarom heeft ras A vaker last als ras B?). Of moeten we het zoeken in de hoek van de antibiotica's? Ik weet niet hoe het met Soof zit Geer (en jij weet dat helaas natuurlijk ook niet), maar van Whoofer weet ik dat ze als pup zeker antibiotica's heeft gehad. Of is het een combinatie van dingen? Ik wil zo graag de echte oorzaak weten....
Jonas heeft als pup geen antibiotica's gehad, voor zover ik weet. Hij is wel geënt volgens de toen geldende normen en is op brokken opgegroeid.
Zouden pups die geheel vers zijn gespeent en opgegroeid hier minder snel last van hebben?

Weet trouwens iemand of je een hond expres kunt laten boeren (net als een baby)? Ik heb nl het idee dat het na een flinke boer aardig zakt bij Jonas.

Weet je waar ik ook nog mee zit: er is wel eens gezegd dat het een teveel aan maagzuur o.i.d. is wat de directe oorzaak is van het rotgevoel etc., maar dan zou het toch snel moeten verbeteren als je er een paar honderd gram eten in gooit? Zo werkt het dus niet. En als ik Jonas in een soort wanhoop maar een boterham geef, heeft dit eigenlijk ook geen effect.
Het werkt nog het beste om hem naar buiten te doen en hem zijn gang te laten gaan met bladeren etc.
Door Lizzy
#688970
Bij Whoofer hielp maar 1 ding, om haar te laten boeren. Aan beide zijden haar buik heel zachtjes masseren. Grote kringen draaien met je handen aan weerszijde. De boer kwam dan vanzelf. Qua maagzuur weet ik het niet. Als ik last heb van brandend maagzuur, helpt een boterham ook niet. Daar moet dan een rennie in, zeg maar. Ik weet niet of dat niet ook voor de gemiddelde hond geldt. Whoofer heeft overigens lange tijd op maagzuurremmers gestaan maar zelfs dat hielp niet echt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door