Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Teckellovery
#668153
Ik wou vandaag alvast wat gaan inslaan om volgende week te beginnen, deze week krijgt ze carnibest. Maar mijn vriend wilde niet dat ik kipvleugeltjes ging halen of andere botdingen.. Hij zegt dat ze daarin kan stikken.. het is een teckel..dus wel een kleine hond..

Zijn jullie niet bang dat ze erin stikken ofzo? En wat moet ik doen om mijn vriend te overtuigen, en kan ze er inderdaad in stikken? Ik wou de kippenvleugeltjes namelijk wel proberen..
Verder heb ik een paar makreeltjes en sardientjes gehaald, en ik kon kippenhartjes vinden.. Ik heb ook al groentemix/puree gemaakt van wortels,sperciebonen, en brocolli. Is een begin :) Ze heeft al een eigen diepvriesla gekregen  :P

Met welke dingen kan ik nogmeer het beste beginnen?
Kan ik bv ook gewoon runderlappen in de supermarkt halen?
En moeten die kippenhartjes ook even de kook erover of kan dat gewoon zo?
Ik ben over sommige dingen nogal onzeker, en vind het superspannend.

Ik hoop op veeeel antwoorden op mijn veeele vragen...:)

Alvast bedankt.. En please alle tips zijn heel erg welkom
Door nikeey
#668159
die hartjes kan je gewoon zo geven.

de vleugel die kan je ook gewoon geven hoor  ;)
ik had het aan me pup van 6 maanden gegeven en daar was ik ook een beetje bang voor maar het gaat perfect.
ze vind het heerlijk.
geitenvlees, lamsribben kan je ook proberen.

de andere zullen wel meer tips hebben voor je want ik begin ook pas  ;)
Door Antonia
#668169
Heb je al een beetje nagedacht over hoe je menu er uit gaat zien en welke verhoudingen je gaat hanteren?

Je totale weekmenu moet bevatten:
- bevleesde botten
- spiervlees
- orgaan
- groenten en overig

Van de laatste drie kun je alles al gaan proberen. Met de bevleesde botten moet je rustig aan beginnen. Met makkelijke (zachte en goed te verteren) botten zoals kippennekken en ingeknipte kippenvleugels, eendennekken. Als dat goed gaat kun je langzaam gaan uitbreiden.
Door Bianca1
#668170
Teckellovery schreef: Ik wou vandaag alvast wat gaan inslaan om volgende week te beginnen, deze week krijgt ze carnibest. Maar mijn vriend wilde niet dat ik kipvleugeltjes ging halen of andere botdingen.. Hij zegt dat ze daarin kan stikken.. het is een teckel..dus wel een kleine hond..

Zijn jullie niet bang dat ze erin stikken ofzo? En wat moet ik doen om mijn vriend te overtuigen, en kan ze er inderdaad in stikken? Ik wou de kippenvleugeltjes namelijk wel proberen..
Verder heb ik een paar makreeltjes en sardientjes gehaald, en ik kon kippenhartjes vinden.. Ik heb ook al groentemix/puree gemaakt van wortels,sperciebonen, en brocolli. Is een begin :) Ze heeft al een eigen diepvriesla gekregen  :P

Met welke dingen kan ik nogmeer het beste beginnen?
Kan ik bv ook gewoon runderlappen in de supermarkt halen?
En moeten die kippenhartjes ook even de kook erover of kan dat gewoon zo?
Ik ben over sommige dingen nogal onzeker, en vind het superspannend.

Ik hoop op veeeel antwoorden op mijn veeele vragen...:)

Alvast bedankt.. En please alle tips zijn heel erg welkom
bang dat ze stikken ben ik niet...maar ik heb in het begin ook wel peentjes gezweet hoor ;) ;D
Ik blijf er wél altijd bij als ze bot eten.
Goede botten om te beginnen zijn altijd kippenekken, eventueel even platgeslagen met een hamer, kan eigenlijk niets mee misgaan... als je begint met vleugels zou ik die in ieder geval even bewerken met een hamer totdat je hebt gezien dat je hond er goed op kauwt en kraakt.
de sardientjes kun je zo geven, geen probleem (als je hond ze lust)
en verder kun je eigenlijk alle orgaantjes zo geven, alleen is de voedingswaarde niet altijd even relevant, hartjes zijn prima. kun je ook zo geven.
runderriblappen zijn prima (luxe hoor!) valt onder spiervlees (net als filet, kopvlees, en afsnijdsels hiervan)

Tsja en anderen proberen te overtuigen.... ::) daar ben ik uit pure ergernis mee gestopt :-X maar bij partners is dat wel lastig...mss deze topic laten lezen??
Door Lizzy
#668172
Teckellovery schreef: Ik wou vandaag alvast wat gaan inslaan om volgende week te beginnen, deze week krijgt ze carnibest. Maar mijn vriend wilde niet dat ik kipvleugeltjes ging halen of andere botdingen.. Hij zegt dat ze daarin kan stikken.. het is een teckel..dus wel een kleine hond..
Mij zul je nooit een garantie horen geven dat er niks mis kan gaan met kippenvleugels of andere botdingen. Om de doodsimpele reden dat er altijd wat mis kan gaan, zo ook met vleesbotten....

Alleen denk ik wel dat je dit in perspectief moet plaatsen. We hebben bijna 4000 leden en we bestaan nu dik 3,5 jaar en op Barfplaats hebben we ooit twee vervelende dingen meegemaakt, met vleesbotten. En dat terwijl de meeste leden echt wel vleesbotten geven! (en dus ook kippenvleugels). Overigens leven beide honden nog hoor. Tel daarbij op dat er ook honden stikken in buffelhuidjes, brokjes en stokken (waarmee ze buiten spelen).

Mijn pup was 5 weken, toen ze bij de fokker geplette kippenvleugeltjes kreeg. En ze is nu een prachtige dame van 17 maanden. Zie mijn onderschrift.
Zijn jullie niet bang dat ze erin stikken ofzo?

Nee.
En wat moet ik doen om mijn vriend te overtuigen, en kan ze er inderdaad in stikken? Ik wou de kippenvleugeltjes namelijk wel proberen..
Hem dit laten lezen!

Sla de kippenvleugels anders eerst met een (vlees)hamertje tot moes (en om geen zooitje in je keuken te krijgen: tip: doe de vleugel eerst in een stevig diepvrieszakje van bijv. de Lidl zodat de spetters kippenvleugel niet door heel je keuken heen vliegen, als je er op mept). Houd het vleugeltje even vast en laat je hondje er aan knabbelen. Je vriend vindt dat vast ook alleen maar leuk om te zien!
Verder heb ik een paar makreeltjes en sardientjes gehaald, en ik kon kippenhartjes vinden.. Ik heb ook al groentemix/puree gemaakt van wortels,sperciebonen, en brocolli. Is een begin :) Ze heeft al een eigen diepvriesla gekregen  :P

Met welke dingen kan ik nogmeer het beste beginnen?
Kippennekken, hele kwarteltjes, delen van hele kip of parelhoen of eend, eendennekken, delen van heel konijn, lamsvlees, geitenvlees, rundvlees, kalkoenvlees, pens, runderhart, lever, etc. etc. Alles, behalve varkensvlees, dragende/harde botten. En als je hondje de vleesbotten van kleinere diertjes gewend is, kun je zelfs lams en geitenribben gaan geven. Geef alleen geen enkele ribben, maar geef een aantal ribben (spare-ribs) aan elkaar.
Kan ik bv ook gewoon runderlappen in de supermarkt halen?
Ja. Dat is wel erg duur. Beter kun je ergens proberen aan runderkopvlees te komen. Dat is veel goedkoper en ook goed!
En moeten die kippenhartjes ook even de kook erover of kan dat gewoon zo?
Altijd alles rauw geven! Zolang je nog meer als 50% versvlees geeft, zou ik zelf niet teveel orgaanvlees geven. Bij 50% of meer versvlees, zou ik zelf niet meer als 5% orgaanvlees in je zelf samengestelde gedeelte geven.
Ik ben over sommige dingen nogal onzeker, en vind het superspannend.

Ik hoop op veeeel antwoorden op mijn veeele vragen...:)

Alvast bedankt.. En please alle tips zijn heel erg welkom
Ik hoop dat je wat aan mijn antwoorden hebt!
Door Teckellovery
#668193
Daar heb ik zeker wat aan!! Aan alle reacties..
Ik was vergeten te zeggen dat ik vanmorgen al kippennekken had gekocht(diepvries).
Ik ben nu bezig met kvv (carnibest), dit wil ik eigenlijk straks alleen smorgens geven en dan s'avonds kippennek,hartje(beetje), rundvlees, geitenvlees of lamsvlees+wat groenteprut , en 1 keer per week visje, of is het andersom beter,smorgens vers en s'avonds carnibest? Als dat goed gaat ,ga ik vleugeltjes kopen, ik heb ze gezien op de markt, waar ik overigs vanalles heb gezien, daar ben ik wel blij om, is hier om de hoek, dus heb alles binnenhandbereik ;D..ook veel islamitische slagers enzo, die hebben vast ook van alles..

Ik ga kijken voor rundvlees,geitenvlees,lamsvlees enzo in de buurt, ergens goedkoper dan de supermarkt ;)
Ik heb alleen wat teveel kippenhartjes gekocht denk ik, 1 kilo, en dat is orgaanvlees,waar ze maar een beetje van hoeft te hebben. Maar kan wel lang bewaard in de vriezer denk ik.
Ik hoop dat we straks helemaal gaan barfen.. als ze de botjes enzo goed verteerd, en als ik wat meer zelfvertrouwen en een goed menu heb  :P Ik heb er wel veel zin in, aangezien ze al erg geniet van de carnibest.

Ik heb mn vriendje wel weten te overtuigen van de kippennekken, als dat goed gaat, moet een vleugeltje ook wel goed gaan.. Ik blijf er zowiezo ten alle tijden bij met botjes.. is wel zo safe..
Gebruikersavatar
Door Pauline
#668196
Ik geef zelf nooit kippenvleugeltjes, maar daar heb ik geen reden voor. Ik voer b.v. drummits, van die kleine kippenpootjes.

En stel je vriend gerust: ook teckels kunnen kauwen als de beste. Die van mij doen echt niet voor een grote hond onder, maar het zijn dan ook flinke jongens. ;)
Door jon
#668200
Ik geef mijn (kleine) hond halve vleugels, kippenekken, lams en of (zachte) geiteribben. Ik vind nog steeds de nekken het prettigst om te geven. Lamsribben gaan doorgaans ook prima. Laatst schrokte Lhaki zonder te kauwen een halve vleugel naar binnen. Heb er niets meer van terug gevonden en hij had ook nergens last van maar prettig vind ik het nog steeds niet. De meeste tijd geniet ik ervan dat hij zo van z'n botten geniet!

Succes met het samenstellen en natuurlijk met het overtuigen van je partner!
Door geer
#668202
Hier ook een Teckel, een dwergje nog wel. 4,5 kilo schoon aan de haak (of was het 5,5???  ::)) en een volleerd barfster! Ik geef in principe alle botten die er zijn, van kip tot lam, van koe tot kwartel. Nu moet ik wel zeggen dat Ted, mijn Teckel, een behoorlijke schrokop is. Ted probeert alles door te slikken, en kauwen?? Mwa, vindt ze niet zo nodig. Dat hoeft niet Teckel eigen te zijn, maar mijn Tedje is het wel. En dus bewerk ik de meeste botten even voor, voordat ik ze geef. Ik heb een keukenbijl waarmee ik botjes even in puin sla voordat ik ze geef, no problemo. En heb jij een Teckel die wel rustig kauwt, dat zou ik gewoon lekker botjes geven! Hou ze anders in het begin even vast, zodat je Teckel wel moet kauwen...
Door tiny
#668218
;D Ja, zo dacht ik ook. Maar je wil niet weten wat en maalgebit die honden hebben. Bot, graten alles wordt fijn gemalen en je vind er niets van terug in de ontlasting. Wat betekent dat het goed verteerd wordt. Hou ze wel in de gaten als ze eten. Maar na 2 weken zul je merken dat je niet meer zo ongerust bent maar juist staat te genieten als je je hondje ziet eten. Ze geniet er zo veel meer van dan van hapklare brokken... ;D
Door Remke
#669587
Mijn Chihuahua's, 2,3 en 2,8kg kunnen vleugeltjes ook goed aan. Kippennpoten vinden ze toch net ff te groot. En ze eteb verder ook vanalles, geiten- en lamsribben, hazenkarkas, 1 dagskuiken (Kip is er gek op, de anderen niet) paard straks hertenribben. Ze vinden Barf een goede uitvinding. :D
Door Yves
#669620
Yves weegt nu 5.8 kg en krijgt vanaf juli vers. Ik combineer nog kvv met barf. Maar als hij barfprodukten krijgt (3 maal per week) dan zijn dit kipkarkassen (ben ik mee begonnen, want ik kon niet aan nekken komen), duif, kwartel, lamskrabbetjes, haasrug (1 keer gehaald want het is echt onwijs duur, Tip: vraag ff van te voren op de markt hoeveel dingen kosten) Binnenkort krijg ik voor het eerst hertenribben.

Yves heeft echt babytandjes en hij heeft er totaal geen moeite mee. De eerste maaltijden heb ik wel platgeslagen en vastgehouden.

Ik woon in de binnenstad van Amsterdam dus ik ruim altijd zijn keutels (nu op vers zijn het meer kleine dropjes  ;) ) netjes op in een zakje. Ik kijk het wel altijd ff na of alles goed verteerd is. En tot nu toe is dat altijd zo geweest.

Ook al vindt je vriend het niets. Probeer het toch. Want als jullie zien hoe je hond geniet zal je nooit meer teruggaan op die smerige brokken  :puke:
Door nikeey
#669632
zeker nikeey geniet echt van het vlees scruf niet zo maar we houden vol ;)

brokken hoef ik ook niet meer
me vriend zegt wel zijn brokken niet geodkoper dan vlees?

ik zei als je je adressies weet waar je goedkoop je vlees kan halen dan niet je kan het zo gek maken als je zelf wil
Door Teckellovery
#669656
Ze heeft gister kipnekkie gehad, en vanmorgen zag haar keuteltje er goed uit, alles goed verteerd gelukkig!
Ik heb net lamsribben gehaald, en heb ze in stukjes laten snijden van 2 a3 ribben.. en 2 kwarteltjes.. maar die geef ik nu nog niet denk ik..
Gebruikersavatar
Door *Monique
#669659
Teckellovery schreef: Ik wou vandaag alvast wat gaan inslaan om volgende week te beginnen, deze week krijgt ze carnibest. Maar mijn vriend wilde niet dat ik kipvleugeltjes ging halen of andere botdingen.. Hij zegt dat ze daarin kan stikken.. het is een teckel..dus wel een kleine hond..

Zijn jullie niet bang dat ze erin stikken ofzo? En wat moet ik doen om mijn vriend te overtuigen, en kan ze er inderdaad in stikken? Ik wou de kippenvleugeltjes namelijk wel proberen..
Verder heb ik een paar makreeltjes en sardientjes gehaald, en ik kon kippenhartjes

Laat hem eens het boekje van Tannetje lezen ;)
Ik vond het in het begin ook eng, hoor. Vooral met mijn poedel. Maar als je ziet hoe ze er op vooruit is gegaan en hoe de honden ervan genieten dan vergeet je dat snel!
Sterkte
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door