Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door me and my boys
#670459
Wil morgen de jongens even verwennen met een zondags prakje. Ik heb witlof, bloemkool, spruitjes, boontjes en broccoli---wat moet ik eerst koken voordat ik  pureer? Als vlees heb ik kippehartjes, kippemagen,kippelever, kippenekken, kippeborst en runderhart. Het vlees moet je toch ook pureren samen met de groente? En kan ik hier door een rauw eitje doen om het een beetje smeuiig te maken?  Je merkt wel dat ik dit voor het eerst ga doen. Normaal krijgen ze carnibest maar wil dit wel een keertje proberen en het dan evt in de weekenden te gaan geven als ze er blij mee zijn maar dat horen jullie dan een maandag wel
Door 202Spots
#670463
Je hoeft alleen de sperzieboontje 'n paar minuten te koken, de rest van de groentes word allemaal RAUW gepureerd.
Wanneer je naast de groente die je nu wil gebruiken, er ook nog 'n aubergine of 'n struik andijvie of ander bladgroente door heen maalt, dan word het ook iets makkelijker om te malen.
Als 't echt TE droog is dan mag scheutje water OOK.
Ei of yogurt(biogarde) kan er wel door,maar dat zou ik alleen doen wanneer het niet word ingevroren.

Vlees word NIET samen met de groente gepureerd, maar meestal word er iets van stukken vlees of orgaanvlees door de groentemix in de bak gemengd,want er zijn weinig honden doe alleen de "kale" groentemix eten.
success!
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#670469
dank je wel, mijn zoontje is nu even andijvie halen en ook nog maar worteltjes, kan niet wachten tot morgen. Alleen heb ik nog een vraagje want dat vlees wat ik opnoemde is al ingevroren geweest kan ik dat nu nog een keer doen en dan samen met de gepureerde groente? En hoeveel hebben mij honden nodig, het zijn twee tervuerense herder reuen van 26 en 28kilo--van de carnibest krijgen ze zo 500 gram per dag.
Door peerle
#670475
vanaalst schreef: dank je wel, mijn zoontje is nu even andijvie halen en ook nog maar worteltjes, kan niet wachten tot morgen. Alleen heb ik nog een vraagje want dat vlees wat ik opnoemde is al ingevroren geweest kan ik dat nu nog een keer doen en dan samen met de gepureerde groente? En hoeveel hebben mij honden nodig, het zijn twee tervuerense herder reuen van 26 en 28kilo--van de carnibest krijgen ze zo 500 gram per dag.
Tja, dingen 2x invriezen is normaalgezien niet zo goed, nu is het hier ook al weleens gebeurd bv. wanneer er een grote zak pens ingevroren aankomt, laat ik die ontdooien tot het punt dat ik het tegoei kan knippen, en dan gaan de kleine pakjes weer in de vriezer. Ik heb zelf niks gemerkt van dat het slecht wordt ofzo. Ik zou zeggen : als het echt niet anders kan, doe het dan maar, maar probeer het te vermijden.

Even een vraagje om het me goed voor te stellen : je gaat vandaag (of morgen) je honden gf-mix geven en je wil daar organen bijdoen uit de vriezer, maar je gaat ook gf-mix overhebben en dit wil je nog invriezen ? Als de organen ook in pakjes zitten van 100-200 gram is er toch geen probleem, want dan laat je de rest van de organen gewoon zitten en neem je er maar 1 pakje uit...als de organen wel allemaal samen zitten zou ik zeggen : probeer het een beetje te laten ontvriezen en snij/knip/sla de organen die je vandaag nodig hebt eraf. Ik steek mijn organen en gf apart in zakjes, je kan ze natuurlijk ook samen doen maar het is niet nodig.

En hoeveel je moet geven ? Geef gewoon zoveel als je ze anders Carnibest geeft, die hoeveelheid zijn ze toch gewend, dus een totaal van +- 500 gram.

Succes ! :)

Groetjes,
Veerle

p.s. : als er nog vragen komen; gewoon blijven stellen ! :)
Door 202Spots
#670485
Ja hoor, ingevroren vlees is geen probleem.
Ik zou eerst kijken of ze de groentemix lekker vinden..
doe 1- 2 eetlepels in de bak en klein beetje orgaanvlees erbij,wanneer ze dat lekker vinden dan nog 'n paar eetlepels groentemix en de rest van 't vlees, en gewoon de 500 gram aanhouden...
Je kan later misschien 400 gram vlees/100 gram groente doen.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#670785
oke, dat vlees nog een keer invriezen doe ik maar niet, alleen dan de groente. Dus dan wordt het vanavond 400gr vlees en 100 gr groente. Wat ik van vlees over hou geef ik gewoon maandag tussendoor of misschien kan er nog een prakje van af.  Heb vrijdag van een vriendelijke visboer sardientjes en zalmkop gekregen--kan dat er bv. ook de volgende keer doorheen--bedoel bij het vlees en de groente? of kan ik dan beter alleen verschillende vis en groente geven? Of is dat te vet en gaan ze aan de sproeipoep? Liever niet want dan zit hun hele haar (broek) eronder!!!
Door 202Spots
#670786
de zalmkop zou ik bewaren tot dat ze die in ze geheel kunnen kluiven, maar wanneer je 'n restje vlees hebt en dat wil aanvullen met visje erbij...ja ik denk dat dat wel kan hoor, meestal geef ik alleen vlees of alleen vis, en wanneer het aan de weinige kant is dan gooi ik er 'n eitje bij,maar ik denk dat vlees en vis ook wel samen gegeven kan worden.
Door fokje
#670839
hoi 

ik pureer ook de groente en daar doe ik dan savonds  wel vlees bij ................. maar toch even een vraag
is 100gram groente voor een berner van 47 kilo genoeg  hij is 10 maand

fokje
Door Lizzy
#670841
fokje schreef: hoi 

ik pureer ook de groente en daar doe ik dan savonds  wel vlees bij ................. maar toch even een vraag
is 100gram groente voor een berner van 47 kilo genoeg  hij is 10 maand

fokje
Het is eerder 10% als 15% groente maar op zich vind ik 10% ook wel OK. Hoe doet je hond het op je menu?
Door fokje
#670846
ja verder wel goed  ze krijgen hier dus smuldier  maar geef ze geen compleet omdat ik denk dat ze iets van graan allergie hebben ,dat is begonnen met farmfood  ,daar ben ik mee gestopt toen kregen zse hier groentemix van fokker maar zag ook al gauw dat daat te veel granen in zit  en ook nog gedroogde prei  ik ben nu zelf aan het pureren gegaan waar ze nu al een week op staan maar ze heben nog wel jeuk .................. ze krijgen nu hart en vlees en kip en pens  dat meng ik aan met die groentemix en  ze krijgen nadien nog yoghurt en een rauwe ei met dop en al en olijfolie voor de jo\ngste  want de opudste moet ik toch bij de parrafine olie blijven  anders word het poepen nog steeds moielijk hij krijgt dan ook nog zemelen erbij ,maar denk dan ook dat zijn toch ook granen  .................... zat al te denken aan lijnzaad of dat goed is voor hem maar de jongste hier  krijgt dan ook 1 keer in de week een hele kip en dat gaat goed  dat hoef ik de oudere hond niet te geven want dan kan hij haast niet poepen
Door fokje
#670852
maar het groente wat ik nu maak gaat er goed in
ik had dus
spitskool en chinese kool ,spruitjes wortelen , komkommer,spinazie,...............en daar heb ik zakjes van 100gram vangemaakt .
Volgende keer als dit op is dan maak ik gewoon met andere groente
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#670944
heb vanmorgen de groente gepureerd in de blender, wat een getob zeg!!! Moest wel heel veel geduld opbrengen. Hoe pureren jullie de groente? Ga van de week maar een hakmachine? halen. Wel een paar zakjes groente in gevroren. Vanavond kijken hoe ze dit voor de eerste keer eten. De jongste  is nogal een zeur met eten. Zelfs de cb. moet hij vaak niet. Wat is dat trouwens als de ene hond bijna alles eet wat los en vast is en de andere haalt overal zij neus voor op?
Door 202Spots
#670954
vanaalst schreef: heb vanmorgen de groente gepureerd in de blender, wat een getob zeg!!! Moest wel heel veel geduld opbrengen. Hoe pureren jullie de groente? Ga van de week maar een hakmachine? halen.
Misschien beetje vocht in de blender doen om makkelijker te malen, en kleine hoeveelheid groentes tegelijk..
Ik gebruik Keukenmachine en Sap Machine
Hier onder 'n paar mogelijkheden voor de toekomstige Barf samenstellers... ;)
Afbeelding
Afbeelding
Wat is dat trouwens als de ene hond bijna alles eet wat los en vast is en de andere haalt overal zij neus voor op?
Al van te voren weten dat ze dan iets anders van 't baasje krijgen? 8)
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#670997
nou iets anders krijgt hij dan echtniet, hij zoek het maar uit. Er is een periode geweest dat hij bijna 3 weken haast niets had gegeten--niet dat hij eronder leed hoor--hij viel niets af en verder merkte je ook niets aan hem.
Vanavond dus voor het eerst gebarft--heel succesvol. Ze hebben nog nooit met zoveel smaak de bak leeg gegeten!!! Heb nog vlees over dus ze boffen morgen weer. Kan toch wel vlees wat ik zaterdag uit de vriezer in de koelkast heb ontdooit en dat dan maandag nog geven? De groente ging er ook zo in terwijl ik dacht dat ze daar wel moeilijk over zouden doen. Heb het wel aangelengt met een rauw eitje. Hoevaak mogen ze een ei hebben want ze zijn er gek op.
Door 202Spots
#671059
vanaalst schreef: Hoevaak mogen ze een ei hebben want ze zijn er gek op.
Ik geef om de dag 'n ei,dus elke hond 3-4 per week
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door