Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Dorien_E
#662856
Ik heb op de markt wat vissenkoppen en visafval gekregen. Nu vroeg ik mij af of je eigenlijk alle soorten vis mag geven. Ook hoor ik tegenstrijdige verhalen wat betreft het invriezen van vis. De één zegt dat het absoluut noodzakelijk is om vis 2 weken op -18 in te vriezen, een ander geeft de (in dit geval) zalmkoppen zo rechtstreeks van de viskraam aan de hond.
Tot slot nog een vraag hoe ik de soorten uit elkaar kan halen. Zalm herken ik nog wel, maar als ik een middelgrote normaal uitziende grijs/blauwe vis zie dan heb ik geen flauw idee wat voor soort dat is.
Kan iemand mij wegwijs maken in de wondere wereld van de vis?
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#663019
Volgens mij mag je alle soorten vis geven, maar zijn (net als voor mensen) de zogenaamde 'vette' vissoorten beter.
Zalm kan je inderdaad beter eerst invriezen, omdat je meestal niet zeker weet waar ie vandaan komt. Als ie uit de pacific ocean komt, bevat ie parasieten die slecht zijn voor de hond. Ook zoetwatervissen kan je beter invriezen in verband met parasieten.

Verschillende soorten kan ik je niet mee helpen, want ik zie maar net 't verschil tussen zalm en sardines  ;D

(ik hoop maar dat 't een beetje klopt wat ik vertel; BARF ook nog niet zo lang... maar dan horen we 't wel)
Door Lizzy
#663261
Ja, ik kan me helemaal aansluiten bij Inge en Bono maar heb nog de volgende kleine toevoegingen.

In Nederland kun je eigenlijk geen zalm uit de pacific ocean kopen. Het komt vrijwel altijd uit Noorwegen of Scotland. In principe hoef je zalm dus niet in te vriezen. Tenzij ie uit de Pacific komt.

Zoetwatervis : daarvan heb ik ook altijd geleerd dat je 'm in moet vriezen. Maar volgens Eliasen worden de eventuele parasieten in de vis direct in het zure maagzuur van de hond gedood en zou invriezen dus niet nodig zijn. Bewijzen heb ik daar niet voor, maar ik zou dus denken dat het geen ramp is als je ook zoetwatervis oningevroren aan je hond geeft.

Overigens vind ik zoetwatervis eigenlijk helemaal niet zo'n goede aanvulling op het menu van de hond. Het bevat helemaal niet zoveel voedingsstoffen. Voedingsstoffen-wise kun je het beste hele, rauwe vette vis geven. Bijvoorbeeld: sardientjes, makreel, zalm, sprot, pan-haring (die is ongezouten), ansjovis, etc.
Door Mevroi Kruim
#663401
Lizzy schreef: Ja, ik kan me helemaal aansluiten bij Inge en Bono maar heb nog de volgende kleine toevoegingen.

In Nederland kun je eigenlijk geen zalm uit de pacific ocean kopen. Het komt vrijwel altijd uit Noorwegen of Scotland. In principe hoef je zalm dus niet in te vriezen. Tenzij ie uit de Pacific komt.

Zoetwatervis : daarvan heb ik ook altijd geleerd dat je 'm in moet vriezen. Maar volgens Eliasen worden de eventuele parasieten in de vis direct in het zure maagzuur van de hond gedood en zou invriezen dus niet nodig zijn. Bewijzen heb ik daar niet voor, maar ik zou dus denken dat het geen ramp is als je ook zoetwatervis oningevroren aan je hond geeft.

Overigens vind ik zoetwatervis eigenlijk helemaal niet zo'n goede aanvulling op het menu van de hond. Het bevat helemaal niet zoveel voedingsstoffen. Voedingsstoffen-wise kun je het beste hele, rauwe vette vis geven. Bijvoorbeeld: sardientjes, makreel, zalm, sprot, pan-haring (die is ongezouten), ansjovis, etc.
Wat ik aan vis op de markt koop komt uit deze regio (Europa) dus niet uit de Pacific.
Maar bij de Aldi heb ik een aantal keer diepvrieszalm gekocht waarop stond dattie wel uit de Pacific kwam. Die had al een maand of wat in de vriezer achter de rug dus die heb ik ook zo gevoerd. Na ontdooien dan dus.  8)
Door nikeey
#665139
en die zalm of andere soorten moet dat echt vers wezen of uit een blikje :-[

ik ken alleen maar sardientjes uit een blikje maar nog nooit vers gezien ik schaam me kapot ik weet het :-[ :-[

en kunnen die graten helemaal geen kwaad
Door Bianca1
#665153
vers is the best...hier krijgen ze heeeeel af en toe een blikje tonijn oid, gewoon omdat ze het heeeeeeeel lekker vinden ;) maar niet als maaltijd.
Sardines kun je gewoon per stuk op de markt kopen, zezijn niet groot, maar om te proberen kun je daarmee beginnen, sommige honden moeten niets hebben van vis (zoals mijn Odin) en die kun je dus introduceren met een blikje, of een heel klein stukje door het eten heen, of visje fileren en licht de kook eroveren dat steeds afbouwen etc (je leest; men wordt vanzelf inventief)
en de graten van deze -rauwe- visjes kunnen echt geen kwaad
Door nikeey
#665161
ok ik ga morgen effe naar de markt en dan ga ik sardientjes probberen lusten de honden het niet dan maar aan de katten ;)
Gebruikersavatar
Door *Monique
#665943
nikeey schreef: en die zalm of andere soorten moet dat echt vers wezen of uit een blikje :-[

ik ken alleen maar sardientjes uit een blikje maar nog nooit vers gezien ik schaam me kapot ik weet het :-[ :-[

en kunnen die graten helemaal geen kwaad
Weet niet of je een pasje hebt van de makro maar daar kun je ze ingevroren kopen (per kilo rond de € 2,= geloof ik???)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door