Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jantjehermien
#682330
Heb wel eens gelezen dat pens wel eens jeuk kan veroorzaken geldt dit alleen voor runderpens of ook voor schaap en geitenpens?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#682333
Ik heb het hier alleen zien gebeuren op de (vuile) runderpens.  Dus soms vraag ik me dan af...komt het door de pens, of door het vuil aan de pens ???
De schapenpensjes die ik hier heb gehad, schoon en vuil, gaven geen problemen, maar als ik zo het "vuil' bekijk is dat bij het schaap grasseriger dan bij het rund.
Door jantjehermien
#682340
Heb het idee dat mn Newfie reageert op de runderpens die is inderdaad vuil.Jammer want ze is er dol op.Nu net 3 scharenpensjes gekregen en die zien er veel schoner uit.Zit geen groenige drap aan.Gewoon maar weer proberen dan en bedankt voor je reaktie.
Door tiny
#682360
:D Wat lees ik nu weer. Jeuk door vuile pens. Zou dat de reden kunnen zijn dat Tessa zich  constant wil laten krabben op haar flanken. Nou zeg, gisteren net genoten van een lekkere pensmaaltijd!? Maar ja, het blijft moeilijk om uit te vlooien waar ze nou precies jeuk van hebben. toch??
Gebruikersavatar
Door *Monique
#682524
tiny schreef: :D Wat lees ik nu weer. Jeuk door vuile pens. Zou dat de reden kunnen zijn dat Tessa zich  constant wil laten krabben op haar flanken. Nou zeg, gisteren net genoten van een lekkere pensmaaltijd!? Maar ja, het blijft moeilijk om uit te vlooien waar ze nou precies jeuk van hebben. toch??
Krabben op de flanken is bij Kay dus ook HET probleem. Zie andere topic (alergie op geit?). Heb al van alles geprobeerd. Mij valt het op dat het na geit ver ergert!
Door Lizzy
#682544
Een hond kan natuurlijk altijd overgevoelig reageren op een vleessoort. Zo ook voor (runder)pens. Ik denk dat als je zoiets vermoed; dat je het best het voedingsmiddel 6 tot 12 weken uit het dieet weg kan laten. Als de boel helemaal rustig wordt, dan kun je gevoegelijk wel aannemen dat je hond niet goed reageert op pens of geit of kip.
Door ursula.v.gelder
#683943
Ik weet eigenlijk al jaren niet beter dat pens vaak een van de boosdoeners is bij jeuk.
mijn da van vroeger zei dat toen ook al.
Door janjaap
#684256
Jeuk door pens......de kans is bijna nihil! Denk dat je de oorzaak ergens anders moet zoeken.
Groetjes Janjaap
Door jantjehermien
#684260
Ja dat is altyd de vraag met een allergische hond maar na allelei soorten vlees met geen jeuk aan oren en poten is het wel toevallig na de pensmaaltijd wel weer helemaal mis.dus vandaar. :'(
Door janjaap
#684263
jantjehermien schreef: Ja dat is altyd de vraag met een allergische hond maar na allelei soorten vlees met geen jeuk aan oren en poten is het wel toevallig na de pensmaaltijd wel weer helemaal mis.dus vandaar. :'(
Het kan natuurlijk altijd maar dan zou de hond dezefde reactie moeten vertonen na het eten van runder of geitenvlees! Er zit geen specifieke trigger in pens wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Door Sella
#684298
Mijn hond is allergisch voor granen.
Toen ik even niet veel op voorraad had anders dan pens heeft hij 3 dagen pens gehad.
Dit was deze keer ook veel meer van een bruine koekachtige drab voorzien dan in zeg de periode juli.
Mijn hond werdt knettergek van de jeuk. Ondanks dat hij pens het einde vindt heb ik het uit het dieet geschrapt.
Mogelijk als ik zeker weet uit welk dier een pens kom via een boer die een kennis is van ons, die wil voor ons om uit te proberen in de zomer deze koe 3 weken niet met bix bijvoeren en dan kijken of op deze pens ook een reactie komt. Wat wij en de dierenarts niet verwachten.
Het komt dus niet van de pens zelf bij ons maar van de granenmeuk die de grazers te eten krijgen en dus als restant in de pens zitten.
Door Lizzy
#684309
janjaap schreef: Het kan natuurlijk altijd maar dan zou de hond dezefde reactie moeten vertonen na het eten van runder of geitenvlees! Er zit geen specifieke trigger in pens wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Ja, dit is dus niet waar. Zie de opmerking van Sella. Bij pens heb je wel zeker te maken met het eten dat aan de runderen gegeven wordt. En geloof me, dat is echt niet altijd van briljante kwaliteit. Runderen staan tegenwoordig niet meer in de wei. Dus wat jij 30 jaar geleden voerde: die vlieger gaat anno 2007 bepaald vaak niet meer op.
Door ~Joke~
#684358
Sella schreef: Mijn hond is allergisch voor granen.
Toen ik even niet veel op voorraad had anders dan pens heeft hij 3 dagen pens gehad.
Dit was deze keer ook veel meer van een bruine koekachtige drab voorzien dan in zeg de periode juli.
Mijn hond werdt knettergek van de jeuk. Ondanks dat hij pens het einde vindt heb ik het uit het dieet geschrapt.
Mogelijk als ik zeker weet uit welk dier een pens kom via een boer die een kennis is van ons, die wil voor ons om uit te proberen in de zomer deze koe 3 weken niet met bix bijvoeren en dan kijken of op deze pens ook een reactie komt. Wat wij en de dierenarts niet verwachten.
Het komt dus niet van de pens zelf bij ons maar van de granenmeuk die de grazers te eten krijgen en dus als restant in de pens zitten.
Hier gaat hier met schapenpens wel heel goed bij Spike [glutenallergie] Runderpens geef ik hem niet [veekoeken] en geitenpens ook niet omdat veel geiten ook van alles en nog wat te eten krijgen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door