Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tt-tjes
#672379
Fjurdy en Balou krijgen over het algemeen KVV te eten. Ik geef ze daarna altijd nog een ribje.

Nu vraag ik me af hoeveel dat mag zijn op het totaal per dag.

Als ik volgens de rekenhulp ga kijken mag Fjurdy (14 kg)  per dag 280 gr en Balou (10-11 kg) per dag 250 gr hebben.

Balou geef ik op dit moment tussen de 300 en 400 gr. Fjurdy krijgt 280 gr. maar ze hebben dan altijd nog honger. Daarom geef ik nog een ribje na. Bij Balou maakt het niet veel uit, hij wordt er niet dik van maar Fjurdy bijv. wordt wel snel te dik.

Fjurdy krijgt CB en Balou tot nu toe nog smuldier.

Moet ik dan het gewicht van het ribje van het totaal aftrekken, en krijgen ze dan niet teveel bot binnen?
Door tieneke
#672434
Als ze hierna nog steeds hongerig zijn zou ik de kvv verminderen en de ribben omhoog gooien.
Zolang er 50% bot/vlees aanzit is er niets aan de hand en je zal zien dat de honden veel meer verzadigt zijn  ;)
Door evds
#672436
Ik weeg nooit wat ik voer dus kan je niet zeggen of die gewichten o.k. zijn. Ik kijk altijd naar de hond: is ie mooi slank(ik houd van wat schraal) dan voer ik goed, komt er een laagje vet op dan voer ik teveel.

Sommige honden lijken altijd wel honger te hebben dus dat zegt niet altijd iets over hun werkelijke voedsel behoefte.

Af en toe voer ik zoveel als ze maar op kunnen, meestal pens. En dan gaan ze daarna als hyenas met hele dikke buikjes liggen uitbuiken. 100% vol(ge)daan ;D
Door tieneke
#672444
evds schreef: Ik weeg nooit wat ik voer dus kan je niet zeggen of die gewichten o.k. zijn. Ik kijk altijd naar de hond: is ie mooi slank(ik houd van wat schraal) dan voer ik goed, komt er een laagje vet op dan voer ik teveel.

Sommige honden lijken altijd wel honger te hebben dus dat zegt niet altijd iets over hun werkelijke voedsel behoefte.

Af en toe voer ik zoveel als ze maar op kunnen, meestal pens. En dan gaan ze daarna als hyenas met hele dikke buikjes liggen uitbuiken. 100% vol(ge)daan ;D
Ik weeg ook het meeste niet...dan ben ik wel effies bezig met een vriezer van 550 liter en nog eentje van haast 400 liter  :D
Gisteren het laatste ingevroren voor de winter hier losbarst...voor de komende 5 maanden liggen ze stampvol mijn schatjes  :-*,alleen wat kip en konijn plus vis iedere week kopen,gaat er niet meer bij  :-X....de katten hier vreten met zijn zessen aardig wat weg....vanmorgen een pond kippennekken en vanavond ruim 1 pond runderhart....weg!!!! in 5 minuten!  :o
Gisteren en eergisteren hadden ze haast onbeperkt rundvlees en runderpens...ongelooflijk!!! ze lusten alles en staan vaak om effe 6.00 met 6 man voor het slaapkamerraam te bleren  >:( smerige varkens!
Door Lizzy
#672612
tt-tjes schreef: Fjurdy en Balou krijgen over het algemeen KVV te eten. Ik geef ze daarna altijd nog een ribje.

Nu vraag ik me af hoeveel dat mag zijn op het totaal per dag.

Als ik volgens de rekenhulp ga kijken mag Fjurdy (14 kg)  per dag 280 gr en Balou (10-11 kg) per dag 250 gr hebben.

Balou geef ik op dit moment tussen de 300 en 400 gr. Fjurdy krijgt 280 gr. maar ze hebben dan altijd nog honger. Daarom geef ik nog een ribje na. Bij Balou maakt het niet veel uit, hij wordt er niet dik van maar Fjurdy bijv. wordt wel snel te dik.

Fjurdy krijgt CB en Balou tot nu toe nog smuldier.

Moet ik dan het gewicht van het ribje van het totaal aftrekken, en krijgen ze dan niet teveel bot binnen?
Ik vind iedere dag een rib toe wel een beetje veel bot. Persoonlijk zou ik niet iedere dag dit soort botten geven. Eerder 1 of 2 en hooguit 3 keer per week. En bij een hond die gauw dik wordt, zou ik het gewicht van hetgeen je extra voert zeker aftrekken van de hoeveelheid versvlees. Je kunt overigens ook bijv. 2 keer per week een vleesbot geven, 1 keer per week een deel van een heel prooidier zoals eend, konijn, kip, parelhoen, etc. (dat is minder botterig) en bijv. 1 keer per week wat extra spiervlees zoals runderkopvlees of lamsvlees of geitenvlees of kalkoenvlees of hertenvlees en bijv. 1 keer in de week een vers, vet visje toe en bijv. 2 keer per week een rauw eitje met schil toe. Dan wissel je wat meer af en is het niet alleen maar bot.
Door tt-tjes
#672710
Ik doe dit eigenlijk hoofdzakelijk om Balou zijn ontlasting stevig te houden omdat ik nog steeds geen kvv gevonden heb waar hij echt goede ontlasting op heeft en waar hij geen allergische reactie op krijgt. Smuldier kan hij goed tegen maar daar vindt ik de ontlasting toch nog aan de slappe kant.

Het is ook maar echt 1 ribje, alles bij elkaar denk ik 10 to 15 centimeter lang en 1 cm breed, het zal ongeveer 50 gr wegen.

Dat is dan toch teveel??

Wel wissel ik af met herten, geiten en lamsribbetjes.

Ze krijgen ook wel eens een dag kopvlees, of hertevlees.

Ik vind het nog steeds erg moeilijk, gewoon omdat ik nog steeds aan het zoeken ben voor Balou vanwege zijn reakties op heel veel dingen.

Vandaar de combi KVV en ribbetjes.
Door Lizzy
#672840
tt-tjes schreef: Ik doe dit eigenlijk hoofdzakelijk om Balou zijn ontlasting stevig te houden omdat ik nog steeds geen kvv gevonden heb waar hij echt goede ontlasting op heeft en waar hij geen allergische reactie op krijgt. Smuldier kan hij goed tegen maar daar vindt ik de ontlasting toch nog aan de slappe kant.

Het is ook maar echt 1 ribje, alles bij elkaar denk ik 10 to 15 centimeter lang en 1 cm breed, het zal ongeveer 50 gr wegen.

Dat is dan toch teveel??

Wel wissel ik af met herten, geiten en lamsribbetjes.

Ze krijgen ook wel eens een dag kopvlees, of hertevlees.

Ik vind het nog steeds erg moeilijk, gewoon omdat ik nog steeds aan het zoeken ben voor Balou vanwege zijn reakties op heel veel dingen.

Vandaar de combi KVV en ribbetjes.

Weet je, het beste bewijs of je wel of niet goed bezig bent is je eigen hond. Hoe hij eruit ziet, ruikt, poept, etc. En als jouw hond het goed doet op kvv met een botje: dan lijkt me dat prima! Dan moet je gewoon zo door gaan!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door