Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Lisa
#658722
Enige tijd geleden schreef ik dat Lotte weer blaasontsteking had. Gruis kon ik niet controleren wegens te weinig urine wat ik kon inleveren. Maar gezien de ervaring uit het verleden, ga ik daar wel vanuit. Ze heeft er elk jaar last van, de eerste keer was toen ze 9 maanden was. Voorheen verzuurde ik de Carnibest en bij een meting kwam die toen ook niet onder de 7 (met verzuring).
Omdat het elk jaar raak is, nu toch maar geprobeerd met Hill's S/D. Na 8 weken gebruik is de pH van 8,5 naar 7 gegaan. Zou bijna denken dat deze niet onder de 7 wil gaan zitten  :-\. Er is mij geadviseerd door de assistente om nog een week of 2 door te gaan met S/D en dan een nieuwe meting te doen. Volgens haar hadden sommige dieren wat langer nodig. Ontsteking e.d. is niet meer aangetroffen, gruis ook niet, enkel nog een spoortje eiwitten.

Iemand hier nog een visie op waarom de pH niet verder wil zakken?
Door Lizzy
#659513
Nee, ik heb eerlijk gezegd ook geen idee... Naar mijn beleving is het een niet-natuurlijke waarde die niet past bij de Carnivoor. Maar ja, daar heb je weinig aan... Ik zou zelf denken dat er mogelijk een genetisch component aan ten grond slag ligt. Mogelijk ook een reden waarom sommige katten steeds maar weer struviet-gruis terug krijgen en andere katten niet. Of misschien is er toch een bacterie aanwezig, die niet wordt gezien bij het "gewoon" meten volgens het bekende stripje. Laatst hadden we op Barfplaats ook een hond. Had geen bacterie in de urine. Maar toen ze urine rechtstreeks uit de blaas hadden gehaald en op kweek hadden gezet: bleek er toch wel een bacterie in te zitten.
Gebruikersavatar
Door Miekie
#661673
Mijn kat heeft dit probleem ook,ondanks BARF,appelazijn,cranberry en vit.C.Heb toen van Tannetje gehoord dat dit inderdaad wel vaker voorkwam en dat er soms geen andere oplossing is dan(een tijdje)speciaal voer geven.De oorzaak is vaak gewoon niet te achterhalen.
Mijn kat heb ik nooit speciaal blaasgruisvoer gegeven.De PH van z'n urine blijft rond de 7 hangen,maar ik zorg dat hij voldoende drinkt en zo redden we ons prima,hij heeft geen klachten meer ondanks de te hoge PH en we hebben dus nog geen Hill's ofzo nodig gehad gelukkig.
Door Lisa
#665096
@Miekie: Ik had Tannetje een pb gestuurd en kreeg ook terug dat ze het wel vaker gehoord had. Bij jouw kat dus ook niet onder de 7. Verzuur je de voeding altijd? En check je om de zoveel tijd de pH om te weten hoe het gaat?

Ik heb na jaren gekozen om dan eens die Hill's te proberen om te zien wat dat zou doen. Nou, net zoveel dus als CB verzuren.

Ik heb teststrips besteld van Bayer (Labstix) zodat ik thuis kan controleren. Alleen ze zijn maar geldig tot maart en ik heb er 100  ::). Beetje zonde van het geld want ze waren erg duur. Hoop dat ik dan de strip onder haar gat kan duwen als ze plast, want urine opvangen is nogal lastig.

@ Lizzy: als er een bacterie zou zijn, zou ik verwachten dat er niet ong. een jaar tussen de ontstekingen zit, maar de ontstekingen veel vaker voorkomen? Ze heeft al diverse merken AB gehad in de loop der jaren.
Erfelijk heb ik eigenlijk vanaf het begin gedacht omdat ze zo jong was toen ze het kreeg.
Door ~Joke~
#665363
Ik ben al een tijd met mijn hond aan het emmeren. Bij onderzoek van het gewone plasje bleek steeds geen blaasontsteking maar bij afname van urine, met een naald door de buik direct uit de blaas, bleek dat ze wel blaasontsteking heeft. Haar ph was 7. Ze vertoont ook geen verschijnselen van blaasontsteking. Alleen incontinentie en bloedverlies [ontstoken vagina]. Na een AB kuur van twee-en-een-halve week is er nog niets aan de ph van de urine veranderd, nog steeds 7, het bloedverlies is minder geworden, maar ze verliest nog steeds urine.
Door Lisa
#665376
Hoi Joke,

Ik had jouw verhaal ook gelezen. Fijn dat je ook even reageert. Bij Lotte was er blaasontsteking en ook de typische verschijnselen (overal en continu plassen, overal drupjes). Met antibiotica waren de zichtbare verschijnselen met een dag of 2 weg en bij het volgende urine onderzoek bleek dan de ontsteking ook weg te zijn. Ze heeft dan verder ook geen klachten meer. Lotte heeft ook eens ik meen 3 weken lang AB gehad op mijn verzoek, om zeker te zijn dat ze lang genoeg AB heeft gehad.

Dus ik betwijfel bij Lotte het nut om te gaan prikken met een naald.
Door ~Joke~
#665386
Ja dat is weer heel anders als bij Kyra.
Maar je schreef in je eerste bericht dat er nog een spoortje eiwitten was aangetroffen in het laatste plasje, dat kan toch duiden op de aanwezigheid van bacterieen?
Gebruikersavatar
Door Miekie
#665883
Lisa schreef: @Miekie: Ik had Tannetje een pb gestuurd en kreeg ook terug dat ze het wel vaker gehoord had. Bij jouw kat dus ook niet onder de 7. Verzuur je de voeding altijd? En check je om de zoveel tijd de pH om te weten hoe het gaat?
Ik meet inderdaad af en toe,en verzuur ook af en toe.Ik geef wel zijn eten vaak met een scheutje heet water,dat drinkt hij na het eten op.Daarmee hoop ik te voorkomen dat er zich stenen kunnen vormen,de PH blijft hoog maar alles gaat goed.

Urine is makkelijk op te vangen als je een laagje schone(!!) aquariumkeitjes in de schone kattebak doet i.p.v grit,dan kan je de urine later zo afgieten.
Door Lisa
#666020
@Joke: spoortje eiwit heeft de assistente niets over gezegd dat het kon duiden op nog bacteriën aanwezig. Ik kreeg een of ander vaag verhaal over nieren die dan eiwitten lekken of zo  :-\.

@Miekie: urine opvangen is lastig omdat Lotte Katkor helemaal niks vindt. Ze wil haar eigen grit of ander grit, maar verder niks anders. De avond ervoor gaat dus al de bak weg en ze houdt het erg lang op. Dat wil ik niet regelmatig doen. Tevens heb ik nog een kat en ze geregeld scheiden beperkt hun leefruimte aardig. Die aquariumkeitjes, ik heb daar naar gekeken maar het leek me toch wel scherp?
Af en toe verzuren wat moet ik mij daarbij voorstellen? Kun je mij wat handvatten daarin geven? Welk middel om de hoeveel tijd, hoeveelheid enzo?

Ik heb inmiddels ook de fokker gemaild en het probleem voorgelegd. Ik verwacht er niet zoveel van. Ik heb ooit eens de reactie gehad dat ze misschien diep zat en zo bacteriën wellicht opliep. Maar goed, dan weten ze er in elk geval van dat het bij haar een terugkerend probleem is.

Bedankt voor alle bijdragen!
Gebruikersavatar
Door Miekie
#666389
Lisa schreef: @Joke: spoortje eiwit heeft de assistente niets over gezegd dat het kon duiden op nog bacteriën aanwezig. Ik kreeg een of ander vaag verhaal over nieren die dan eiwitten lekken of zo  :-\.
Eiwit kan ook duiden op een ontsteking of bloed.
@Miekie: Af en toe verzuren wat moet ik mij daarbij voorstellen? Kun je mij wat handvatten daarin geven? Welk middel om de hoeveel tijd, hoeveelheid enzo?
misschien heb je hier iets aan?
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 753.0.html
Laatst gewijzigd door Miekie op do 23 nov 2006, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#666763
Mijn kat is gelukkig met barf wel te helpen, door de Hils was ze bijna dood geweest. Met Hills en verzuurders had ze constant een Ph van ongeveer 8,5. Nu ik barf is de Ph nooit meer boven de 7 geweest, in het begin moest ik verzuren, nu niet meer. Het heeft lang geduurd voordat ik niet meer hoefde te verzuren, maar met Hils en verzuren was het toen niet te regelen, wel met barf (kvv was niet bevredigend).
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door