Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door *Natasja*
Erna schreef: Ze eisen dus alleen Parvo en honden ziekte....dan kun je volstaan met DHP.......Kennelhoest is een aparte enting en zit in geen enkele cocktail.
Kennelhoest hoeft hij sowieso nu niet, die hebben ze in augustus allebei gehad, omdat ze toen naar het pension gingen.

Jij geeft naast DHP ook nog Lepto zie ik, en 2 van de 6 ook rabiës. Wat is wijsheid in het geval van Beau (en straks Benthe)? Ik heb geen totaal benul wat welke ziekte is en hoe deze verspreid wordt. Ik heb al die jaren klakkeloos het entschema van de DA gevolgd.
Door Erna
*Natasja* schreef: Kennelhoest hoeft hij sowieso nu niet, die hebben ze in augustus allebei gehad, omdat ze toen naar het pension gingen.

Jij geeft naast DHP ook nog Lepto zie ik, en 2 van de 6 ook rabiës. Wat is wijsheid in het geval van Beau (en straks Benthe)? Ik heb geen totaal benul wat welke ziekte is en hoe deze verspreid wordt. Ik heb al die jaren klakkeloos het entschema van de DA gevolgd.
Ik geef alleen Lepto omdat sommige van mij nog weleens het geluk hebben een rat te vangen in de tuin....Yuck......en ik heb geen idee wat die beesten bij zich dragen. De honden waarvan ik zeker ben dat ze dat niet doen krijgen geen lepto. Toevallig zijn dit ook de honden die helemaal geen enting meer krijgen.

De rabies is voor het buitenland. Volgend jaar ga ik een week naar kroatie met de honden en die moeten rabies hebben.

Overigens kan ik je niet zeggen wat je moet doen met Beau en Benthe...je zult daar zelf een beslissing in moeten nemen.
Door *Natasja*
Wordt Lepto alleen door ratten overgedragen of ook door andere beesten? En kunnen ze het ook krijgen door in de buurt te zijn van ratten, of te lopen langs een sloot waar ratten in zitten?
Door *Natasja*
Erna schreef: Overigens kan ik je niet zeggen wat je moet doen met Beau en Benthe...je zult daar zelf een beslissing in moeten nemen.
Nee, dat begrijp ik. Daarom vraag ik ook over het hoe en wat van bepaalde ziektes, zodat ik kan bepalen of ze risico lopen of niet.
Door Erna
Leptospirose – rattenziekte – Ziekte van Weil - Melkerskoorts 

Leptospirose is een zeldzame infectie die veroorzaakt wordt door een besmetting met de Leptospira bacterie.
Meestal treden besmettingen op na een contact met ratten of met door ratten besmet water. Ook andere dieren kunnen drager zijn van de bacterie, o.m. honden, varkens, runderen, schapen en geiten.
Leptospiren leven in de nieren van hun natuurlijke gastheren en worden uitgescheiden met de urine. Ze kunnen geruime tijd buiten het lichaam van hun gastheer overleven, vooral als de condities gunstig zijn (warme en vochtige omgeving). Besmetting van de mens vindt plaats door direct contact met de (levende of dode) gastheer of zijn urine of indirect via de met urine besmette omgeving, vooral oppervlaktewater, vochtige planten en modder. Voor infectie is overdracht via wonden of slijmvliezen of misschien ook via de weke huid of door inademing van aerosolen van urine noodzakelijk. Intensief contact met dieren vormt een potentieel risico tot besmetting.
Directe overdracht van mens op mens is zelden beschreven.

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... art_id=999
Door *Natasja*
Mmmmmh, ik geloof dat Lepto-enting niet onverstandig is.

Ik ga morgen met de DA bellen, eens zien of ze me kunnen helpen aan een Nobivac enting.

Je hoort nog van me.
Door tt-tjes
Erna schreef: Das toch prima als jij het zo wilt. ;D

Ik wil die Pi niet en daarom kies ik voor de DHP enting met een aparte Lepto.
Nou, ik wil eigenlijk zo min mogelijk rommel in hun lichaam, maar ik wil wel blijven showen.

Welke enting krijgen de honden waar jij mee showt??
Door *Natasja*
Nog even een vraagje: het verschil tussen de DHPPi en DHP is dus alleen de enting tegen para-influenza? Wat voor ziekte is dat, en hoe groot is het risico daarop?
Door Erna
tt-tjes schreef: Nou, ik wil eigenlijk zo min mogelijk rommel in hun lichaam, maar ik wil wel blijven showen.

Welke enting krijgen de honden waar jij mee showt??
Ik show al jaren met honden die geen up to date vaccinaties boekje hebben. Tot nog toe is er niemand geweest die naar mijn entingsboekjes heeft gevraagd en ik heb ze toch nooit bij me. Voor het showen ent ik de honden dan ook niet in, ik neem dat risico wel en het is maar een tentoonstelling.
Ik laat nu een aantal honden vaccineren omdat dit dan de laatste keer voor de meeste zal zijn. En omdat ik fok met de honden wil ik geen risico lopen. Ik zal ze voortaan op 1 en 4 jarige leeftijd laten vaccineren en daarna geloof ik het wel.

Ik doe nu de DHP en Lepto.
Door *Natasja*
Ik heb net met de DA-praktijk gebeld, maar ze gebruiken de Nobivac enting niet. De DA beweerd dat er niet veel praktijken zullen zijn die de Nobivac enting met 3-jarige registratie zullen gebruiken, omdat er te weinig ervaring mee is. Daar ben ik verder maar niet op in gegaan, heb hem bedankt voor de informatie.

Hij zei trouwens ook nog dat Parvo sowieso ieder jaar geënt moest worden. Klopt dat? Ik dacht dat Parvo ook in de DHP-enting van Nobivac zat.
Laatst gewijzigd door *Natasja* op do 21 dec 2006, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Erna
*Natasja* schreef: Ik heb net met de DA-praktijk gebeld, maar ze gebruiken de Nobivac enting niet. De DA beweerd dat er niet veel praktijken zullen zijn die de Nobivac enting met 3-jarige registratie zullen gebruiken, omdat er te weinig ervaring mee is. Daar ben ik verder maar niet op in gegaan, heb hem bedankt voor de informatie.

Hij zei trouwens ook nog dat Parvo sowieso ieder jaar geënt moest worden. Klopt dat? Ik dacht dat Parvo ook in de DHP-enting van Nobivac zat.
Dat laatste beweerde mijn da ook maar nu de 3 jarige registratie er door is houdt ie zijn mond er over. Hij snapt ook wel dat hij nu niet meer kan zeggen dat het ieder jaar moet.

DHP is:
D= Distemper
H= Hepatitis
P= Parvo

De Pi in DHPPi is Para Influenza

L= Lepto
Laatst gewijzigd door Erna op do 21 dec 2006, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bieke
Heb ik net een antwoord in elkaar zitten draaien, verdwijnt die in cyberspace. De H is van Hepatitis, een leverontsteking. Die kan in 10% van de gevallen dodelijk zijn, dus 90% overleeft het. Het is een ontsteking die zelden voorkomt, dus waarom zou je daartegen vaccineren. Het vaccin is het vaccin tegen het adenovirus. Er zijn 2 soorten adenovirus, de eerste veroorzaakt die hepatitis. De andere is een verkoudheidsvirus. maar die werkt toevallig ook tegen die hepatitis. waarom zou je vaccineren tegen een verkoudheidsvirus?
Para-influenza is volgens mij ook een verkoudheidsvirus.
Corona hoort in geen een vaccinatie thuis het is een milde maagdarmstoornis, die alleen verschijnselen veroorzaakt bij pups in het nest.
Over Weil heb ik al genoeg geschreven, kijk maar in de archieven.
Ik heb de meeste dierenartsen al niet hoog zitten, maar hier zie ik dus ook weer zoveel staaltjes van onkunde. Dierenartsen zijn net kooplui, ze proberen je van alles aan te smeren. En onze dieren zijn de dupe. Ze hebben zoveel jaar gestudeerd en wat weten ze eigenlijk over de belangrijkste dingen, voeding en vaccinaties?
Mijn Bieke is totaal niet gevaccineerd, maar is supergezond en heeft 8 gezonde pups gekregen, die door mij niet gevaccineerd worden.
Door chrisje
Als de pup met lepto (Nobivac) is geënt, moet hij deze dan het volgend jaar erop terug krijgen en moet dit vaccin dan wel jaarlijks?
Door Lizzy
chrisje schreef: Als de pup met lepto (Nobivac) is geënt, moet hij deze dan het volgend jaar erop terug krijgen en moet dit vaccin dan wel jaarlijks?
Lepto moet bij pups 2 keer gevaccineerd worden, met drie weken tussentijd. Daarna moet de enting jaarlijks herhaald worden.
Door chrisje
Lizzy schreef: Lepto moet bij pups 2 keer gevaccineerd worden, met drie weken tussentijd. Daarna moet de enting jaarlijks herhaald worden.
Dank je. ;)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door