Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ~Joke~
#680813
Een bot% vraagje. Tot hoever kan ik het bot% in de voeding van Penny [om verstoppingen te voorkomen] verlagen zonder in de problemen te komen? Ik heb eens bij het bot% in energique en carnibest gekeken en dat lijkt me vrij laag als ik naar calcium/fosfor kijk. Bij Carnibest zie ik calcium 0.48% en fosfor 0.43% ik neem aan dat dit tesamen de hoeveelheid bot is? Of is dit erg blond bekeken?
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#680832
Ik denk dat dat niet correct is ( niet blond, hoor)

Botten bevatten een bepaald gehalte aan calcium en phosphor.
Ik heb geen idee hoeveel, en dat zal ook per botsoort verschillen.
Als Carnibest 0,48% uit calcium bestaat, is dat dus de totale hoeveelheid calcium in het voer. Dit zal uit botten komen, maar ook vlees en pens bevatten een percentage calcium.(minder als in bot)

Ik heb begrepen dat als je vers voert het minimale gehalte aan bot, 10% moet zijn. Die 10 % is dan dus niet de hoeveelheid calcium, maar bot in totaal.

Stel dat bot voor 10 % uit calcium bestaat (ik heb nogmaals geen idee hoeveel % calcium bot bevat), dan voer je dus maar 1% calcium uit het bot(een tiende gedeelte van de 10 % bot).
Ook andere voedingsmiddelen bevatten een klein gehalte aan calcium, en het totale gehalte zal dan dus nog iets hoger liggen.

Wellicht kan Lizzy ons vertellen hoeveel calcium en phosfor botten bevatten?
Ik vind het lastig uitleggen omdat ik niet exact weet uit hoeveel % calcium botten bestaan.
Door Lizzy
#680842
Het percentage calcium in bot verschilt per bot. Om een idee te krijgen: http://www.barfworld.com/html/barfworld/analysis.html

Aangezien vlees vooral fosfor bevat en in kant en klaar voer idealitair het gehalte aan calcium hoger is als het gehalte aan fosfor, moet er nog aardig wat bot tegen aan wil je een hoger gehalte aan Ca hebben hoor. Bibi gebruikt 20% tot 25% kaal bot. Ik denk dat Carnibest niet heel veel minder bevat. En dat lijkt me op zich een prima percentage, zeker voor de gemiddelde hond.

Ik denk dat je voor een volwassen hond best (minimaal) 10% kaal bot kunt geven.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#680850
Hé, interessante link! Thanx.
Zou die hoeveelheid zink in kippennekken wel kloppen, als je naar de gehaltes van de andere botten kijkt? ::)
Door ~Joke~
#680890
Lizzy schreef: Het percentage calcium in bot verschilt per bot. Om een idee te krijgen: http://www.barfworld.com/html/barfworld/analysis.html

Aangezien vlees vooral fosfor bevat en in kant en klaar voer idealitair het gehalte aan calcium hoger is als het gehalte aan fosfor, moet er nog aardig wat bot tegen aan wil je een hoger gehalte aan Ca hebben hoor. Bibi gebruikt 20% tot 25% kaal bot. Ik denk dat Carnibest niet heel veel minder bevat. En dat lijkt me op zich een prima percentage, zeker voor de gemiddelde hond.

Ik denk dat je voor een volwassen hond best (minimaal) 10% kaal bot kunt geven.
Bedankt! Als ik mijn berekening goed heb gedaan zit ik op het ogenblik voor Penny op 13% kaal bot: 15 gr kaal bot op 115 gr vlees. Klopt dit zo?
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#680941
Als je 15 gram kaal bot geeft + 115 gram vlees is dat samen 130 gram.
15 gedeeld door 130 x 100= 11,5 %
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#680968
Graag gedaan! ;)
Hopenlijk is dit weinig genoeg om geen verstopping te gaan geven.

Heb je wel eens gedacht aan Isogel of zo te gaan geven? Dat zijn vezels die zorgen voor een betere darmperistaltiek. Er moet overigens wel genoeg bij gedronken worden, anders krijg je juist verstopping.
Door ~Joke~
#681003
Ze kreeg al extra groente en de da adviseerde nu na de laatste verstopping om er lijnzaad bij te geven. Ze krijgt nu 3 theelepels gemalen lijnzaad door haar eten..
Door ~Joke~
#681022
Ik hoop het ook, het maakt knap onzeker dat ze zo maar van de ene op de andere dag helemaal verstopt kan raken  :'(
Door Truus
#681023
Sanyo schreef: Graag gedaan! ;)
Hopenlijk is dit weinig genoeg om geen verstopping te gaan geven.

Heb je wel eens gedacht aan Isogel of zo te gaan geven? Dat zijn vezels die zorgen voor een betere darmperistaltiek. Er moet overigens wel genoeg bij gedronken worden, anders krijg je juist verstopping.
Om het beter te laten verteren, zet ik de waterbak altijd minstens een half uurtje a een uurtje weg.
Door Lizzy
#681616
Truus schreef: Om het beter te laten verteren, zet ik de waterbak altijd minstens een half uurtje a een uurtje weg.
Ja, maar dit gaat om de hond van Joke die extra lijnzaad aan het eten toegevoegd krijgt, vanwege steeds terugkerende verstopping. Wanneer je dan extra vezels geeft, dan moet je dus extra drinken.
Door Truus
#681620
Lizzy schreef: Ja, maar dit gaat om de hond van Joke die extra lijnzaad aan het eten toegevoegd krijgt, vanwege steeds terugkerende verstopping. Wanneer je dan extra vezels geeft, dan moet je dus extra drinken.
Sorry. Had hier geen rekening mee gehouden, geen goed advies dus ;).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door