Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door JolandaB
#670698
Mijn 3 honden staan nu 3 weken fulltime op Barf, daarvoor aten ze gedurende 15 maanden CB waarvan de laatste 4 maanden 3 van de 7 dagen barf.

Ik ben nu toch op het punt dat ik twijfel  :-[
Er is nl maar 1 hond die het er prima op doet, eet keurig iedere maaltijd op en lust ook alle diersoorten die ik hem tot nu toe voor gezet heb.
De oudste (onze kliko) eet wel alles maar ging na een week aan de diaree, gedurende 4 nachten moest ik 3 keer m'n bed uit. Het zou een virusje kunnen zijn omdat de middelste gedurende die week s'nachts in huis poepte ( hij maakt me niet wakker doormiddel van blaffen of piepen en gaat alleen voor de deur staan wat ik niet zie als ik slaap). De oudste heeft vandaag weer z'n normale eten gehad, s'morgens orgaan, spieren groente en vanavond lamsnek, ben benieuwd hoe dat gaat.

De middelste is het grootste probleem, ribben (geit of hert) hoeft ie niet meer, lamsnek sabbelt ie wat op. Het vervelende vind ik dat wanneer hij bot eet ( kip eet ie wel goed) hij er s'nacht van braakt, niet zomaar een keer maar altijd na een bot maaltijd. Zou het kunnen dat hij de bot maaltijden gewoon niet goed verdraagt?

Morgen krijg ik de eenden en kalkoen nekken binnen en hoop ik dat die wel goed gaan.
Als het gewoon niet goed blijft gaan met die botten dan is Barf voor hem misschien niet weggelegt?? Of denken jullie daar anders over ?
#670719
Zo te horen heeft je middelste hond problemen met het verteren van bot. In CB zit wel gemalen bot maar daar hoeft het lichaam minder moeite voor te doen om te verteren. De beginnersbotjes zoals kip gaan blijkbaar wel goed maar ribben zowel lam als geit (geit wat meer) zijn toch al voor de wat meer ervaren barfer. Als ik jouw was zou ik je middelste hond op zijn gemak laten wennen aan botten, dus eerst alle delen van de kip moeten goed verteerd worden. Een nek gaat weer beter dan een vleugel en van daaruit opbouwen. Parelhoen is ook zacht en makkelijk verteerbaar evenals eendennekken. Kalkoen is ook vrij hard. Je kan het ook mengen met wat orgaan of CB zodat er een laagje in de maag komt waarmee ze het kunnen 'verpakken'. Dit geeft vaak ook minder irritatie op de maagwand.
Gebruikersavatar
Door pike
#670764
JolandaB schreef: De middelste is het grootste probleem, ribben (geit of hert) hoeft ie niet meer, lamsnek sabbelt ie wat op. Het vervelende vind ik dat wanneer hij bot eet ( kip eet ie wel goed) hij er s'nacht van braakt, niet zomaar een keer maar altijd na een bot maaltijd. Zou het kunnen dat hij de bot maaltijden gewoon niet goed verdraagt?
Lijkt mij, gezien het met kip goed gaat, hij de ribben en nek (nog) niet goed verteren kan. En dat hij dan beter eerst nog een poosje kippedelen kan eten en eventueel de eendenekken. Kalkoennek kan nl. ook best hard zijn. En als hij dan heel goed gewend is bot van andere kleine dieren zoals parelhoen of konijn en pas daarna lamsrib (is weer zachter dan geiterib). Pike heeft in het begin ook heel lang kip gehad omdat hij problemen had met ander bot, en dat is maar héél langzaam uitgebreid, maar nu kan ik hem dan ook alles geven.

Morgen krijg ik de eenden en kalkoen nekken binnen en hoop ik dat die wel goed gaan.
Als het gewoon niet goed blijft gaan met die botten dan is Barf voor hem misschien niet weggelegt?? Of denken jullie daar anders over ?
Gebruikersavatar
Door *Monique
#670797
Ik ken het probleem. Vienna (9jaar) heeft in het begin hetzelfde gehad. Veel diarree, en braken met stukjes bot (niet zo vaak als de diaree), en ook in 1 keer geen dingen meer lusten. Ze staan hier nu bijna 4 maanden volledig op rauw ;). Ik heb Vienna wat langer alleen kip gegeven en langzaamaan nieuwe dingen erbij gaan doen en ik ben vrij snel over gegaan op 1 keer per dag voeren en dat is me goed bevallen. Zelfs Vienna "valt" nu het eten aan en eet zelfs kwartel met kop en al. Vis gaat ook steeds beter. Hele vissen liet ze in het begin ook liggen terwijl ze die wel gegeten heeft.
Ze hebben laastst voor het eerst kalkoennek gehad en daar heeft ze van overgegeven en een beetje bot bij de ontlasting.
Door conleeuw
#670809
Dot heeft ook lang gedaan eer ze goed kon barfen zonder problemen, dus zonder diaree en kotsen, nu zijn we ruim een jaar later de start problemen bijna helemaal vergeten, ze vreet alles, en goed ook. Ik zou zeggen, blijf het aanbieden, ga anders van drie dagen barf over naar vier dagen barf, en dan in de loop der tijd over naar 5 dagen barf. En vergeet niet, niet iedere darm probleem heeft iets met eten te maken, kan ook gewoon een virusje zijn die ze ook op carnibest of brokken zouden hebben gehad. Wel sneu voor jou dat er gespuugd en gepoept wordt, maar ik denk als je een stapje terug doe, dan moet het toch echt wel gaan lukken, vooral gezien het feit dat drie dagen barfen goed ging. Sterkte ermee ;)
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#670861
De diaree is over..... :) tenminste bij 1 hond, de oudste. De middelste, ons probleem geval poepte vannacht weer in huis. Het eerste gedeelte was goed maar daarna een fluts diaree en tijdens het uitlaten dun. Dit kan natuurlijk komen omdat hij s'morgens z'n barf prakkie krijgt (orgaan, spier, groente, divers) en s'avonds CB. Hierdoor krijgt hij wel behoorlijk wat orgaan wat laxerend werkt, toch??

Ze krijgen hier 16 % orgaan zou dat misschien iets teveel zijn of is 2 weken te kort om daar iets van te zeggen ?

Ik ga met Royce in ieder geval weer een stap terug en geef hem dan nekken. Krijg vandaag de kalkoen en eend binnen en ze schijnen boterzacht te zijn. Van de kip kan ik dan ook wel vleugeltjes geven die zijn toch ook redelijk zacht?
Door Lizzy
#670871
Als je nog 50% Carnibest geeft vind ik 16% orgaanvlees inderdaad veel te veel.

Wat je ook kunt proberen: ga de grote vleesbotmaaltijden (of de hele maaltijd) eens in de ochtend geven. Dan heeft je hond de hele dag de tijd om zijn ontlasting kwijt te raken en hoeft hij waarschijnlijk niet meer 's nachts.
Door Jojo
#670930
Zusje heeft het ook steeds gehad, kotsen in de vroege ochtend na bot en witte drappoep later in de ochtend. Toen heb ik het botaandeel verlaagd en meer spiervlees gegeven en ging het al een heel stuk beter. Ook het voeren van de botmaaltijd in de ochtend zoals Lizzy aangeeft werkt! :)
Het helpt om nog eens kritisch naar je menu te kijken en wat te puzzlen ;)
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#671182
De eendennekken die hij vanavond had zijn zojuist weer uitgebraakt. En een lucht dat er vanaf komt echt niet te harden. Geen normale kotslucht maar echt zo'n verottings geur.
Zal ik toch maar even volhouden met de nekken? Iets zachters ( kippennek ) heb ik momenteel niet.
Door Twiz
#671194
Braaksel mag niet naar verotting ruiken. Bij mijn weten kan dat op een (gedeeltelijke) afsluiting duiden.

Ik zou denk ik naar de DA gaan om te kijken of er geen obstructie aanwezig is.

Hoe is het verder met de eetlust? Hoe gedraagt hij zich? Is hij wel levendig en vrolijk? Ziet hij er niet uit alsof hij pijn heeft?
Kijk, als er een gedeeltelijke afsluiting is kan er nog wel wat gemalen vlees (carnibest) passeren, maar grotere delen komen dan weer terug.
Datgeen wat wel kan passeren komt er dan misschien wel (langs de blokkade) uit als dunne drap.
Kanttekening hierbij: ik denk dat een hond met een (gedeeltelijke) afsluiting zich niet erg prettig voelt en liefst zo min mogelijk eet en ook niet in z'n gewone doen is.
Het hoeft zeker niet zo te zijn hoor, maar ik zou het willen uitsluiten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door