Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door evds
#679209
Mijn jonge hond is niet zo'n botten kauwer. Nooit geweest(wel barfpup). Nu kan hij met hulp van mij(vasthouden) wel een kippenpoot opeten maar het kluiven zit hem niet in het bloed. Omdat hij toch zijn kalk moet hebben probeer ik hem steeds maar weer te stimuleren om wel te kluiven (ook voor zijn tanden en kiezen).

Gister hadden ze geitenribben dik bevleest gehad. Dwan kluift ze dan kaal en sabbelt een beetje op de botjes. De botjes haal ik dan als ze kaal zijn weg en geeft ze evt. aan de andere honden.

Maar wat bleek vanmorgen: had hij toch een rib in zijn geheel!!!!! ingeslikt. Dat weet ik omdat die er dus weer uitkwam(braken) 16 cm lang!

Afbeelding
Door Lizzy
#679240
Ik heb soortgelijke foto. Van het 21 cm lange bot van Linga dat zij in 1 keer heeft ingeslikt. Linga was toen pupsel. Helaas is de foto (door de verhuizing van BarfClub) even uit het topic verdwenen, maar Leo is bezig dat te herstellen. Dit is het befaamde topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 006.0.html

Had je hem 1 enkele rib gegeven?

Nou is Linga tegenwoordig een keurige botten eter, maar als mijn hond ee notaire bottenslikker zou zijn gebleven: had ze bij mij alleen nog maar bot van kip, eend, parelhoen, konijn, kwartel, kalkoen gekregen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 20 dec 2006, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door evds
#679430
Lizzy schreef: Ik heb soortgelijke foto. Van het 21 cm lange bot van Linga dat zij in 1 keer heeft ingeslikt. Linga was toen pupsel. Helaas is de foto (door de verhuizing van BarfClub) even uit het topic verdwenen, maar Leo is bezig dat te herstellen. Dit is het befaamde topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 006.0.html

Had je hem 1 enkele rib gegeven?

Nou is Linga tegenwoordig een keurige botten eter, maar als mijn hond ee notaire bottenslikker zou zijn gebleven: had ze bij mij alleen nog maar bot van kip, eend, parelhoen, konijn, kwartel, kalkoen gekregen.
Rare rakkers he.

Ik had hem een stuk of 4 aan elkaar zittende ribben gegeven. Hij kluift ze kaal(a la piranja) en heeft daarna dus kale losse ribben. De volgende keer ga ik de ribben ook vasthouden zoudat hij er nettjes op MOET kauwen, en niet enkel het vlees eraf kan trekken. Ik heb deze foto eigenlijk allen geplaatst om aan te geven van er in uitzonderlijke gevallen KAN gebeuren. Niet om af te schikken en of zo, ik blijf ook gewoon bot voeren alleen onder nog betere begeleiding :) Toch was ik behoorlijk verbaast dat zo'n groot stuk er na meer dan 15 uur ineens uitkomt!
Door Lizzy
#679612
evds schreef: Rare rakkers he.

Ik had hem een stuk of 4 aan elkaar zittende ribben gegeven. Hij kluift ze kaal(a la piranja) en heeft daarna dus kale losse ribben. De volgende keer ga ik de ribben ook vasthouden zoudat hij er nettjes op MOET kauwen, en niet enkel het vlees eraf kan trekken. Ik heb deze foto eigenlijk allen geplaatst om aan te geven van er in uitzonderlijke gevallen KAN gebeuren. Niet om af te schikken en of zo, ik blijf ook gewoon bot voeren alleen onder nog betere begeleiding :) Toch was ik behoorlijk verbaast dat zo'n groot stuk er na meer dan 15 uur ineens uitkomt!
Ja, ik geef Linga beslist alleen nog maar rijtjes ribben. En gelukkig eet ze ze netjes. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik toentertijd de foto wel heb geplaatst als waarschuwing. Als waarschuwing voor het geven van enkele ribben. En inderdaad, ik ben ook gewoon botten blijven voeren, maar ik heb Linga de weken na dit incident toch wel mooi alleen botten van kleine dieren gegeven, in zo groot mogelijke stukken. Want dit is nu bij onze honden goed afgelopen, maar dat had ook anders gekund natuurlijk..... Linga lag al bijna op de operatie-tafel hoor.
Door Fido
#679670
Hier ook zo'n ervaring met de chinese naakthond pup. Hondje was ienimieni en woog 1.8 kg.

Ik gaf een bevleesde dwerggeit rib van ook zeker 16cm met de gedachte daar kan ie lekker een tijdje op kluiven en krijgt hij noooooooiiit heel naar binnen.
Na ruim een half uur kluiven vond ik het welletjes en wilde de kale rib afpakken. FOUT! meneertje keek mij aan en ik dacht sneller te zijn  :-\ , niet dus de hele rib werd in éne naar binnen geslokt.

Gelukkig had ik de da bij de hand  ;) en Erwin heeft direct ingegrepen, hij was zeer verbaasd hoe groot de rib was die hij uit Eddie zijn keel trok (heeft zeker tot zijn anus gezeten  ;))
Eddie is nog steeds zo'n pirhana en krijgt alleen grote stukken en ik zorg dat hij het laatste gedeelte in alle rust zonder mens en dier in zijn nabijheid kan oppeuzelen. Dit gaat goed zo.

Ik moet wel zeggen dat de schrik er goed inzat en dat we bij klanten in ons advies extra voorzichtig zijn.
Door conleeuw
#679800
yikes, nou dat is schrikken als ze zo iets terug geven. Gelukkig zijn beide van mijn honden goede knagers, maar Jazz vindt het soms ook te veel moeite, vooral geitenribben, dan neem ik de kale botten ook wel weer in beslag, maar heel inslikken??? volgens mij zal zij dat niet zo gauw doen.  Gek hoe sommige honden niet zo graag knagen ! :(
Door Remke
#679929
Ja Kuif is ook nietzo van het kauwen. Hij heeft op een ochtend ook een ribje uitgebraakt van ongeveer 15cm van de vorige avond. We hadden niet gemerkt aan hem. Nu geeft ik idd nooit eer lange ribben maar kortere in een rijtje. Ik had er eerst de balen in dat het IC 1 keer mijn ribben in 3/4stukken had gehalt terwijl ik ze meestal per 2 wil en dan dwars over de lengte van het bot. Maar nu heb ik een fijne bijl bij de Praxis gekocht en iig alle hertenribben heb ik aal fijn aan gruzelementen geslagen. Dat ga ik ook doen met de geitenribben, als hij dan wat doorslikt is het geen probleem.
Een tijdje geleden had hij ook wel 2x nog een ribje ingesliktn waarschijnlijk en ging toen piepen, ik in de stress. Maar hij gaf niet over en even later ging het weer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door