Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door willem-lene
#668640
Beste,
ik nu voor het eerst kopvlees(rund) gekregen.Maar nu zit ik ernaar te kijken en zie een hoop tong erbij zitten,is dat wat ze bedoelen met kopvlees.

groeten willem
Door Antonia
#668652
willem-lene schreef: Beste,
ik nu voor het eerst kopvlees(rund) gekregen.Maar nu zit ik ernaar te kijken en zie een hoop tong erbij zitten,is dat wat ze bedoelen met kopvlees.

groeten willem
Kopvlees is het (spier)vlees dat om de kop heen zit (aan de buitenkant), tong zit binnen in de kop en valt onder orgaan. Blijkbaar heb je een mengsel van beide gekregen. Is ook niets mis mee hoor, gewoon lekker geven!
Vraag een volgende keer wel even hoeveel van het een en hoeveel van het ander er ongeveer in zit, dan kun je daar ook met de rest van je menu rekening mee houden.

Overigens is rundertong over het algemeen best prijzig, omdat het ook voor menselijke consumptie verkocht wordt.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#668654
willem-lene schreef: Beste,
ik nu voor het eerst kopvlees(rund) gekregen.Maar nu zit ik ernaar te kijken en zie een hoop tong erbij zitten,is dat wat ze bedoelen met kopvlees.

groeten willem
Ruim bekeken zit het aan de kop vast dus....

Maar meestal is dat niet wat we onder kopvlees verstaan. Kopvlees zijn de lappen vlees die van de zijkant van de kop worden afgesneden. Dit is (taai) spiervlees.
Tong zit er meestal niet bij omdat dat een nogal duur dingetje is. Je kunt het echter wel gewoon voeren en ik snij het met het kopvlees mee weg. Hier vinden ze het heerlijk.
Tong wordt hier door de meesten weggeschreven onder orgaanvlees omdat het buiten het criterium "houd het skelet bij elkaar" valt.
Persoonlijk vind ik het qua structuur meer in de buurt komen van spiervlees dus schaar ik het daar onder. Maakt allemaal niet zoveel uit, het is een voedzaam stukje vlees, dus gewoon lekker opvoeren.
Door Lizzy
#668669
Angelique schreef: Ruim bekeken zit het aan de kop vast dus....

Maar meestal is dat niet wat we onder kopvlees verstaan. Kopvlees zijn de lappen vlees die van de zijkant van de kop worden afgesneden. Dit is (taai) spiervlees.
Tong zit er meestal niet bij omdat dat een nogal duur dingetje is. Je kunt het echter wel gewoon voeren en ik snij het met het kopvlees mee weg. Hier vinden ze het heerlijk.
Tong wordt hier door de meesten weggeschreven onder orgaanvlees omdat het buiten het criterium "houd het skelet bij elkaar" valt.
Persoonlijk vind ik het qua structuur meer in de buurt komen van spiervlees dus schaar ik het daar onder. Maakt allemaal niet zoveel uit, het is een voedzaam stukje vlees, dus gewoon lekker opvoeren.
Het is en blijft lastig he, de definitie van "wat is orgaan" en "wat is spiervlees".... Te meer daar alle spieren ook weer een orgaan vormen (zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Orgaan). Op zich denk ik dat, omdat de tong de sterkste spier van het lichaam is, de tong ook best onder de groep spiervlees mag vallen. Maar ja, waar leg je de grens? Hart is ook een spier. Maar lijkt, qua analyse, weer voor een groot deel op orgaanvlees. Waarbij je, als je meer als 5% hart in je menu voert, je uit balans raakt. Ik weet niet of dat ook voor tong geldt.... Ik ken de analyse van tong niet. Maar daar het niet voor meer als 3% (denk ik) van het totale prooidier uit maakt, laat ik het zekerheidshalve maar onder orgaanvlees vallen... Hoewel tong zo duur is: ik verwacht niet dat mensen daar nu veel van zullen voeren!
Door willem-lene
#668741
Ik heb wat gelezen over kimmels op het forum en een plaatje gezien.Dat zijn dan stukken vlees of tong met van die witte puntjes. Die heb ik ook er tussen zitten.Maar dat lijkt wel op stukken tong.
Door Bianca1
#668757
volgens mij zijn kimmels een soort speekselklieren...daar staat me iets van bij maar zeker weten doe ik het niet...
Gebruikersavatar
Door Angelique
#668901
Lizzy schreef: Het is en blijft lastig he, de definitie van "wat is orgaan" en "wat is spiervlees".... Te meer daar alle spieren ook weer een orgaan vormen (zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Orgaan). Op zich denk ik dat, omdat de tong de sterkste spier van het lichaam is, de tong ook best onder de groep spiervlees mag vallen. Maar ja, waar leg je de grens? Hart is ook een spier. Maar lijkt, qua analyse, weer voor een groot deel op orgaanvlees. Waarbij je, als je meer als 5% hart in je menu voert, je uit balans raakt. Ik weet niet of dat ook voor tong geldt.... Ik ken de analyse van tong niet. Maar daar het niet voor meer als 3% (denk ik) van het totale prooidier uit maakt, laat ik het zekerheidshalve maar onder orgaanvlees vallen... Hoewel tong zo duur is: ik verwacht niet dat mensen daar nu veel van zullen voeren!


Nou precies, dat is ook een beetje mijn punt. Het gaat altijd over een tong bij het kopvlees, nooit zul je lezen dat mensen zakken vol tong hebben o.i.d. Hier zit er ook wel eens tong tussen het kopvlees, krijgen ze allemaal een stuk van. Stel dat het toch qua analyse echt orgaanvlees zou zijn dan gaat er over het complete menu weinig op mis dacht ik zo.
Door tiny
#669663
;) Voor een hele tong met strot er nog aan betaal ik ong. 8 euro. Met mijn twee kleine kooikertjes doe ik er weken mee. Dus duur is in dit geval nogal relatief. Maar lekker vinden ze het wel!! :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#669746
tiny schreef: ;) Voor een hele tong met strot er nog aan betaal ik ong. 8 euro. Met mijn twee kleine kooikertjes doe ik er weken mee. Dus duur is in dit geval nogal relatief. Maar lekker vinden ze het wel!! :)
Goedkoop is anders daar die tong hier bij het kopvlees inzit waar ik €2,- per kg voor betaal. :o
Gebruikersavatar
Door sylvia
#669766
Hier zit er echt nooit geen tong bij het kopvlees. Tong is veel te duur.
Ik heb bij het kopvlees ook wel stukken strot zitten maar ook dar is de hele tong verwijderd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door