Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Urs
#676346
Ik las een artikel in de Dogma "gevaarlijk voedsel" . Hierin staat dat knoflook schadelijk kan zijn voor de hond. Ook als er op langere termijn kleine hoeveelheden worden gegeven.
Is het wel zo gezond dan dat de barf etende honden regelmatig knoflook krijgen? Ook al is het in kleine hoeveelheden . En ja het kan dat een hond er niet tegen kan. Maar waarom het risico nemen?
Door Lizzy
#676354
dog·ma (het ~, ~'s/~ta)
1 vastomlijnd geloofsartikel dat aan geen beredenering meer is onderworpen => leerstelling

Geintje

Een teveel aan knoflook is inderdaad niet goed. Kan zelfs schadelijk zijn. Maar je moet de hoeveelheden echt overdrijven hoor, wil een hond schade ondervinden. Bovendien is knoflook in grote hoeveelheden niet alleen schadelijk. In kleine hoeveelheden is het juist heel gezond. En de kleine hoeveelheden die wij hier voeren: daar is nog nooit een hond ziek van geworden. Brutus krijgt al 10,5 jaar dagelijks een ieniemienie klein beetje knoflook (door de groentemix). De boeken van JdBL staan overigens stijf van de redenen om wel knoflook te voeren.
Door Oso-Bayou
#676361
Lizzy schreef: Brutus krijgt al 10,5 jaar dagelijks een ieniemienie klein beetje knoflook (door de groentemix). De boeken van JdBL staan overigens stijf van de redenen om wel knoflook te voeren.
Een half teentje per week in een groentemix is dat ook goed, of is het beter om elke dag iets te geven?

Ik vergeet het regelmatig om "iets" bij de groentenmix te doen, daarom een vaste dag in de week.  :-[ ;D
Door tieneke
#676376
Oso-Bayou schreef: Een half teentje per week in een groentemix is dat ook goed, of is het beter om elke dag iets te geven?

Ik vergeet het regelmatig om "iets" bij de groentenmix te doen, daarom een vaste dag in de week.  :-[ ;D
Half teentje is echt niet teveel.
Ik geef het ook vaak maar 1 keer per week.
Door Oso-Bayou
#676698
tieneke schreef: Half teentje is echt niet teveel.
Ik geef het ook vaak maar 1 keer per week.
:) bedankt Tieneke, ben weer gerustgesteld.  ;D
Door lyadeh
#676785
Ik mag= moet onze spaniel van +/- 1 5 kilo  3x  per week een 1/2 teentje knoflook geven. OP  doktersadvies!!!!! Dit i.v.m. haar huidproblemen( zouden  o.a. vlooien  kunnen    zijn ???)
Door evelyn02
#678406
Toch is het moeilijk om te zeggen dat kleine hoeveelheden knoflook niet gevaarlijk zijn omdat een aantal mensen dat aan hun hond geeft zonder problemen. Dat is net zo iets als zeggen dat roken niet gevaarlijk is omdat je oma van 80 ook rookt. Of dat een griepprik onzin is omdat je nooit griep krijgt.
Ik heb eens een artikel gelezen waarin gesteld werd dat bij gevoelige honden soms kleine hoeveelheden knoflook al te veel zijn. Helaas kan ik het artikel niet terugvinden  >:( Ik blijf zoeken...
Door ~Joke~
#678431
Dat is net zoiets zoals rozijnen, die gaf ik altijd zonder problemen aan onze eerste Border Terrier. Ze is er nooit ziel oid van geworden. Nu ik weet dat het slecht is doe ik het natuurlijk niet meer.
Ik geef geen knoflook.
Door Lizzy
#678452
evelyn02 schreef: Toch is het moeilijk om te zeggen dat kleine hoeveelheden knoflook niet gevaarlijk zijn omdat een aantal mensen dat aan hun hond geeft zonder problemen. Dat is net zo iets als zeggen dat roken niet gevaarlijk is omdat je oma van 80 ook rookt. Of dat een griepprik onzin is omdat je nooit griep krijgt.
Ik heb eens een artikel gelezen waarin gesteld werd dat bij gevoelige honden soms kleine hoeveelheden knoflook al te veel zijn. Helaas kan ik het artikel niet terugvinden  >:( Ik blijf zoeken...
Ja ieder zijn/haar mening natuurlijk, maar ik vind dit dus echt grote onzin. Er zijn hele goede redenen om wel knoflook te geven. Bovendien is de eventuele schadelijkheid van te grote hoeveelheden knoflook natuurlijk niet te vergelijken met roken. Roken heeft geen goede uitwerking. Knoflook wel.

Ik citeer even uit JdBL, die al bijna 100 jaar knoflook aan haar honden geeft en haar hele leven honden heeft gefokt en aan heeft geraden aan iedereen die het maar lezen/horen wil om zeker wel knoflook te geven:

"Een ware vorst onder de medicinale kruiden is natuurlijk knoflook. Ik heb in England de stoot gegeven tot de vervaardiging van knoflook tabletten (* worden in NL in de handel gebracht door Beaphar te Raalte) die zeer gemakkelijk toe te dinen zijn, en een uitstekend voorbehoedsmiddel en geneesmiddel vormen voor hondenziekte en alle soorten wormen. Wanneer met echter de beschikking heeft over verse knoflook, hetzij wilde, die in England op verschillende plaatsen te vinden is, hetzij gekweekte, raad ik altijd aan liever dagelijks een portie van de fijngehakte rauwe groene blaren te geven dan de tabletten".

Ik lees dagelijks tientalle artikelen waarbij men aangeeft dat rauw vlees ook dodelijk is voor de hond. Zo lees ik ook artikelen over knoflook. Vreemd genoeg heb ik alleen zelf nog nooit voorbeelden meegemaakt, de afgelopen 13 jaar. En vreemd genoeg heb ik ook nog nooit een autopsie rapport gezien waarbij bewezen is dat een hond overleden is aan knoflook.

En natuurlijk raad niet alleen JdBL knoflook aan. Ook lui als Kymythy Schultze, Pat Lazarus en Puotinen raden knoflook aan. Deze lui doen dat al sinds jaar en dag (sommige zelfs voordat ik geboren was). Zelfs in het boek "Small Animal Clinical Oncology" van Stephen Withrow en Gregory MacEwen wordt knofook aangehaald als een belangrijk supplement waarbij dan als waarschuwing alleen maar staat "large dosages may cause Heinz-body anemia in small animals".

Dus nogmaals, iedereen moet het natuurlijk zelf weten het wel of niet te voeren. Ik voer het wel en blijf het doen. Maar vergelijken met roken of de griepprik... sorry, maar daar sla je in mijn ogen echt de plank mis (hoewel ik een griepprik inderdaad ook je reinste flauwekul vind ja, maar dat is echt een heel andere discussie).
Door evelyn02
#678507
Natuurlijk Lizzy is bewezen dat knoflook een goede werking heeft maar ik reageerde op de veronderstelling dat "knoflook niet slecht is want ik geef het al jaren en heb geen slechte gevolgen gezien". En dat vergeleek ik met roken.
Dat grote hoeveelheden knoflook slecht zijn, is bewezen. De bloedafwijkingen zijn aantoonbaar.
Maar ik heb voor mezelf besloten geen knoflook te geven naar aanleiding van een medisch artikel. Daaruit bleek dat sommige honden extra gevoelig zijn, en dat dan ook een kleine hoeveelheid knoflook afwijkingen kan geven (en dat dit vaker kleine honden zijn waarbij uiteraard gecorrigeerd was voor het lichaamsgewicht).  Helaas heb ik verder weinig artikelen gevonden waarbij bloedonderzoek is gedaan bij honden die verschillende hoeveelheden knoflook kregen. Dat je geen verslagen hebt gelezen van honden die overleden zijn aan de gevolgen van knoflook kan ook te maken hebben met het feit dat toch weinig mensen obductie laten doen op een overleden hond.
En natuurlijk moet iedereen zelf zijn afweging maken. Maar daarom mag ik toch wel een tegengeluid laten horen.
Door Lizzy
#678520
evelyn02 schreef: Natuurlijk Lizzy is bewezen dat knoflook een goede werking heeft maar ik reageerde op de veronderstelling dat "knoflook niet slecht is want ik geef het al jaren en heb geen slechte gevolgen gezien". En dat vergeleek ik met roken.
Dat grote hoeveelheden knoflook slecht zijn, is bewezen. De bloedafwijkingen zijn aantoonbaar.
Maar ik heb voor mezelf besloten geen knoflook te geven naar aanleiding van een medisch artikel. Daaruit bleek dat sommige honden extra gevoelig zijn, en dat dan ook een kleine hoeveelheid knoflook afwijkingen kan geven (en dat dit vaker kleine honden zijn waarbij uiteraard gecorrigeerd was voor het lichaamsgewicht).  Helaas heb ik verder weinig artikelen gevonden waarbij bloedonderzoek is gedaan bij honden die verschillende hoeveelheden knoflook kregen. Dat je geen verslagen hebt gelezen van honden die overleden zijn aan de gevolgen van knoflook kan ook te maken hebben met het feit dat toch weinig mensen obductie laten doen op een overleden hond.
En natuurlijk moet iedereen zelf zijn afweging maken. Maar daarom mag ik toch wel een tegengeluid laten horen.
Ja natuurlijk mag je tegengeluid laten horen. Ik zeg toch ook niet dat dat niet mag? Maar ik vind de vergelijking gewoon krom, sorry. En dat mag ik toch ook zeggen? Kijk, een beetje roken is slecht. Veel roken is slecht. Een beetje knoflook is gezond (is mijn stellige overtuiging en geloof me, mijn honden ondergaan met regelmaat bloedonderzoeken. Zo ook die van Dory. Eten ook al sinds jaar en dag knoflook) en heel veel knoflook is dat niet. Ik zou het dan liever met wijn vergelijken. Een beetje wijn is gezond. Heel veel wijn is dat niet.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 19 dec 2006, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dogsunlimited
#678685
Misschien is dit interessant?

OBJECTIVE: To determine whether dogs given garlic extract developed hemolytic anemia and to establish the hematologic characteristics induced experimentally by intragastric administration of garlic extract. ANIMALS: 8 healthy adult mixed-breed dogs. PROCEDURE: 4 dogs were given 1.25 ml of garlic extract/kg of body weight (5 g of whole garlic/kg) intragastrically once a day for 7 days. The remaining 4 control dogs received water instead of garlic extract. Complete blood counts were performed, and methemoglobin and erythrocyte-reduced glutathione concentrations, percentage of erythrocytes with Heinz bodies, and percentage of eccentrocytes were determined before and for 30 days after administration of the first dose of garlic extract. Ultrastructural analysis of eccentrocytes was performed. RESULTS: Compared with initial values, erythrocyte count, Hct, and hemoglobin concentration decreased to a minimum value on days 9 to 11 in dogs given garlic extract. Heinz body formation, an increase in erythrocyte-reduced glutathione concentration, and eccentrocytes were also detected in these dogs. However, no dog developed hemolytic anemia. CONCLUSIONS AND CLINICAL RELEVANCE: The constituents of garlic have the potential to oxidize erythrocyte membranes and hemoglobin, inducing hemolysis associated with the appearance of eccentrocytes in dogs. Thus, foods containing garlic should not be fed to dogs. Eccentrocytosis appears to be a major diagnostic feature of garlic-induced hemolysis in dogs.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum

The difference in effects on O(2)(-) generation may be due to that in susceptibility to alk(en)yl thiosulfates between canine and human PMNs. On the other hand, NPTS and 2PTS were shown to significantly inhibit ADP-induced platelet aggregation at 0.01mM (P<0.01) in canine platelets and at 0.001-0.1mM (P<0.05) in human platelets. In contrast, the maximal aggregation percentage returned to the control level at 1mM of alk(en)yl thiosulfates in both canine and human platelets. From these results, we conclude that NPTS and 2PTS have the potential to promote immune functions and prevent cardiovascular diseases.


Onderzoek naar onion en garlic in human and dogs.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum

Er is geen info te vinden over honden die door testonderzoek dood zijn gegaan aan knoflook.

Laboratory of Internal Medicine, Department of Veterinary Clinical Sciences, Graduate School of Veterinary Medicine, Hokkaido University, Sapporo, Japan. [email protected]

Sodium 2-propenyl thiosulfate was identified in boiled garlic (Allium sativum). When canine erythrocytes were incubated with sodium 2-propenyl thiosulfate, the methemoglobin concentration and Heinz body percentage in erythrocytes were both increased, indicating that the compound induced oxidative damage in canine erythrocytes. It seems that this compound is one of the causative agents of garlic-induced hemolysis in dogs.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum

The sulfurous acid ester, trans-sulfurous acid allyl ester 3-allylsulfanyl-allyl ester 8, along with two known thiosulfinates was isolated from the aqueous ethanol extract of garlic (Allium sativum). The chemical structure of 8 was determined on the basis of spectroscopic data including high resolution mass and two-dimensional NMR techniques. All of these compounds induced methemoglobin formation in a canine erythrocyte suspension in vitro resulting in the oxidation of canine erythrocytes. This is the first report of sulfurous acid ester showing oxidant activity in canine erythrocytes.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op di 19 dec 2006, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door evelyn02
#678721
Ja, deze artikelen heb ik ook in Pubmed gevonden maar het gaat over de schadelijkheid van grote hoeveelheden knoflook. De vraag is, en daar kan ik nu niets over vinden, of kleine hoeveelheden knoflook ook schadelijk zijn.
Door 202Spots
#678747
Ik blijf ook gewoon verse knoflook door de groentemix doen.Vanmorgen voor 30 dagen groentemix gemaakt en er minstens 12-14  teentjes door gedraaid,dat is dus 6-7 teentjes per maand per hond....nog geen 2 teentjes per week per hond...
Volgens Mary zou ik zelfs 1 teentje  of meer per dag kunnen geven...(mijn honden zijn 54/64 lb)
dus ik zit prima volgens MIJN berekeningen ;)

Op de Nutritionlist had ik dit bericht van Mary Straus gevonden, en wanneer zij zegd dat 't okay is dan trek ik me niks van al die waarschuwens artikelen aan, die hebben het trouwens wel over 'n veel hogere hoeveelheid knoflook als wat ik of de meeste barfers geven.
~~~
(Het gaat dus ook over verschil in gedroogd kloflook poeder or verse knoflook)
Garlic is only harmful when fed in high quantities. The recommended amount of fresh garlic is 1/2 to 1 small clove per 20 lbs of body weight daily.
A clove of garlic weights around 3 or 4 grams (3000-4000 mg). Keep in mind that fresh garlic would weigh more than powdered garlic, because of the moisture. The USDA nutrient database says that raw garlic is about 60% moisture, so 3-4 grams of raw garlic would translate into 1.2 to 1.6 grams of dried garlic.

So, if we figure a small clove would be 1 gram of dried garlic, then the recommended dosage for a 100 lb dog would be 2.5 to 5 grams daily.

The average amount of garlic used in human studies is 400 to 900 mg daily for adult humans, with aged-garlic extracts in amounts ranging from 2.4 to 7.2 grams per day.

Any way you look at it, 6000 mg (6 grams) seems like a lot. However, the studies done showing the harmful effects of garlic used 5 grams/kg, which would be over 200 grams a day for a dog the size of yours, so you're not even close to that.

I do think that the fresh garlic I give my dogs helps keep fleas off, though it's not a cure-all. I prefer to use fresh, crushed garlic as I believe it has other benefits not found in dried products.

Mary Straus
Pleasanton, CA
http://www.dogaware.com
Laatst gewijzigd door mahuni op di 19 dec 2006, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door