Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door zurca
#668872
Gisterenavond vond ik een plas van 1 van de katten, met bloed...
Vandaag Tobias en Noa strak in de gaten gehouden want het is van 1 van hen. Ik heb niks gemerkt, geen plasprobleem, geen nieuwe plas met bloed...Tot net dus.
Weer op dezelfde plaats en vers....
Ik snap er niks van!!
Door zurca
#668884
Ik bedenk mij net...Gisteren was het urine met stolsels, dit keer "gewoon" rode urnine :(
Door *Robin*
#668889
Hè meis wat vervelend.... :(
goed in de gaten houden wie het is en even een bezoekje aan de Da....
het zou misschien blaasontsteking kunnen zijn :(
Gebruikersavatar
Door sylvia
#668926
He vervelend zeg, kun je ze niet iedere apart houden met een eigen bak totdat je ziet van wie het is.
Door conleeuw
#668944
jeetje wat erg zeg. Ik zou ze ook appart zetten, ieder met eigen kattenbak.... zo kan je veel makkelijker de dader opsporen.  :(
Door zurca
#668955
Ik ga proberen om ze vanacht idd. apart te zetten maar.....ik gebruik gewoon klontvormend grit...volgens mij zie je daar niet aan of er bloed is geplast?!
Iig de plasjes van vanacht zie ik niks aan.
Weet iemand of er grit verkrijgbaar is waar je wel de kleur v/d urine kunt zien?
Enne moet ik mij nu echt ernstig zorgen maken of zou het ook een "simpele" blaasontsteking kunnen zijn of moet ik gelijk denken aan grijs/stenen oid??
Beide katten eten uitsluitend versvlees, heel af entoe brokken bij een vakantie....
Door Mevroi Kruim
#668982
Ik heb van de da ooit plastic korreltjes meegekregen om in de bak te doen. Die nemen geen urine op maar de katten plassen er (in theorie althans  ::)) wel in en zo heb je een plasje om mee te nemen voor controle.
Zunig als ik ben spoel ik ze na ieder gebruik goed schoon en bewaar ze in een potje voor geval dat. Heb ze nooit meer nodig gehad nadat de katten op barf gezet waren.

Bloed in de urine is een reden om spoorslags naar de da te gaan wat mij betreft. Meestal betekent het een forse blaasontsteking met struvietgruis, en dan is het toch wel slim om AB te geven voordat de nieren ook aangetast raken.
Door Robian
#669028
Dat heb ik met Jessie ook een keer gehad. Zij had een fikse blaasontsteking ivm blaasgruis.
Ben toen naar de DA geweest en kreeg een AB kuurtje mee en dieet brok  :-[
Pas later ben ik overgeschakeld op vers.
Door zurca
#669090
Heb net maar even gebeld naar de DA, voor advies....
Ik moet maar langskomen en beide katten meenemen....
Dus ik ga kijken of mijn ouders vanavond zin hebben in een ritje met 2 "tijgers" :rolleyes2:
Ik denk dat ik me maar effe goed gan "inlezen" want ik voel het brokkenpraatje al aankomen :-\
Door zurca
#669105
Mmmmzz katten zijn toch niet zo onvoorspelbaar hoor!!
Tobias heeft de rare gewoonte om een "wedstrijdje" met mij te doen. Als ik 's avonds de kattenbakken schoonmaak probeert hij er al in te piessen voor ik klaar ben ::)
Dus ik bedacht mij net; als ik nou een bak schoonmaak wie weet....
En jawel...ik sta een beetje in een bak te scheppen en daar komt meneer...Stapt in de bak, hurkt en *hup* soeplepel eronder (notitie aan mijzelf; koop nieuwe soeplepel ;D)) Tobias zijn urine is dus niets aan te zien en staat nu, warm en wel, in een potje op het aanrecht...
Ik gok dat we de "dader" gevonden hebben....Noa :-\
Noa die dus vorig jaar om deze tijd herstellende was van een enorme infectie aan haar longvlies...Ik hoop niet dat ze er een jaarlijksterugkerend iets van gaat maken :-X
Door zurca
#669106
Update;
Noa heeft zojuist ook in de soeplepel gepiest en dat was dus bloed :-\
Helaas echt heel weining dus ik vrees dat ze er bij de DA niks aan hebben, maar het zit in een potje en ik hoef vanavond maar 1 Tijger mee te nemen ::)
Door *Robin*
#669108
Nou ik hoop dat er iets uit komt waar je wat mee kan en dat het niets ernstigs is....
Beterschap voor Noa en succes bij de Da vanavond :-*
Door zurca
#669425
Nou....Noa heeft dus een echte blaasontsteking, geen idee of er ook "onechte" zijn...
Ze heeft een abinjectie gehad en een injectie met pijnstillers zodat ze meer kan ontspannen met plassen en ze haar blaas leeg plast!
Verder voor 10 dagen ab (dezelfde ab als vorig jaar...deja vu ::))en pijnstillers. Na 4 dagen moet er duidelijk verbetering zijn.
Hij begon idd. over dieetvoer maar dat was voor Noa niet nodig want haar ph waarde was redelijk ok, dat zag je niet vaak zij hij....
Nu wil, gewoon voor dezekerheid toch iets geven om die ph goed te houden. Maar wat en hoeveel?? Ik lees hier en daar over appelazijn en cranberry. Maar is dat vloeibaar of tableten en hoe geef je dat een kat?

Verder mag Noa voorlopig niet naar buiten. Ze heeft dit waarschijnlijk opgelopen doordat ze buiten in de ren met haar platte kont op de koude stenen gaat zitten ::) En aangezien ze nu wel een maand of 3 extra vaatbaar blijft, blijft de buitendeur nu dus maar voorlopig dicht :-\

Morgen mag ik dus weer de strijd aan gaan....Pfffff vorig jaar was ik na 4 maanden ab kuur 2maal daags zo blij dat die rotdoos met pillen leeg was....nu ligt er weer zo'n zakje pillen op het aanrecht....Eerst maar proberen morgen of ik haar kan verleiden met wat leverworst ;)

Maar graag tips wat betreft het bijgeven van bijv. appelazijn! Of andere dingen die kunnen helpen?!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door