Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ramona
#687206
Ik word er niet goed van de laatste tijd. Zoveel mensen, met name bekende die zeggen dat Truus toch wel mager aant worden is ???

Toen we haar net hadden woog ze ongeveer 31 kg. Nu weegt Truus ongeveer 30 kg, maar pure spiermassa. Truus is gewoon "droog" ze heeft dan ook totaal geen gram vet meer op haar lichaam, waardoor je dus ook haar ribben wel enigzins kan voelen. Verder is in totconditie! Ze is gewoon ontzettend gespierd geworden sinds wij haar hebben. Genoeg wandelen en vooral heel veel laten rennen. Vooral veel bergen op, waardoor ze een paar flinke achterpootjes gekregen heeft ;)

Zoveel mensen heb ik al laten weten dat ze hoogst waarschijnlijk niets meer in vet zal bijkomen. Of..... ze zou alweer volledig brokken moeten krijgen en vooral haast geen lichaams beweging meer....

Ik weet het niet. Zelf vind ik haar prima zo, maar zelfs mijn man kan af en toe zijn commentaar niet voor zich houden en dat terwijl hij zelf ook haast geen gram vet op zijn lichaam heeft en gewoon droog is aan spiermassa.... ::) (hij zou dat toch wel moeten begrijpen??? )

Als ik haar nou 3% of zelfs 4% van haar lichaamsgewicht zou gaan geven, zou dat enigzins iets uit kunnen maken?

Truus krijgt nog steeds brokken erbij, omdat we nog geen geschikte vriezer gevonden hebben :-\
Gebruikersavatar
Door Pauline
#687207
[quote="Ramona"]
Toen we haar net hadden woog ze ongeveer 31 kg. Nu weegt Truus ongeveer 30 kg, maar pure spiermassa. Truus is gewoon "droog" ze heeft dan ook totaal geen gram vet meer op haar lichaam, waardoor je dus ook haar ribben wel enigzins kan voelen. Verder is in totconditie! Ze is gewoon ontzettend gespierd geworden sinds wij haar hebben.
[/quote]
Nou volgens mij geef je het antwoord hier zelf al! ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#687209
[quote="Pauline"]
Nou volgens mij geef je het antwoord hier zelf al! ;)
[/quote]

Inderdaad.
Het gros van de honden is gewoon te VET en/of voelen sponzig aan door de vele koolhydraten die ze krijgen. Men is dat beeld gewend en denkt dat dat zo hoort. NOT.
Als jouw hond in topconditie is, dan vooral zo houden en wat anderen er van zeggen....lama l*llen...olifant heeft toch de grootste. Een slanke hond zit prettiger in zijn vel dan een te dikke hond.
Door Fido
#687219
vervelend hè? al die opmerkingen dat je hond te mager is. De meeste honden zijn te dik en dat is voor veel mensen het kader geworden.
Je geeft idd zelf al het antwoord, mooi droog gespierd, een gezonde hond, wat wil je nog meer?

Veterinair gezien kan je hond beter wat aan de schrale kant zitten dan aan een te dikke kant. Hoewel ik de laatste tijd het idee heb gekregen dat veel da zeggen dat de hond er gezond uitziet terwijl het dier gewoon te dik is :-\ Hoe ik daar bij kom? Bij ons in de zaak zeg ik het eerlijk als een klant om voedingsadvies komt en de hond is te dik, regelmatig krijg ik dan te horen; nee hoor hij is niet te dik mijn da zegt dat ie prima is. Ik zeg dan niets meer denk alleen de da zegt de waarheid niet omdat hij/zij bang is dat de klant dan niet meer komt :-X
Door hellenbanjerbo
#687336
ben het helemaal eens met de voorgaande epistels. een kerngezonde hond heb je. dus niets van het commentaar aantrekken. doen al die mensen met die te dikke honden volgens mij ook niet ;). anders zouden er wel minder dikke honden zijn.
Door Lizzy
#687340
Honden die van brokken naar verse/rauwe voeding gaan: die hebben soms nog wel eens de neiging om heel slank te worden. Dat heeft te maken met het wennen aan een koolhydraat-arm dieet. Dit gaat eigenlijk altijd vanzelf weer over. Mocht je haar echt te mager vinden worden: geef haar dan gewoon wat meer eten of wat meer vlees dat wat vetter is.
Door Ramona
#687400
Heel erg bedankt allemaal! Heb ik in ieder geval de bevestiging van ervaren barfers dat ze niet te mager is...

Ik denk wel dat ik gewoon haar toch eens wat meer ga geven, wie weet. Maar voor mij hoeft het niet, dan zou het alleen al zijn voor mijn man. En vet laat ik al overal aanzitten :)

van verschillende mensen heb ik ook hier gehoord dat ze er prima uitziet en dat ze echt een vrolijke hond is geworden sinds ze bij ons is :D
Door Yves
#687546
Ik ben zeker geen ervaren barfer, maar ik heb geleerd dat je bij een hond makkelijk de ribben moet kunnen voelen maar niet mag zien.

Yves was ook te dik. Ik had dit helemaal niet door en dacht dat het normaal was dat mijn hond aan de achterkant net zo rond was als aan de voorkant. Nu dat Yves flink is afgevallen zie ik overal dikke honden lopen. Soms echt schokkend  :o
Gebruikersavatar
Door Angelique
#687552
[quote="Ramona"]
Heel erg bedankt allemaal! Heb ik in ieder geval de bevestiging van ervaren barfers dat ze niet te mager is...

Ik denk wel dat ik gewoon haar toch eens wat meer ga geven, wie weet. Maar voor mij hoeft het niet, dan zou het alleen al zijn voor mijn man. En vet laat ik al overal aanzitten :)

van verschillende mensen heb ik ook hier gehoord dat ze er prima uitziet en dat ze echt een vrolijke hond is geworden sinds ze bij ons is :D
[/quote]

Uhh buh buh, ik ga uit van jouw omschrijving en waarneming ;D
Door Mevroi Kruim
#687728
Je zegt dat ze magerder aan het worden is en vroeger te dik was. Nou, prima toch? Da's toch ook de bedoeling? En 1 kilo minder is echt niet veel op 30 kilo. Spieren wegen meer dan vet dus per saldo zal haar taille wel dunner zijn geworden  ;D
Weet je, de meeste mensen zijn gewend aan te dikke honden en vinden een goed gespierde slanke hond dan 'zielig en 'mager'. "Achossie, je ziet z'n ribben!" Ja idd, en zo hoort het ook! Het moet geen kapstok wezen maar de ribben aan de achterkant mag je best zien bij een kortharige hond.
Tara van mij was in de brokkentijd echt een gratenpakhuis, toen at ze heel slecht en had ook geen spieren. Op barf kwam ze aan, maar echt spieren en geen spek (itt de bazin  :-[) ze zag er perfect uit, glimmend als een spiegel (nog trouwens) en een bonk spieren van al het rennen en hollen. Maar je zag haar achterste ribben wel, en dat vonden mensen ook te mager. Vooral mensen met van die rollade-Labradors (sorry Ine, JOUW honden zijn gewoon perfect maar wel uitzonderlijk) en Rottweilers met zoveel spek dat ze nauwelijks nog konden lopen.
Nu ze wat ouder wordt (bijna 10) wordt ze ook weer iets dikker, ik vind haar eigenlijk zelf iets te dik, en nu zeggen mensen dat ze zo mooi slank is  ;D ;D ;D
Door mac1
#687752
Hallo Allemaal,

Even een reactie op Ramona... Ik heb een boxer van 13 maanden en hij krijgt vanaf pup volledig barf. Ondanks dat ik hem, schrik niet, een hele tijd 1,4 kilo aan voeding per dag gaf,omdat ik hem en velen met mij te  mager vond, kwam hij haast niet aan... Nu ben ik echt gaan uitbalanceren, meer groenten en meer diversiteit, maar als ik hem op 2% zou gaan zetten, dan is ie zo weer een gratenpakhuis!

Dus ik geef hem nu rond de 1,1 kilo. 3 a 4% dus ook.
Volgens mij ligt het uiteraard ook aan de verbrandng v/d hond en of hij een dikke vacht heeft, want hoe korter het haar ,hoe meer lichaamswarmteverlies. Dit kost allemaal energie, dus verbranding door de hond....
Ik zal nooit vergeten,in Oktober bracht ik hem voor een week naar een kennel. Zo, die eigenaresse gaf me de ene kat na de andere; hij was te klein, hij was te mager en ik was notabene net bij de dierenarts geweest, die hem er prachtig uit vond zien.... (Zij is ook dierenarts!)
Ze stond ook te stuiteren, toen ik het Barfen vertelde en ik haar de zakken met eten voor Mac gaf.. (was allemaal goed na overleg)
Toen ik hem kwam ophalen, zei ze dat ze dit nooit meer zou doen, dat eten geven, want ze vond het ronduit smerig!!! en had doodsangsten uitgestaan toen Mac zijn kipdelen kreeg!! Bang dat ie zou stikken!!
O.k; zei ik, dan weet ik genoeg.Toedeledoki  >:(
Nou ja zeg, dat bedoel ik nou. Alle meningen zijn anders..
Maar houdt je hond's gewicht goed in de gaten en verwen hem lekker met veel eten, want inderdaad te mager wordt je ook niet vrolijk van.

groetjes,
N>W
Door Ramona
#687816
zie zo je maar ;) Op de dag van vandaag zie je ook bijna alleen nog maar dieren met overgewicht ::) En een hond die dan perfect op gewicht zit wordt dan al snel te mager gevonden ???

och ja, wat ik zal liet weten: ik vind haar super zo. en deze week ga ik weer lekker riblappen kopen, want die zijn weer in de aanbieding :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door