Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door kaszi
#686406
Onze honden hebben vandaag voor de eerste keer gebarft!
kippennekken met groentenmix.
Ze vonden het heerlijk. En het was zo binnen.
Maar 1tje heeft de nekken gewoon ingeslikt zonder erop te kauwen. Zijn eten was binnen de minuut binnen.  De overige deden er 2 minuten over.  Zou dit gevaarlijk kunnen zijn?  Hij heeft geen stikneigingen of zo gehad.
Door Lizzy
#686569
Nee hoor, het kan geen kwaad als ze de kippennekken in 1 keer in slikken. Maar, blijkbaar is het vleesbot dus wel te klein voor jouw honden. En daarom kun je, wanneer de kippennekken mooi verteerd worden, overstappen naar vleesbotten die dusdanig groot zijn dat je honden er wel op moeten 'kauwen'. In eerste instantie doe je er goed aan om vleesbotten te geven van kleinere dieren. Dus bijvoorbeeld delen van een hele kip of eend of parelhoen of konijn of een hele kwartel. Als dat lekker verteerd wordt, dan kun je ook eens een rijtje geitenribben of lamsribben geven. Geef geen enkele ribben. Meer hints en tips in "honden en het eten van botten" in de Barfplaats bieb.
Door kaszi
#686664
Vandaag in de slager kwam ik braadkippen tegen aan 2.50 de kg en per kip een halve gratis. Dus heb ik maar 1 + halve kip genomen.  Heb hem gefilleerd: borstjes eraf en ook wat vlees van de billen af.  De rest heb ik in grote stukken gekapt (poten bij knokels in 2 zodat er geen bochten in zitten) en vleugels ook in 3 stukken zonder de bochten.  Borstkas in 2.
Dat krijgen ze volgende week, wil nog eerst een weekje met de nekken doorgaan zodat ze het bot meer gewoon worden.  Ben benieuwd hoe ze dat dan gaan vinden. Ze zaten in elk geval allen likkebaardend rond de tafel toe te kijken.  Maar ik heb ze lekker niets gegeven.  Dat bedelen moeten ze af leren, gewoon praktisch.
Dan hebben ze volgende week kippennekken, kippenvleugels en kippenkarkas en ook reeds kippenmagen en hartjes.
Ben nog steeds tevreden... (na een eerste barfdag).
Daarna moet ik uitkijken naar ander botvlees en vlees. 
Zal volgende week wat slagers nagaan. De eerste vandaag schotelde me varkensvlees voor! Toch maar niet.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#687029
ik heb er hier ook 1 die vind, dat alles zo snel mogelijk van ingang naar middenstuk moet! Zalmkop 10 minuten, hele makreel 5 minuten, kipstukken (is niet bij te houden met de stopwatch). Hij is met grotere delen nooit langer als 10 minuten bezig........ :)
Door kaszi
#687368
Vandaag weer zo snel, maar het loopt allemaal goed daarbinnen en de kakjes kon je zo oppakken met je blote hand (als ik dat wou) ;D
Door Mevroi Kruim
#687732
kaszi schreef: Vandaag weer zo snel, maar het loopt allemaal goed daarbinnen en de kakjes kon je zo oppakken met je blote hand (als ik dat wou) ;D
Klinkt hartsikke goed joh!
En tegen dat schrokken? Hele kip geven. Of halve, afhankelijk van het formaat van je hond. Hoe groter hoe langer ze bezig zijn. En dan moeten ze ook goed kauwen.
Door Ramona
#687820
idd ja, als je weet dat ze het kunnen verteren, grote stukken geven, dan moeten ze "werken"

Truus hier deed een tijdje terug pogingen om eendenborst (met bot) zo naar binnen te werken, maar dat ging voor haar helaas niet ::) Het kwam weer terug, toen nog maar een poging om het weer heel door te slikken...toch nog te groot, weer terug en toen besloot ze maar om nog een paar keer goed te bijten ???...

Honden, pogingen zullen ze toch blijven doen ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door