Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ABCenC
#682348
Hallo,

Ik heb Mads (franse brak, 8 jaar, ik heb 'm 2 maanden) nu 4 weken BARF gegeven, eerst kip en toen lam. Hij raakte verstopt en kon 10 dagen niet poepen, de dierenarts heeft 'm nagekeken en er zat een dikke prop. Met laxeermiddel, klysma, melk, ontbijtkoek en andere laxeerbare middelen heb ik getracht de boel op gang te brengen. Hij bleef verstopt. Na een klysma met kamillethe kwam er een prop uit zo groot als een pingpongbal. Ik geef 'm nu vers vlees en ben bang om 'm bot te geven. Iemand advies?

Anne Marie
Door tiny
#682356
Wat geef je hem aan vers vlees. Misschien kun je even kijken op barfhulp om te kijken hoeveel percentage je je van het een en ander moet geven om verstopping te voorkomen. Dan kun je zien dat teveel bot verstopping veroorzaakt en orgaanvlees (lever bv.) laxerend werkt. Verdiep je hier maar in en je zult de oplossing vinden ;)
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#682412
Wat ontzettend sneu, zeg, dat Mads zo'n heftige verstopping heeft gehad.

Zet je menu anders eens hier op Barfplaats, dan kunnen we wellicht zien of je iets aan je samenstelling kunt veranderen, waardoor hij niet meer verstopt zal raken.
Door Doedels
#682448
ABCenC schreef: Ik heb Mads (franse brak, 8 jaar, ik heb 'm 2 maanden) nu 4 weken BARF gegeven, eerst kip en toen lam. Hij raakte verstopt en kon 10 dagen niet poepen, de dierenarts heeft 'm nagekeken en er zat een dikke prop. Met laxeermiddel, klysma, melk, ontbijtkoek en andere laxeerbare middelen heb ik getracht de boel op gang te brengen. Hij bleef verstopt. Na een klysma met kamillethe kwam er een prop uit zo groot als een pingpongbal. Ik geef 'm nu vers vlees en ben bang om 'm bot te geven. Iemand advies?
Begrijp ik het goed dat Mads voorheen waarschijnlijk 8 jaar brokken heeft gegeten en dat hij nu sinds 4 weken kip en lam krijgt? In dat geval moet je het rustiger aanpakken. Eerst maar eens twee maanden lang hele zachte botten met veel vlees/organen geven. Dus kippennek, kippenvleugel, eendennek enz. Als dat goed gaat, een keertje een lap vlees geven en daarna een zacht lams ribbetje. Eventueel wat orgaanvlees toevoegen. Dat laxeert over het algemeen.
Blijkbaar is Mads zijn spijsvertering nog niet helemaal berekend op het echte werk. Dus rustig aan, dan komt het wel goed. Succes
Door 202Spots
#682470
ABCenC schreef: Ik geef 'm nu vers vlees en ben bang om 'm bot te geven. Iemand advies?
Geef je zelf samen gesteld?Wat geef je dan precies?
Of anders zou ik eerst 'n tijdje KVV geven totdat ie beter gewend is aan rauw.
Door Truus
#682471
ik begrijp dat je nu 4 weken alleen kip en lam hebt gegeven, om de juiste verhoudingen te krijgen moet je ook orgaanvlees erbij geven en b.v. een groentemix. Als je botten/karkassen geeft moet er voldoende vlees aan zitten.
Ik zou zoals Tiny al zei, je menu eens even laten checken in de juiste rubriek. Misschien kunnen we je dan beter helpen.
Door Lizzy
#682541
ABCenC schreef: Hallo,

Ik heb Mads (franse brak, 8 jaar, ik heb 'm 2 maanden) nu 4 weken BARF gegeven, eerst kip en toen lam. Hij raakte verstopt en kon 10 dagen niet poepen, de dierenarts heeft 'm nagekeken en er zat een dikke prop. Met laxeermiddel, klysma, melk, ontbijtkoek en andere laxeerbare middelen heb ik getracht de boel op gang te brengen. Hij bleef verstopt. Na een klysma met kamillethe kwam er een prop uit zo groot als een pingpongbal. Ik geef 'm nu vers vlees en ben bang om 'm bot te geven. Iemand advies?

Anne Marie
Wat heb je je hond in die 4 weken gegeven? Misschien teveel bot? Hoeveel % bot heb je gevoerd?
Door Ollie
#682584
:o 10 dagen niet kunnen poepen?  :o Wij schieten al in de stress als 1 van onze bullen 2 dagen niet poept ( Belfi raakt snel verstopt)  :-\
Ik heb dan ook altijd laxeerdrank in huis van de DA drogist.
Door Lizzy
#683079
Ollie schreef: :o 10 dagen niet kunnen poepen?  :o Wij schieten al in de stress als 1 van onze bullen 2 dagen niet poept ( Belfi raakt snel verstopt)   :-\
Ik heb dan ook altijd laxeerdrank in huis van de DA drogist.

Nou, ik zou inderdaad ook zeker geen 10 dagen wachten hoor, met het ondernemen van actie. Dat is veel te lang.
Door ABCenC
#684380
Hoi,

Dank jullie voor de reacties en de tips.

Ik heb natuurlijk niet 10 dagen gewacht voordat ik wat ging doen, na 3 dagen ben ik naar de dierenarts gegaan en heb 'm melk, ontbijtkoek, laxeermiddel en een klysma gegeven. Niks hielp omdat de verstopping zo vast zat. Ik wilde 'm liever niet laten opereren en de dierenarts heeft me ook steeds telefonisch begeleid en advies gegeven. Zij wilde ook liever voorkomen datie geopereerd moest worden.

Ik geef Mads:

2 dagen kippenekken 350-450 gram
2 dagen lamsresten, vlees, rib, nieren, vet en lamsnek 350-450 gram
1 dag groente met een beetje brood en een ei
2 dagen viskoppen

Ik ga wel verder met BARF in de ochtend, maar geef 'm nu 's avonds wel een handje brokken, dat laxeert, op alleen brokken heeft hij permanent diarree.

Ik ben bang dat ik te snel ben gegaan en dat ik het langzamer moet opbouwen. Ik vind het alleen doodeng en hoop dat ie nooit meer zo lang verstopt zit.
Door Yves
#684384
Om een goed advies te kunnen krijgen moet je iets meer info vermelden.

Gewicht hond?
Gewicht per onderdeel menu? (hoeveel gram groente, hoeveel spiervlees, hoeveel vleesbot, hoeveel nier, hoeveel vet).

Misschien geef je inverhouding veel te veel vleesbot t.o.v. de andere onderdelen in het menu. Om hier achter te komen moet je de percentages uitrekenen. Het kan ook zijn dat de botten die je geeft nog al aan de harde kant zijn. Maar dat is natuurlijk voor elke hond anders.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door