Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lil
#667525
Wie heeft er een goede verklaring voor het volgende...

Boris werd steeds dikker en dikker (niet te dik, maar wel op het randje) en kreeg op het laatst bijna niets meer te eten (1% van zijn lichaamsgewicht). Ik ben toen na een ingeving van iemand elke dag de porties voer gaan vergroten. In eerste instantie met dingen die je wat betreft voedingswaarde kunt verwaarlozen, dus pens, long, luchtpijp, slokdarm, strot, uier etc. Hierdoor kreeg hij groter porties en in vrij snel tempo vond ik hem dunnetjes worden, ik ben toen het percentage eten gaan verhogen en de te verwaarloze dingen gaan minderen (totale gewicht bleef gelijk). Op dit moment zit ik op 1,8% van het lichaamsgewicht en dit lijkt voorlopig even goed te gaan...

Gaan honden bij tekorten ook vet opslaan ipv verbranden? Kun je inderdaad het lichaam dan foppen door grotere porties te geven ook al zit hier weinig voedingswaard in? Iemand een ander idee... bewegingspatroon is niet echt veranderd, wel voelt hij zich beter (beweegt zich zonder pijn) en slaapt hij iets minder. Maar goed ook als hij niet slaapt ligt hij thuis gewoon op zijn mat of kluift een beetje op een speeltje of een botje (maar dat niet fanatiek of lang achter elkaar).
Door tessa
#667563
Ik weet niet of hij gecastreerd is maar toen mijn boxerteef gecastreerd werdt heb ik haar het eerste halfjaar heel erg teruggezet in voer, ze werdt er eigenlijkiets te mager van.
Daarna ben ik weer langzamerhand iets meer gaan voeren totdat ze stabiel bleef.
Ze is toen nooit dikker geworden dus ik heb het idee dat als je de hond na de castratie schraal houd het daarna minder moeilijk is om ze op het gewenste gewicht te houden
Gebruikersavatar
Door Miekie
#667892
Lil schreef: Gaan honden bij tekorten ook vet opslaan ipv verbranden? Kun je inderdaad het lichaam dan foppen door grotere porties te geven ook al zit hier weinig voedingswaard in?
Ik vind het wel logisch klinken.In tijden van weinig voedsel gaat het motortje gewoon efficienter werken en kan je met minder voedsel af.
Ik heb zelf ook een half jaar een zgn 'crash-dieet'(heel weinig eten en daardoor snel afvallen)gevolgd en ben daarna heel langzaam weer begonnen met meer eten.Daardoor lukte het me om slank te blijven.De meeste mensen gaan dan ineens weer heel veel eten en komen dan snel weer aan;het jojo effect.Toen ik na een rustige opbouw weer gewoon ging eten merkte ik dat ik veel meer kon eten dan eerst.Vroeger werd ik al dik als ik meer dan 1500 kcalorieen per dag at,nu kan ik er wel 2300 eten!
Hetzelfde verhaal als Boris dus.
Door Lil
#668659
tessa schreef: Ik weet niet of hij gecastreerd is maar toen mijn boxerteef gecastreerd werdt heb ik haar het eerste halfjaar heel erg teruggezet in voer, ze werdt er eigenlijkiets te mager van.
Daarna ben ik weer langzamerhand iets meer gaan voeren totdat ze stabiel bleef.
Ze is toen nooit dikker geworden dus ik heb het idee dat als je de hond na de castratie schraal houd het daarna minder moeilijk is om ze op het gewenste gewicht te houden
Tja, daar zit iets in. Boris is gecastreerd omdat hij ziek was. Toen der tijd had ik een hond van 23 kilo (60 cm hoog, reu kruising mechel met labrador, je kon alle ribben al vanaf een ruime afstand tellen). Na de castratie is hij door de "zware" ingreep (voor hem toen der tijd wel gezien zijn conditie) nog eens twee kilo afgevallen. Op advies van de dierenarts Boris na de castratie meer gaan voeren... en ja hoor, een jaar na de castratie ging het mis, hij werd dik hoe weinig ik hem ook gaf. Dus inderdaad zit er logica in jou verhaal.
Door Lil
#668660
Miekie schreef: Ik vind het wel logisch klinken.In tijden van weinig voedsel gaat het motortje gewoon efficienter werken en kan je met minder voedsel af.
Ik heb zelf ook een half jaar een zgn 'crash-dieet'(heel weinig eten en daardoor snel afvallen)gevolgd en ben daarna heel langzaam weer begonnen met meer eten.Daardoor lukte het me om slank te blijven.De meeste mensen gaan dan ineens weer heel veel eten en komen dan snel weer aan;het jojo effect.Toen ik na een rustige opbouw weer gewoon ging eten merkte ik dat ik veel meer kon eten dan eerst.Vroeger werd ik al dik als ik meer dan 1500 kcalorieen per dag at,nu kan ik er wel 2300 eten!
Hetzelfde verhaal als Boris dus.
Daar heb ik al eens eerder van gehoord, vandaar dat ik me afvroeg of het bij honden ook mogelijk was.
Door ursula.v.gelder
#670784
het zou kunnen, maar het kan ook zijn dat hij nu gewoon meer caloriën/energie verbrand door het verteren van het extra eten dan hij binnen krijgt.

misschien geef je nu ook wel vroeger op de dag eten? bij mensen is namelijk wel zo dat als je vroeg ontbijt de hele boel van binnen aan het werk wordt gezet (verbranding) en dit eigenlijk gewoon de hele dag  doorgaat.
Op die manier ben ik op een gegeven moment ook meer gaan eten doordat ik eindelijk verstandig ging ontbijten en uiteindelijk 4 belegde boterhammen en extra avondeten meer at per dag zonder aan te komen. terwijl ik daarvoor pas rond 1 uur begon te eten.
Door Lil
#670934
ursula.v.gelder schreef: het zou kunnen, maar het kan ook zijn dat hij nu gewoon meer caloriën/energie verbrand door het verteren van het extra eten dan hij binnen krijgt.

misschien geef je nu ook wel vroeger op de dag eten? bij mensen is namelijk wel zo dat als je vroeg ontbijt de hele boel van binnen aan het werk wordt gezet (verbranding) en dit eigenlijk gewoon de hele dag  doorgaat.
Op die manier ben ik op een gegeven moment ook meer gaan eten doordat ik eindelijk verstandig ging ontbijten en uiteindelijk 4 belegde boterhammen en extra avondeten meer at per dag zonder aan te komen. terwijl ik daarvoor pas rond 1 uur begon te eten.
haha daar had ik zelf vroeger ook last van...
Ja,  Boris krijgt nu twee uur vroeger te eten, doordat ik vroeger naar mijn werk moet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door