Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Mariska
#6690
Hallo

Ik voer mijn honden sinds een week 7 dagen Bibi. Tot voor kort gaf ik ze 3 dagen brokken en 4 dagen Bibi. Het lijkt erop dat één van mijn honden last heeft van zijn ontlasting. Gistermiddag heeft hij voor het laatst ontlasting gehad. Ik had verwacht dat hij vanmorgen weer een lekker drolletje zou draaien maar nee hoor, niet eens een poging daartoe. Ik maak me een beetje zorgen om zijn poepgedrag. Hij lijkt er namelijk moeite mee te hebben, alsof hij echt moet persen. De drolletjes lijken mij ook een klein beetje aan de harde kant maar dat kan ik me ook verbeelden. Zou ik iets aan het vlees toe kunnen voegen om ervoor te zorgen dat het poepen hem wat makkelijker afgaat? Olie of iets dergelijks?

Groetjes Mariska, Max en Bora
Door ElinevKa
#6691
Ja, dat kan..ik heb dat ook weleens met de honden gehad.
meestal was de keer daarna wel goed. welke bibi voer je? je kan een beetje zonnebloemolie door het voer doen.
maar wel WEINIG! anders krijg je weer het tegenovergestelde..
Laatst gewijzigd door ElinevKa op do 10 jul 2003, 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lupa
#6692
hoi mariska,
mijn honden zijn anders gaan poepen van vers, 1 hond poep s'morgens niet meer,de andere poept smorgens wel, en de andere is het iedere keer een verassing.
Van brokken poeppen ze gegarandeerd 3 keer per dag.
wat de hardheid betreft zou ik inderddad een beetje olie erbij voegen al zou ik olijfolie doen(1 pers)
Door Mariska
#6693
Ik voer de Natuurmix en de Kip met Rijst. Voorheen poepte mijn jongste hond zeker 3 a 4 keer op een dag (!!)..belachelijk veel! Ik begreep niet dat er zoveel poep in een hond kon zitten  ;D...Maar nu hij zo weinig poept maak ik me daar weer zorgen over...Ik ga beginnen met een klein beetje olie toe te voegen. Hopelijk gaat het dan wat beter!
Door Sylvie
#6694
Hoi Mariska,

Ik kan me voorstellen dat je bezorgd bent, maar het is natuurlijk ook wel een overgang als je van 3 dagen brokken naar vers overschakelt.
En met rauw zijn die drolletjes ook wel harder, maakt de anaalklieren ook goed leeg.
Misschien dat je inderdaad een beetje olie toe kunt voegen (of lijnzaadjes malen), maar het kan ook best normaal zijn, hoor ;D
Door Lizzy
#6695
Als de hond wel "gaat zitten" om te poepen maar er komt niks, dan is de ontlasting inderdaad wat te hard (constipatie). Je zou ook kunnen proberen om jouw hond wat gepureerde rauwe bladgroentes te gaan geven. Dat laxeert ook. Als de constipatie behoorlijk erg is, dan zou je zelfs nog gedroogde pruimen kunnen voeren (een paar). En, je zou eventueel ook een klein beetje extra lever kunnen geven. Dat laxeert ook.

Sommige honden moeten erg wennen aan rauwe voeding. Dit kan vanzelf over gaan hoor. Maar, het is altijd goed om de hond toch wat te helpen door hem wat laxerende voedingsmiddelen te geven.

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#6696
p.s., ik heb zelfs een keer een klisma moeten gebruiken omdat mijn hond de poep niet kon uitpoepen (en pijn had). Dit was na het eten van versvlees EN een bot...
Door Mariska
#6697
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga het eens even rustig aankijken en desnoods wat olie toevoegen. Ik moet in iedergeval een beetje leren niet te snel in paniek te raken...Vanavond heeft hij weer lekker "gezeten". Ik ook weer gelukkig  ;D.

Groetjes!
Door Paul_Barte
#6698
Mariska,

Ik word regelmatig gebeld door mensen die roepen dat hun hond 'warschijnlijk' verstopt zit aangezien hij of zij maar 1x een heel klein drolletje heeft gepoept na te zijn overgezet op versvlees.

;D  ;D en......dat is nu ook helemaal de bedoeling!!

De mensen zijn gewend dat hun hond 3 tot 4x per dag een berg neerleggen waar een nijlpaard jaloers op wordt echter bij vleesvoer is 1x per dag een klein drolletje heel normaal!!

De grondstoffen verteren zoals het hoort en de hond poept alleen de reststoffen uit en niet de talloze onnodige graanproducten die in brokken zitten (soms wel 60%).

Bibi voegt vezels toe voor de darmbeweging en die komen er ook weer ook samen met de reststoffen.
Bij Carnibest is het nog minder want daar zorgen bepaalde groenten voor de vezels.
Op 1 pond voer is een koffiekopje normaal  ;)
Gebruikersavatar
Door Joss
#6699
Mijn honden hadden inderdaad ook BERGEN ontlasting op brokken en dat is zeker minder geworden door het voeren van vers vlees (Bibi), maar ze poepen nog zeker zo'n 3 x daags.
Geef ik ze dan teveel voer? Lijkt mij niet eerlijk gezegd want (vooral bij Tibor de reu) zie je duidelijk de laatste 2 ribben, ik vind hem zelfs eerder te dun dan te dik. Tibor weegt 48 kilo en krijgt zo'n 1250 gram, Laika weegt 40 kilo en krijgt 750 gram per dag, want zij neigt wel naar overgewicht (op brokken woog ze zo'n 45 kilo en kreeg ze echt een minimale portie).

De ontlasting ziet er wel beter uit (niet zo'n vlaai).
Laatst gewijzigd door Joss op vr 11 jul 2003, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#6700
Niet iedere hond is hetzelfde Josee. Of je teveel voert is niet te beoordelen op afstand. 1250 gram vind ik persoonlijk aan de hoge kant maar het kan zijn dat je hond het nodig heeft :-)

Weet niet hoe lang ze al op vleesvoer staan want dat kan wel degelijk van invloed zijn.
Soms heeft een hond moeite met het overschakelen naar de bron van energie (vet i.p.v. koolhydraten).

Soms gaat dat knopje pas na een maand of 6, 9 of zelfs 12 om en het gewicht stabileert dan van de ene op de andere dag en de hond gaat aankomen en aankomen!
De hoeveelheid voer kan dan teruggebracht worden naar 3/4 of minder van de 'normale' hoeveelheid terwijl de hond niet magerder wordt.

echter...........iedere hond is anders!!
Door Mariska
#6701
Ik was inderdaad gewend dat mijn honden een ongelooflijke berg konden neerleggen. Toen één van de honden een pup was verbaasden we onszelf over de hoeveelheid poep hij produceerde. Wij zeiden dan ook altijd "puppy zit vol stront"  ;D Dit is één van de redenen geweest dat ik op zoek ben gegaan naar een andere voeding. En ineke uit Roermond (fokster van mijn jongste telg en hier ook bekend  :)) heeft mij attent gemaakt op versvlees. Ik ben beetje bij beetje overgestapt op versvlees. Ik wist dat het de bedoeling was dat de ontlasting minder zou worden. Maar maakte me de afgelopen dagen toch een beetje zorgen....Ben inmiddels weer gerustgesteld door jullie reacties! Ik ben in iedergeval heeeeeeeel erg tevreden over versvlees en ik ben blij dat ik ben overgestapt!  ;D
Door ine
#6702
Ik was inderdaad gewend dat mijn honden een ongelooflijke berg konden neerleggen. Toen één van de honden een pup was verbaasden we onszelf over de hoeveelheid poep hij produceerde. Wij zeiden dan ook altijd "puppy zit vol stront"  ;D Dit is één van de redenen geweest dat ik op zoek ben gegaan naar een andere voeding. En ineke uit Roermond (fokster van mijn jongste telg en hier ook bekend  :)) heeft mij attent gemaakt op versvlees. Ik ben beetje bij beetje overgestapt op versvlees. Ik wist dat het de bedoeling was dat de ontlasting minder zou worden. Maar maakte me de afgelopen dagen toch een beetje zorgen....Ben inmiddels weer gerustgesteld door jullie reacties! Ik ben in iedergeval heeeeeeeel erg tevreden over versvlees en ik ben blij dat ik ben overgestapt!  ;D
Laat dat laatste maar niet aan je trainer horen!! ;D ;D ;D
Zijn goede vriend verkoopt brokken, heb bijna bonje gemaakt, maar heb op tijd gedacht: Beste vriend, wat jij doet moet jij maar weten, ik ben wijzer geworden!
Helaas hoorde ik wel, dat een teefje uit hetzelfde nest, nog steeds op juniorbrokken staat! En dat met 1 1/2 jaar!!
Het ergste vind ik daarvan, dat deze mensen nog nooit een lab met gezonde heupen hebben gehad! Ik houd mijn hart dus vast, voor de foto's, die geloof ik, nog gemaakt gaan worden!
Hoe gaat het nu met de poep??? En die poeppup was Bora zeker!! Van Hope Farms, die je destijds meekreeg, leggen ze grandiose Hope(n)!! ;D ;D ;D
Ik leer ook nog steeds!! ;) ;D ;D
Door Mariska
#6703
;D  ;D  ;D Die poeppup is inderdaad Bora! Het gaat nu goed hoor..ik doe er een heel klein beetje olie doorheen en het lijkt allemaal wat makkelijker te gaan...gelukkig! Als ik het met mensen over het voeren van versvlees heb dan krijg ik altijd zo'n weerstand en het ergste is dat ik me dan altijd zo slecht kan verweren en het gevoel heb ik dat ik altijd maar in de verdediging moet gaan. Enfin ine je ziet het zelf als we het over versvlees op de training hebben...altijd reden voor een heftige discussie en met sommige mensen valt er al helemaal niet over te praten en dat is jammer...
Door Nelly
#6704
Hoi Mariska, we kennen elkaar (nog) niet, maar dat doet er niet toe. Ik ken Ine trouwens wel :) Wat ik eigenlijk wil zeggen over versvlees voeren en de discussies daarover, niks van aantrekken, en zeker niet het gevoel hebben dat je je moet verdedigen! Dat die brokkenvoerders hùn standpunt maar eens verdedigen! Maar dan wèl goed onderbouwd! ;D
;D  ;D  ;D Die poeppup is inderdaad Bora! Het gaat nu goed hoor..ik doe er een heel klein beetje olie doorheen en het lijkt allemaal wat makkelijker te gaan...gelukkig! Als ik het met mensen over het voeren van versvlees heb dan krijg ik altijd zo'n weerstand en het ergste is dat ik me dan altijd zo slecht kan verweren en het gevoel heb ik dat ik altijd maar in de verdediging moet gaan. Enfin ine je ziet het zelf als we het over versvlees op de training hebben...altijd reden voor een heftige discussie en met sommige mensen valt er al helemaal niet over te praten en dat is jammer...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door