Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door kdecoene
#666454
Een boer hier uit de buurt had onlangs een kalf met misvormde benen die kort na de bevalling overleden is.
Het werd reeds opgehaald, maar zou ik  indien ik nog eens de kans krijg dat aan de honden mogen geven.
Of heeft dat nog te weinig voedingswaarde?
Door tieneke
#666462
kdecoene schreef: Een boer hier uit de buurt had onlangs een kalf met misvormde benen die kort na de bevalling overleden is.
Het werd reeds opgehaald, maar zou ik  indien ik nog eens de kans krijg dat aan de honden mogen geven.
Of heeft dat nog te weinig voedingswaarde?
Voor de volgende keer gewoon heel het kalf vragen hoor!  ;)
Misschien wilt hij dan het kalfje wel uitbenen voor je?
Hier ligt er van 2 zeer jonge kalveren(3-4 maanden oud)al het bruikbaar eetbaar bot zoals schouder,ribben en heupbeen met veel vlees eraan,ook de recreatiebotten(dragende delen) liggen in de vriezer.
Ze zuigen het vlees met de eetbare botten gewoon naar binnen,alleen de recreatiebotten willen ze ook naar binnen kauwen(omdat dit zeer zacht bot is) met hun grote tandjes dus daar blijf ik bij tot ze aan het bot zelf een beetje te enthousiast gaan kauwen en pak het dan af voor in de vuilnisbak ;)
Door 202Spots
#666562
Ik denk ook dat je de organen en de meeste botten zeker kan gebruiken.
Maar kalfs vlees bevat niet genoeg mineralen,dus ik zou er niet TEveel van geven en dan er ook iets van ander spiervlees erbij geven.

Zie ook:
http://home.planet.nl/~huls0256/hondenvoer/hv.htm'

Soorten vlees:

biefstuk duur, teveel eiwitten en te weinig andere nutriënten
rood kopvlees goed, minder verteerbaar i.v.m. meer bindweefsel dan biefstuk
slachtafval van runderen arm aan ijzer en te veel bindweefsel (slecht verteerbaar)
pens, net- en boek-maag goed, mits "vuil" i.v.m. de aanwezige voorverteerde plantenresten en veel Vit. B. Stinkt alleen...!!
hart goede kwaliteit voeder
long, milt en uier minder goed
niertjes en lever uitstekende kwaliteit, maar niet te veel voeren i.v.m. kwalijke stoffen
vet heeft te weinig essentiële vetzuren, behalve varkensreuzel
rundervlees voldoet prima
schapenvlees voldoet prima
geitenvlees voldoet prima
kalfsvlees bevat te weinig mineralen
paardenvlees goed, maar sommige honden krijgen een allergische reactie als rode en jeukerige huid
varkensvlees wel een hoge BW, maar wordt niet veel toegepast i.v.m. ziekte van Aujeszky en allergiën voor varkensslachtafval
kippen uitstekende eiwitbron, maar te kort aan andere nutriënten
1-dags kuikens zie kippen
Door kdecoene
#666587
Dat laatste kalf heeft nog nooit rechtgestaan wegens de misvormde voorbenen.
Zijn de dragende delen dan ook zowiezo te hard of mogen die dan wel gegeven worden?
Ik zal er mij de volgende keer aan wagen, heb er trouwens geen idee van hoeveel vlees/botten zo een pasgeboren kalf heeft. Ik denk meer bot dan vlees.
Voor mij zou dat wel goed uitkomen ik geraak wel aan karkassen van kip, eend en konijn maar telkens met meer vlees en orgaan dan bot.
Bedankt voor de reacties
Door Lizzy
#666597
Eerlijk gezegd weet ik het niet, of de poten hard zijn of niet, van zo'n jong diertje. Je zou het gewoon kunnen proberen... Weggooien kan altijd nog, toch?

Het percentage bot van een heel kalf zal rond de 15% liggen, denk ik. Zeker vleesrassen staan bekend om een laag botpercentage (van volwassen runderen ligt dat tussen de 12% en 15%).
Door tieneke
#666700
De poten van een pasgeboren kalf zou je zeker kunnen proberen,het kalf wat hier in de vriezer ligt is tussen de 3-4 maanden oud en die zijn al te hard.
Zelf geef ik 1 keer per week een bot maaltijd kalf.
Ze vinden het gewoon heerlijk en zolang je het niet meerdere keren per week geeft is er echt niets aan de hand  ;)
Door kdecoene
#666710
bedankt nu afwachten of en wanneer ik nog eens de kans krijg.
Zoals je zegt ik kan het altijd eens proberen, gelukkig is hij geen schrokker en kan ik alles wegnemen als het me niet bevalt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door