Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door alies2
#67757
Gister heb ik 10 kilo vlees en bot gekregen uit Zutphen. Ik had geen tijd om dit meteen te verwerken dus in de vrieskist gegooid. Nu is het dus diepgevroren. En zit ik met een probleem: dat diepgevroren vlees krijg ik niet in kleine stukjes, voor een hond van tien kilo moet ik behoorlijk aan het snijden. Is het hygiënisch verantwoord om het vlees te laten ontdooien, te verwerken tot stukken die passen in het menu van bommel en dan weer in te vriezen? Of hebben jullie andere suggesties?
Door Lizzy
#67762
Hoi Alies, dit is mij ook al een paar keer gebeurd....

Wat ik doe is het volgende: ik laat het vlees een heel klein beetje ontdooien. Niet teveel. Dan neem ik een heel scherp mes en deze doop ik in gekookt water. Daarmee snijd ik door het vlees (of Leo - hij is veel sterker en hem gaat het makkelijker af) in porties en deze mik ik snel weer terug in de vriezer.

Mijn honden hebben er nog nooit nadeel van ondervonden.

Groetjes, Lizzy
Door 202spots
#67763
Ik krijg de kippenruggen en kalkoen nekken in dozen van 30-40 lb. en dat is ook 1 groot blok ijs.
Ik zet het in de garage totdat het genoeg ontdooid is om het uit elkaar te trekken,dat kan soms wel langer dan 24 uur duren.
De kalkoennekken maal ik altijd dus die zijn helemaal ontdooid wanneer ik het gemalen in zakjes doe.
Dus......ontdooien en weer opnieuw invriezen is GEEN probleem. 8)
Gebruikersavatar
Door Cherry
#68317
Mijn man heeft een flinke werkbank en ik neem een goeie scherpe beitel en een hamer en ik sla er de stukken af, het gaat redelijk goed (meestal toch) ;D
Door alies2
#68339
Vandaag heb ik het vlees dus verwerkt. Ik had een keukenweegschaal van een vriendin geleend. Het kostte me toch een paar uur om het vlees in hoeveelheden voor 1 dag te krijgen. Voor een hondje van 10 kilo waren het dus stukjes van 20 gram orgaanvlees, 100 gram spiervlees. Het meeste vlees was geheel ontdooid. Voor het bot heb ik een zaag gebruikt.
Bommel heeft vandaag voor het eerst een kalfsrib gehad. In eerste instantie vond hij het niks, ik heb het ingesmeerd met ei en toen heeft hij een tijdje lekker liggen knagen.
Door Sandra K
#68413
Ik heb het laatst aan mijn slager gevraagd toen ik daar wat diepvriesproducten meenam.
Hij adviseerde ook om het zo lang (1 a 2 uur buiten de koelkast) te ontdooien tot het een beetje zacht wordt en het dan te snijden en weer in te vriezen, zoals Lizzy doet dus.
Volgens de slager kon dit geen kwaad.

Sandra
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door