Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Teckellovery
#667375
Hallo forumers,

Sinds kort heb ik mij wat verdiept in het barf menu..
Ik wil altijd het beste voor mijn standaard ruwhaar teckeltje, en wil
daarom ook graag hiermee beginnen, ik begrijp dat dat niet zomaar van de ene op de andere dag kan.
Ze is net 1 jaar geworden, ze krijgt wel af en toe zo'n schijf pens van Rodi.
Ik geloof dat ze nu zo rond de 7 a 8 kilo weegt.
Ik zou graag van jullie willen horen hoe ik hiermee het beste kan beginnen, waar ik wat kan halen,en een soort voorbeeld menu misschien?
Dat zou ik erg op prijs stellen.
Ik heb ook gelezen over kippenvleugeltjes die wel ingeknipt moeten worden, kan iemand mij ook vertellen wat dat inhoud?  :D

Alvast ontzettend bedankt,

Groetjes Evalien

En is er ook nog iemand die mij uit kan leggen hoe ik een foto bij mn profiel doe?? ;D
Laatst gewijzigd door Teckellovery op zo 26 nov 2006, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#667534
Het is altijd leuk om je voor te stellen in de daarvoor bestemde rubriek!

Met het inknippen van kippenvleugeltjes wordt bedoeld dat je het bochtje door moet knippen. Ik ben met mijn teckel Joris (toen 9,5 weken) begonnen met kippennekjes en zachte lamsribjes. Inmiddels eet hij al het bot wat een grote hond ook eet.
Door Cathelijn
#667727
je kunt grofweg 2 dingen doen: of je start eerst full-time met Rodi, leest je nog beter in en begint dan met Barf, of je begint meteen met fulltime barf.
Omdat je toch wel moet weten wat je moet doen als je fulltime barf gaat geven, kiezen veel mensen ervoor om hun hond eerst op volledig KVV (Rodi of een ander merk) te zetten, zodat de brokken vast de deur uit kunnen, de hond went aan het rauwe vlees en zij de tijd hebben om zich nog wat beter in de materie te verdiepen.
Als je ervoor kiest om meteen te gaan barfen zou ik, als ik jou was, de menu's van anderen bekijken en het commentaar daarop lezen, zodat je een beeld krijgt wat een goed menu moet bevatten. Dan zou ik een eigen menu maken en dat hier plaatsen, voordat je echt begint.

Succes! ;)
Door Twiz
#667742
Dory (202 spots) heeft vanavond uitleg gegeven over hoe de vleugels ingeknipt moeten worden. Met foto voor de duidelijkheid.

Topic: vleugels inknippen
Door Teckellovery
#667765
Bedankt voor de reacties allereerst..

Diva heeft de laatste 3dagen,elke dag een schijf pens gehad van rodi. Morgen ga ik naar de natuurlijke dierenwinkel, die heeft diepvries-producten,en kan mij waarschijnlijk ook wel wat hierover vertellen.
Ik denk dat ik haar eerst een weekje laat wennen aan versvoer, afwisselend met brokjes. Dan kan ik in die week me nog meer verdiepen,een menu-tje bedenken of afkijken :P,en wat inslaan.. Ik kan niet wachten om te beginnen, en Diva vast ook niet..

Groetjes
Door Teckellovery
#667779
Nog even iets.. over vis..
Ik woon om de hoek van de albert cuijp markt.. waar 3 vistenten staan, ik weet zeker dat ik daar wat 'restjes'/koppen kan krijgen voor niks..

Wat mag wel en wat mag niet??
Door Twiz
#667786
In dit stadium zou ik alleen maar sardientjes geven, dat is een lekker beginnersvisje.
Voor de gevorderde barfhond kun je zalmkop, makreel (rauw, dus niet gerookt) panharing (ongezouten haring) en wijting proberen. Dat zijn de vettere vissoorten die het meest gegeten worden al willen niet alle honden wijting of makreel eten.

BTW. ik zou de brokjes maar helemaal achtewege laten als het goed gaat met vlees.

Op de markt kun je eens vragen of er kippenekken te koop zijn, ook prima om mee te beginnen.

Ik zou zeker geen brokken mengen met vlees of vleugels of nekken, dan verteren de botjes waarschijnlijk niet goed.

Succes met zoeken, en je eerst goed inlezen hé ;) voordat je nieuwe dingen gaat geven.
Door Teckellovery
#667819
Ik heb ondertussen 3 A4tjes volgeschreven met dingen die wel kunnen en niet kunnen.. ik heb de smaak te pakken!

Maar wat nog een beetje onduidelijk is , is het volgende:
Ik lees dat zalm/zalmkoppen ong.3 wkn eerst in de diepvries moeten ivm mogelijke parasiet. Kan ik andere vissoorten wel gewoon zo van de viskraam geven, of moeten die ook eerst ingevroren zijn? En hoe zit dat met vlees? Moet dat ook altijd eerst ingevroren zijn, of kan ik gewoon een portie kopen, het in porties maken, 1 portie meteen geven en de rest invriezen? Is met kip wel zo toch of niet?

Groetjes
Door 202Spots
#667821
Teckellovery schreef: Kan ik andere vissoorten wel gewoon zo van de viskraam geven, of moeten die ook eerst ingevroren zijn? En hoe zit dat met vlees? Moet dat ook altijd eerst ingevroren zijn, of kan ik gewoon een portie kopen, het in porties maken, 1 portie meteen geven en de rest invriezen? Is met kip wel zo toch of niet?
Ik dacht dat de meeste vis al is ingevroren op de boot,dus dat kan je zo geven.
Ik geef ook wel 'n maaltijd van de verse vleesbotten op dezelfde dag dat ik 't koop,en vries de rest.
Door Twiz
#668341
Ik vries eigenlijk alleen de zalmkoppen in, uit voorzorg, tegen parasieten ed.
Vlees gaat natuurlijk ook wel in de vriezer, vanwege de houdbaarheid maar niet vanwege parasieten, dus de eerste dag kan dat gewoon gegeten worden.
Orgaan van echt wild, van de jacht, wordt meestal ook eerst (dus vóór consumptie) een paar weken ingevroren.
Door Teckellovery
#668463
OKidoki.. weet ik dat ook weer..

Toch apart dat ik vaak lees dat mannen het er niet zo op hebben, op barf.. net als de mijne! Maar ze uiteindelijk toch omgaan, terwijl ik juist had gedacht dat vrouwen er meer moeite mee zouden hebben  ;D..
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door