Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#660081
Ik wil bij Pike stoppen met de kippenvleugels want hij schrokt ze zo weg >:(. Daarvoor in de plaats wil ik kippebout geven. Die wegen echter veel meer. Normaal krijgt hij zo'n 250 gram vleugels en daarbij 200 gram spiervlees van iets anders. De bouten wegen zo'n 400-500 gram. Kan ik nu zo'n bout ipv de vleugels plus spiervlees geven, ofwel: is de verhouding bot-spier dan goed? Hij staat op 40% rmb (50/50).
En mag ik zo'n bout 3x in de week geven? :confused1:
Door Lizzy
#660083
Wacht even hoor, even zeker weten dat ik je vraag goed begrijp: in plaats van kippenvleugels + spiervlees, wil je nu kippenpoten geven? Drie keer per week? Dat lijkt me een prima idee hoor. Een poot bevat meer vlees als bot. Ik denk zelf dat je praat over iets van 70% vlees en 30% bot. Ongeveer. Je kunt trouwens ook delen van hele kip geven.
Gebruikersavatar
Door pike
#660087
Ja zo bedoelde ik het. In plaats van vleugels + spiervlees eenzelfde gewicht aan enkel bout. Heb idd ook aan halve kleine kip zitten denken maar de bouten waren op dit moment het goedkoopst! Eerst maar eens kijken of hij hier een minuutje op wil kauwen! ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#661473
Ja die haantjes ken ik wel, maar de bouten waren 1,85 de kilo hier bij de slager. Toch bedankt voor de tip hoor!  :) Het zal in de toekomst gewoon van de prijs afhangen of er bout of halve kip op het menu staat! 
Door Twiz
#661493
De kippen bij de Aldi wegen 1200 gram, dan heb je dus 200 gram meer voor 0,14 cent...........een koopie toch ;D ;)

Maar als de slager om de hoek zit en de Aldi 5 km verderop ben je met de bouten goedkoper uit. :)
Gebruikersavatar
Door pike
#661509
Twiz schreef: Maar als de slager om de hoek zit en de Aldi 5 km verderop ben je met de bouten goedkoper uit. :)
Vooropgesteld dat je met de auto gaat. Als je met de fiets gaat maakt het niet uit, dan kost het alleen extra tijd.;)
Gebruikersavatar
Door pike
#661525
Ik weet niet of ik nu wel snap wat je bedoelt:
Jouw voorbeeldpoot, heeft zonder vel+vet, nog meer vlees, dus eigenlijk 83% vlees maar dan heeft hij ook meer bot, 17% bot. 
Maar ik geef ze wel met het vel en vet. Als ik bij deze poot nog 200 gram aan groentemix en orgaan geef, dan is het botpercentage van de maaltijd dus maar 9%. En dat 3x in de week. Dus eigenlijk veels te weinig. Dat haal ik op de andere dagen niet in, dan krijgt hij als vleesbot eendenekken, konijn (wisselende onderdelen, vandaag bv. een boutje en de kop), zalmkop- en -graat. Zou ik dan toch niet beter kipkarkas kunnen nemen in plaats van bout en apart spiervlees toevoegen?
(hij heeft er overigens niet slap van gepoept)
Door 202Spots
#661532
pike schreef: Ik weet niet of ik nu wel snap wat je bedoelt:
Jouw voorbeeldpoot, heeft zonder vel+vet, nog meer vlees, dus eigenlijk 83% vlees maar dan heeft hij ook meer bot, 17% bot. 
Maar ik geef ze wel met het vel en vet. Als ik bij deze poot nog 200 gram aan groentemix en orgaan geef, dan is het botpercentage van de maaltijd dus maar 9%. En dat 3x in de week. Dus eigenlijk veels te weinig. Dat haal ik op de andere dagen niet in, dan krijgt hij als vleesbot eendenekken, konijn (wisselende onderdelen, vandaag bv. een boutje en de kop), zalmkop- en -graat. Zou ik dan toch niet beter kipkarkas kunnen nemen in plaats van bout en apart spiervlees toevoegen?
(hij heeft er overigens niet slap van gepoept)
Wanneer je het 1 of 2 keer per week geeft zoals ik,dan geef ik op de vorige of volgende maaltijd gewoon iets meer bot..
Wanneer je geen andere vleesbotten hebt,dan zou ik ook liever karkas geven dan alleen deze poten.
Ik reken eigenlijk het bot% en vlees% van de vleesbot,en niet van de totale maaltijd.
Je kan ook iets van de dij vlees afsnijden,zodat er minder vlees aan zit.en dat kan je dan eventueel ook met kale ribjes of kipkarkas geven.
Gebruikersavatar
Door pike
#661650
202spots schreef: Wanneer je het 1 of 2 keer per week geeft zoals ik,dan geef ik op de vorige of volgende maaltijd gewoon iets meer bot..

dat zou ik natuurlijk kunnen doen maar ja dan poepen ze hier met veel moeite van die harde witte knikkers :(  ook al krijgen ze er groente en orgaan bij.
Wanneer je geen andere vleesbotten hebt,dan zou ik ook liever karkas geven dan alleen deze poten.
Ik reken eigenlijk het bot% en vlees% van de vleesbot,en niet van de totale maaltijd.
in dat geval krijg je natuurlijk een andere verdeling van je procenten. Dat ben ik hier nog niet eerder tegengekomen.  ???
Je kan ook iets van de dij vlees afsnijden,zodat er minder vlees aan zit.en dat kan je dan eventueel ook met kale ribjes of kipkarkas geven.

Ik denk dat ik dan idd toch beter karkas kan geven met wat erbij als het te kaal is. In elk geval moet hij daar ook meer aan werken. En af en toe een poot zal geen kwaad doen, maar niet zo regelmatig dus.
Bedankt voor de hulp!

Door Lizzy
#661765
pike schreef: Ik weet niet of ik nu wel snap wat je bedoelt:
Jouw voorbeeldpoot, heeft zonder vel+vet, nog meer vlees, dus eigenlijk 83% vlees maar dan heeft hij ook meer bot, 17% bot. 
Maar ik geef ze wel met het vel en vet. Als ik bij deze poot nog 200 gram aan groentemix en orgaan geef, dan is het botpercentage van de maaltijd dus maar 9%. En dat 3x in de week. Dus eigenlijk veels te weinig. Dat haal ik op de andere dagen niet in, dan krijgt hij als vleesbot eendenekken, konijn (wisselende onderdelen, vandaag bv. een boutje en de kop), zalmkop- en -graat. Zou ik dan toch niet beter kipkarkas kunnen nemen in plaats van bout en apart spiervlees toevoegen?
(hij heeft er overigens niet slap van gepoept)
Ik kijk gewoon nooit zo krap, eerlijk gezegd. En wat jij nu beschrijft is nou exact de reden waarom ik liever aan mensen adviseer om 50% vleesbot te voeren. Voer je dan eens drie maaltijden met vleesbotten waar duidelijk meer vlees als bot aan zit: dan is er nog niks aan de hand. Want dan kom je nog steeds uit op 15% a 25% bot, kaal, en dat is in orde. Met 50% vleesbot schiet je zo gauw niet onder het minimale. Als je nu al aan het minimale hoeveelheid vleesbot zit (stel, je voert 25% a 30% vleesbot), dan schiet je inderdaad onder wat ze toch wel minimaal nodig hebben, met 3 keer per week poten. Dan kun je zo'n week weer beter wat afwisselen met iets waar wat meer bot aan zit.
Gebruikersavatar
Door pike
#661795
Daarom begon ik er dus ook over. Want ik voer maar 40% vleesbot. want 50% en ook 45% dat komt er dus achter niet of nauwelijks meer uit. 40% gaat wel goed. Dus meer bot geven op de dagen dat ik geen kippebout geef dan gaat gewoon niet.
Het is mij nu wel duidelijk, dat wanneer ik iets groters - meer noodzakelijk kluifwerk - wil geven ivm schrokken, ik beter richting karkassen kan gaan dan richting poten. Anders ga ik structureel te weinig bot geven, en da's niet de bedoeling.
Door Lizzy
#661804
pike schreef: Daarom begon ik er dus ook over. Want ik voer maar 40% vleesbot. want 50% en ook 45% dat komt er dus achter niet of nauwelijks meer uit. 40% gaat wel goed. Dus meer bot geven op de dagen dat ik geen kippebout geef dan gaat gewoon niet.
Het is mij nu wel duidelijk, dat wanneer ik iets groters - meer noodzakelijk kluifwerk - wil geven ivm schrokken, ik beter richting karkassen kan gaan dan richting poten. Anders ga ik structureel te weinig bot geven, en da's niet de bedoeling.
Misschien dat ik nu even de weg kwijt ben hoor :-[, maar je voerde toch al vleugels + spiervlees? Wat is dan het verschil met vleugels + spiervlees en poot? Ik denk dat je nog steeds (als je het helemaal uit gaat snuffelen) op 15% bot (kaal) komt. Met poot.
Gebruikersavatar
Door pike
#661944
Lizzy schreef: Misschien dat ik nu even de weg kwijt ben hoor :-[, maar je voerde toch al vleugels + spiervlees? Wat is dan het verschil met vleugels + spiervlees en poot? Ik denk dat je nog steeds (als je het helemaal uit gaat snuffelen) op 15% bot (kaal) komt. Met poot.
Ik dacht eerst ook: vleugels+spiervlees ofwel een kippepoot, maakt niet veel uit.
Maar als ik dan naar de voorbeeldpoot van Dory kijk:
die is 460 gram, waarvan 60 gram bot ofwel 13%.
Ik geef bij die poot 100 gram groente en 100 gram orgaan.
Geef ik dus totaal 660 gram. Dan is 60 gram bot dus maar 9% van de totale maaltijd.
Ben IK nu helemaal de weg kwijt dan???
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door