Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door kelly_1901
#687675
Hoi,

Ik zit met het volgende: ik voer mijn hond (een amerikaanse bulldog van 5 maand) carnibest. Maar nu vind ik het toch wel erg prijzig worden aangezien ze op dit moment al z'n 30 kilo weegt. Daarom wil ik eens kijken of ik een aantal dagen in de week kan gaan barfen om te kijken of ik misschien de kosten zo wat kan gaan drukken (ik heb namelijk maar een bijstandsuitkering). Zijn er mensen die tips en/of suggesties hebben voor mij? Alles is welkom en ik zal er ook zeer zeker wat mee gaan doen. Overgaan op brokken is voor mij geen optie, dit zal ik zeer zeker niet gaan doen want ze doet het gewoon erg goed op dit moment en wil graag vers vlees blijven geven.

Alvast bedankt en de groetjes,
Kelly
Laatst gewijzigd door kelly_1901 op di 09 jan 2007, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#687678
Je zou 3 dagen in de week kunnen gaan barfen en haar dan de dingen voeren die hij door de CB niet krijgt. Dan hoef je ook niet zo op de samenstelling/hoeveelheden te letten.

Geitenribben, eenden- en/of kalkoennekken, vette vis, lappen kopvlees enz. enz. Wees wel terughoudend met orgaanvlees, dat hoef je niet extra te geven.

Je moet haar dan uiteraard wel laten wennen aan het eten van hele botten.
Door Lizzy
#687682
Je zou 2 dagen per week Smuldier compleet kunnen gaan voeren. Dat is stukke goedkoper. En dan 3 dagen per week iets zelfsamengesteld. En dan 2 dagen Carnibest of een ander merk.

De dagen dat je zelf samenstelt, dan zijn dat (gezien de leeftijd van jouw hond) 6 maaltijden die je zelf moet samenstellen: je zou 1 keer per week een zalmkop kunnen voeren. Deze kun je vaak gratis bij je visboer ophalen. Je zou dan 2 keer per week geitenribben kunnen geven van bijvoorbeeld het Islam Center in R'dam. Die zijn heel goed, zacht en goed geprijst. Dan 1 a 2 keer per week kopvlees met gezonde (groente) restjes van je eigen maaltijd. En dan bijvoorbeeld nog 1 a 2 keer per week iets van kalkoennek (kijk daar in eerste instantie wel mee uit! Zie "honden en het eten van botten" in de Barfplaats bieb). Die zijn vaak ook niet zo duur. Of parelhoenkarkas, ook niet zo duur. Of 1 keer kalkoen/parelhoen en 1 keer kippendingen, kan ook nog wel.

Pens zou ik zelf mee uit kijken. Dat zit dus al zat in Smuldier. En volgens mij zit er ook een portie pens in Carnibest. En net wat Pauline al schrijft: geef gewoon, zolang je vaak versvlees geeft, sowieso niet teveel orgaan.

Waar je gewoon een beetje op moet letten: in versvlees zit vaak kip, orgaanvlees en rund. Wat je niet moet doen is zelf gaan samenstellen met alleen kippennekken en pens. Dan krijgt je hond echt alleen nog maar kip, kip, kip en rund binnen.

Als je dat aanvult met bijv. twee keer per week een rauw eitje, gezonde tafelrestjes, beetje zuivel: dan kom je echt al een heel end.
Door Nataschja
#687947
Bailey kreeg bij de fokker ook alleen carnibest en energique.
Best wel prijzig allemaal.
Ik ben dus sinds een week aan het afwisselen met bijvoord smuldier.
Die kost hier in de supermarkt 0,59 euro voor 400 gram terwijl de carnibest een kilo 2,95 kost.
En af en toe krijg hij nog sardientjes, eitje erbij, kippevleugels en nekken.
Allemaal veel goedkoper dan die 2,95 van de carnibest.
En hij eet het allemaal.
Dus smuldier en soms wat BARF is wel een goed alternatief.
Door Yves
#688011
Of je nou veel of weinig geld hebt om te besteden. Ik ben van mening dat afwisseling altijd goed is. Dus je hoeft zeker niet het gevoel te hebben dat je de hond te kort doet door niet alleen CB te geven.
Lekker merken gaan afwisselen en hier en daar barf, dan ben je goed bezig.  8)
Door ursula.v.gelder
#688519
haaj,

nou er zijn al heel wat tips gegeven hierboven.
Maar had een bijkomende vraag...je pup is 5 mnd en al 30 kilo je sprak over een ZE dus neem aan teefje?

Nou wil ik niet zeuren of dergelijke maar vroeg me alleen af hoe ze verder qua bouw is, je hebt ook best kans dat je al moet afbouwen met voer....hoeveel eet ze nu?

Ik bedoel te zeggen, heel veel bulldog bezitters vinden dat puppyvet hoort en dat bulldoggen grof horen te zijn, echter is het voor de hond juist beter om haar lekker slank te houden en niet extreem veel beweging te geven.

Onze lotje is ook echt geen kleintje en was met 6 mnd al even groot als een volwassen reu hier in het dorp.ze komt ook uit een grote zeeeer grove reu (bigtime's suicide king) maar weegt nu met 8mnd pas 30 kilo, ze is super droog gespierd en slank. pas kwam ik er achter dat haar heupen niet helemaal stabiel waren dus is het maar goed dat ze niet ook nog extra gewicht heeft moeten meeslepen.

( de heupen komt waarschijnlijk doordat ze zo veel energie had en zo graag mee wou naar het bos dat ik dat bijna altijd maar deed v.a. 4 1/2 mnd ( ga altijd naar het bos smorgens met lodewijk dus ze wilde mee) de dierenarts vertelde toen dat ze best mocht bewegen maar het liefst alleen rechtuit en uiterst draf, echt rennen en vooral die leuke bokkesprongen die ze maken is funest helaas, als ik daar op let het komende jaar kan het allemaal nog goed aflopen. )

misschien kun je dus wel afbouwen en dat spaart ook al uit.
Ook weet ik een adres waar je voor 35 euro 12 kilo energique kunt kopen, en verder zoeken bij islamitische slagers, ik ga zelf naar islam centrum.

kvv geef ik heel soms maar aangezien lotje een kilo vlees eet en lodewijk 1/2 kilo is dat verder geen optie, vindt het dan veeel te duur.
ben met barf gemiddeld 2 euro per dag kwijt voor samen. soms iets meer omdat ik ook nog wel eens luxe dingen geef als paardenbiefstuk en dure visjes.

http://www.mijnalbum.nl/Album=ZTHNBH4U

je kunt hier lotje bekijken en haar bouw, heb net van de week foto's gemaakt, ( speciaal voor de foto's ff los rennen, normaal loopt ze voor 80% van de wnadeling aan een 8mtr lange flexi om haar beweging te remmen)
let er wel op dat je niet denkt dat ze klein is omdat lodewijk de bullterrier gewoon erg groot is voor een bull :) als je ze naast elkaar hebt staan is ze dus ook echt wel groter.
misschien heb ik het helemaal mis en is die van jou al net zo groot, ik heb lotje net even opgemeten voor vergelijking.

taile 57 cm   (in de lies gemeten)
borst 70 cm   (gemeten net achter de voorpoten)
schoft 62 cm   ( is van vloer tot bovenkant rug, daar waar hij bijna overgaat in nek.

Ik hoop dat je het niet ziet als aanval hoor, probeer alleen mee te denken.
Heb zelf namelijk met lotje gahad dat ze met 14 wkn aan de zware kant was en ik haar perfect vond en mensen mij er op wezen...ik heb haar toen niet op dieet gezet of zo hoor, het trok vanzelf bij met de groei, maar ben toen wel even gestopt met voer opschroeven....pas toen ze slanker werdt zag ik pas echt dat ze eerst toch wel een beetje vatsig was.

nou hoop dat je er iets aan hebt. groetjes ursula
( eneuh foto's vinden we allemaal leuk om te zien.)
Door kelly_1901
#688584
Nee hoor ik zie dit zeker niet als een aanval maar meer als iets waar ik ook weer van kan leren.
Heb haar nu even gemeten.
taille:55
borst:71
schoft:55

En helaas weet ik niet goed hoe ik hier een foto aan toe kan voegen, tips misschien??

Wil je nog wel even zeggen dat je een schitterende AB hebt, trouwens je bull terrier vind ik ook geweldig.
Laatst gewijzigd door kelly_1901 op di 09 jan 2007, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Caroline A.
#688634
als je een visboer in de buurt hebt kun je daar vragen of je het zalmafval mag hebben. Ik heb nu twee adresjes waar ik het gratis mee krijg en de hoeveelheid staat voor bijna drie porties. Dus je kunt dan al een dag pw gratis zalm invoeren. ( Ik vraag altijd om al het afval dan krijg je namelijk niet alleen de kop maar ook staart en rug met lekker veel vlees.)
Door ursula.v.gelder
#688635
gelukkig maar, en dank je voor je kompliment ja ze vinden zichzelf ook heel mooi :D daarom poseren ze altijd zo goed hahaha.

Maar barf doet wonderen zoals je ziet, ze zijn heel gespierd en zelfs lodewijk oogt dik voor mensen die hem niet kennen, tot ze proberen een velletje te pakken wat dus niet lukt, en als het lukt heb je echt een velletje en geen rolletje ;)Hij voldoet echt aan de regel, max. aan substantie/spier massa.

qua foto's plaatsen ik gebruik zelf altijd mijnalbum waar je dus ook de foto's van lotje hebt gezien.
Het is gratis en echt heeeel simpel.
Het mooie ervan is dat je dus de pagina link overal neer kunt zetten of e-mailen aan iedereen die je de foto's wilt laten zien.

Ik doe het ook zo met mijn zus die in aruba woont die stuurt mij gewoon de link van haar album en dan kan ik de foto's zien en in een map op de comp. zetten....super handig, geen gefrats met e-mail meer en dat de bijlage te groot zijn.

om op dit of elk ander forum een foto te zetten moet hij dus al ergens op internet staan, in mijn geval op mijnalbum.nl, let op bij mijnalbum zit je met de min. groote van een foto (400x600 pix) ik weet niet of je weet hoe je de pixelgroote van je foto kunt verkleinen??

als je dat wel weet kun je dus de foto posten in mijn album, er staat een hele duidelijke uitleg.

wil je hem dan ook hier zetten ipv een link naar 1 foto of 1 pagina kun je dus als je de tekst hier hebt getikt > boven je smileys staat een afbeelding van een klein fotootje dat klik je aan en komt er [ img ] en [ /img ] tevoorschijn.
dan ga je naar mijn album en klik je op de foto die je wilt neerzetten met je rechter muisknop en kies je voor eigenschappen.
voorbeeld >>h ttp: //www.mijnalbum.nl/Foto= GWV7S8YD ) en die kopieeer je en plak je tussen [ img ] [ /img ] let op dat je geen spaties er tussen hebt die heb ik gedaan omdat het anders niet te zien is en in een rood kruisje verranderd.


ff testen en ja hoor hier is de foto....

Afbeelding

op de foto kun je een beetje zien hoe het moet zijn, de borst naar de lies moet een mooie oplopende lijn zijn ...ook als ze stilstaat.
en van boven af gezien moet ze van breed naar smal lopen.
wat ik zelf ook een mooie graadmeter vind is dat ze duidelijk invallende vlanken moet hebben zoals lotje op de foto het velletje zit er wel maar verder is haar lijf echt strak en invallend in de lies.
dan bij bulldoggen nog het vel, ze hebben een los velletje MAAR als ze loopt mag dat niet mee deinen, tja hoe moet ik dat uitleggen, als je hand op haar rug legt en beweegt  en het vel over de de gehele rug meewaggeld zit er te veel vetweefsel onder de huid. dan nog de ribben die moet je heel makkelijk kunnen voelen en mag je zelfs tijdens rennen zien,( als je goed kijk zie je de ribben bij lotje ook) als ze gewoon in rust staat net niet, helaas hebben sommige bulldoggen zulke grove ribbenkassen dat zelfs bij dikkere honden de ribben nog kunt zien....

Nogmaals hoeft ze dus in principe niet TE dik te zijn. en misschien is ze wel perfect of mag ze wel iets strakker....ik heb haar nog niet gezien, maar als ik haar maten leest heeft ze de zelfde borst en taile proporties maar is 10 cm lager...nu kan ze gewoon heel kort op haar poten zijn en verder goed maar kan ook zijn dat ze te stevig is.

alle dingen die ik net hierboven heb gezet worden dus bij een DA nog als acceptabel gezien en zullen ze nooit zeggen dat ze te dik/stevig is.

nou hoop dat het duidelijk is en dat het gaat lukken met de foto.


Ik zal je hier nog even wat links geven naar andere albums van lotje kun je een beetje vergelijken door de weken heen ( niet bij alle foto's maar bioj veel komt er aan de linker kant de titel van de foto en staat vaak de leeftijd in weken vermeld)

album denemarken was in de herfst vakante en was ze 6 mnd
http://www.mijnalbum.nl/Album=U6WJ7TX8
hier dat ze jonger was, de donkere pup erbij is haar zus en woont naast ons en was altijd erg stevig...
http://www.mijnalbum.nl/Album=MUMQH4VP

hoeveel eet die van jou trouwens??
grtz ursula
Laatst gewijzigd door ursula.v.gelder op di 09 jan 2007, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door kelly_1901
#688874
Hoi,

Ze krijgt op dit moment ongeveer een kilo per dag, zeker niet meer. Maar ik heb helemaal niet het idee dat ze te dik is maar dat kan ook aan mij liggen hoor. Het vreemde is gewoon dat ze de hele dag door honger heeft, soms tot vervelends toe (ik geef haar niks extra's). Wel moet ik er bij zeggen dat ik haar niet als "jong" puppie heb gekregen. Toen ik haar kreeg was ze 4 maand. Heb de maten trouwens nog even weer op nieuw gemeten (nu ff iemand erbij gehaald) en de schoft hoogte is op dit moment 58cm.
Door ursula.v.gelder
#688908
Nou dan scheelt ze maar 3 cm met lotje en zijn haar maten niet verkeerd hoor, en een kilo eet lotje ook, maar at ze ook met 5 mnd dus denk niet dat nog erg veel meer zal moeten gaan voeren, misschien nog ff een kleine periode maar denk het niet.

Ik ben op die kilo blijven staan omdat ze natuurlijk wel groeide en het voer niet meer opgevoerd hoefde te worden.

hoe heet je teefje?? en weet je zeker dat ze 6 mnd is? ik weet niet of ze een boom heeft, maar lotje is voor een teef al aardig aan de maat met haar 9 mnd (zei eerder 8 maar ze is al 9 mnd) al moet ik zeggen dat ze vooral in het begin heeel hard ging en het nu erg meevalt.

maar als je haar hebt overgenomen van onbekende willen ze nog wel eens een maand of 2 van de leeftijd afhalen omdat ze dan makkelijker te plaatsen zijn.
Door kelly_1901
#688993
Op dit moment is ze 6 maand, vandaag "jarig". Ze heet body en de datum klopt wel want ik heb er wel een arfe-stamboom bij. Degene die haar weg heeft moeten doen heeft dat ook met zeer veel pijn gedaan en was voor haar ook de enige oplossing zodat het haar hond aan niks ontbrak.
Maar ken jij ook het "zo gek op eten" gedrag? Echt hoor ze eet je letterlijk alles uit de hand. Nu krijgt ze het bij mij niet voor elkaar maar ze probeert het elke keer weer. Ze is echt gek op eten.

(het lukt me nog steeds niet om een foto erbij te plaatsen, hihi)
Door Anya
#688998
Ursula, die honden van jou zien er goed uit.

Ik kwam in het park een fokker tegen van bullen. Hij zei bullen moet je goed voer geven, dus ik vroeg aan hem, wat vindt jij goed voer. Proplan, de bullen moesten proplan hebben. Ik vertelde hem, dat ik barfte. Barfen vond hij echt onzin en met bullen  zou dat helemaal niet goed gaan. Als ik die honden van jou zie, dan zien ze er fantastisch uit. Helemaal vergeleken met zijn brokkenhondjes.

ff ontopic:

Kelly, ik heb mijn hond een tijd Carnibest gevoerd, maar ik vond het te duur worden. De prijs was per 1 juli weer omhoog gegaan en ik stond eigenlijk altijd al achter het idee, om te gaan barfen, maar ik durfde het niet, omdat ik bang was dat mijn hond allerlei tekorten zou krijgen. Ik ben nu volledig over op barf, met dank aan Lizzy (menu) en het bevalt prima. et is namelijk een stuk goedkoper dan Carnibest.

Volgens mij is barfen in het begin het duurste, omdat je nog geen adresjes hebt, maar die komen vanzelf en dan wordt het steeds goedkoper. Ik weet niet waar je woont, maar mss zijn er in jouw buurt wel goedkope adresjes.

Ik heb even de prijzen niet paraat, maar er zijn genoeg spullen die niet zo duur zijn.
Laatst gewijzigd door Anya op wo 10 jan 2007, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door kelly_1901
#689003
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik gisteren al in de telefoon ben gekropen om eens te kijken wat ik hier in de buurt (nijverdal, overijssel) allemaal kan krijgen. Het probleem hier is dat je goed aan rundvlees, runderpens en kippenproducten kunt komen. Vis wil ook goed maar dan houdt het op. Lamsvlees, eend o.i.d. valt erg tegen. En aangezien ik toch graag wil wisselen vind ik dat erg jammer. Maar ik geef de moed niet op.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door