Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door me and my boys
#669995
vergeet ik nog wat---moet je sardientjes ook eerst invriezen? hoop van niet want ik heb ze net gelijk gegeven, heb echt geen geduld. Hoop niet dat hij er ziek van wordt. Botten hoef je toch niet in te vriezen?
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#670016
O hier staat jouw vraag ;)
Je hoeft eigenlijk niets in te vriezen voor dat je het aan je hond geeft. Vers heeft altijd de voorkeur. Wij vriezen in omdat het dan langer houdbaar is maar als jij zin, tijd en geld hebt om iedere dag vers voor jouw honden te halen, hoef je helemaal geen vriezer te bezitten.
Sommige vissoorten kunnen parasieten bevatten en om deze te doden kun je ze beter een paar weken invriezen. Eerlijk gezegd doe ik dat persoonlijk nooit.
Door Yves
#670123
Volgens het boek van Tannetje zou het beter zijn om wild, zoetwatervis en zalm uit de Pacific drie weken bij-20 graden in te vriezen. Dit ivm ziektes en parasieten. Ik weet negen van de tien keer niet of iets zoetwater of niet is en of een zalm uit de Pacific komt weet IK al helemaal niet. Daarom vries ik het standaard in.
Door Lizzy
#670339
Het meeste dat ik koop verdwijnt eerst de vriezer in. Niet omdat ik er rekening mee houd dat dingen eerst in de vriezer moeten, maar omdat ik groot inkoop, alles in porties doe en dan in vriezer kieper. Het enige dat ik echt zou invriezen is zalm uit de pacific. En als je niet weet waar je zalm vandaan komt, vries al je zalm dan zekerheidshalve gewoon eerst in. Dit is gewoon nodig omdat zalm uit de pacific aantoonbaar een parasiet-vies-ding in waar honden ziek van kunnen worden.

Zoetwatervis: daar verschillen de meningen over. Volgens Mogens Eliasen kan de zoetwatervis inderdaad parasieten bevatten, maar sterven deze in de maag van de hond (door het maagzuur).

Wild: tja.... ik weet dat je dat eerst zou in moeten vriezen. Zeggen ze. Ikzelf vind het deels onzin. OK, de keuring verloopt misschien anders... En daarom zou ik organen van echt wild of hele prooidieren misschien eerst invriezen. Aan de andere kant vind ik het dus onzin. Een wolf vriest zijn prooi ook niet eerst in. En een wolf vangt echt wel de allersloomste en dus vaak de ziekste dieren. Maak mij wijs dat daar geen wormen en parasieten in zitten. En gaat een wolf daar aan dood? Een hele tijd geleden (dit was gelukkig eenmalig) heeft mijn hond een klein (dus nog levend) konijntje te pakken gekregen en ze vrat 'm gelijk op. Mjah, is wild. En niet ingevroren....

Sardientjes: hoef je niet eerst in te vriezen. Zoals eigenlijk alle zoutwatervis (behalve dus de zalm uit de pacific) niet eerst ingevroren hoeft te worden.
Door Yves
#670398
HaHa. Had je de hond in de vriezer moeten zetten :cold:
Is sardien zoutwater....mooi weer wat geleerd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door