Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hitam
#661425
Afgelopen zaterdag is op de najaarsdag het resultaat gepresenteerd van het onderzoek naar titers waaraan een aantal barfplaatsers hebben meegedaan (de honden dus eigenlijk).

Even een zeer korte samenvatting:

Het waren 4 groepen:
pups tot 12 weken die nog niet alle entingen gehad hebben
jonge honden die de booster op een-jarige leeftijd nog niet gehad hebben
Volwassen honden die elk jaar of om het jaar geent zijn
Volwassen honden die langer dan drie jaar geleden geent zijn

De resultaten werden in drie categorien ingedeeld:
titer boven de 1:80: beschermd, enting werkt niet
titer tussen 80 en 10: mogelijk beschermd, enting werkt mogelijk
titer beneden de 10: onbeschermd, enting effectief

In de eerste groep waren er nog veel honden onbeschermd. Alleen voor Parvo was 60% beschermd. De andere ziektes minder.

In de tweede groep zag je de bescherming stijgen.

In de derde groep viel 90% binnen de eerste twee categorien.

In de vierde groep was slechts weinig verschil te vinden met de derde groep. Ze gaven zelf aan dat deze groep wat klein was en erg divers. Er zaten ook honden tussen die helemaal niet geent zijn.

Hun conclusie:
pups goed enten is belangrijk
Bescherming wordt beter na de eerste jaarlijkse enting
Daarna kan er rustig een langere tijd tussen de entingen gelaten worden.

Mijn aanvullende conclusie:
90% van de oudere honden wordt nodeloos geent!
Door tt-tjes
#661458
Maar wat moet je dan als je met je hond showed??

Daar heb je de verplichting om je hond te enten. Bij Balou loopt de enting af midden december maar ik weet nog niet wat ik zal doen, enten en showen of niet meer enten en niet meer showen.
Door irmaa
#661468
Dank je, Hitam!!

En TT'je... dat is voor mij ook steeds een dillema.. mijn oudste wordt al jaren niet meer geent en is zo gezond als een vis, tweede hond, is dit jaar nog ge-ent omdat ze pups kreeg en naar het buitenland moest voor een dekking,  kon ik ze ook gelijk nog showen dit "entings" jaar ;) Hierna laat ik haar niet meer enten en dan maar niet meer showen, terwijl ze echt heel mooi is ::).
Het is en blijft iets waar je tegenaan blijft hikken..
De andere 2 -jongsten- ( eentje moet gewoon nog geent worden te jong....) worden nog wel ge-ent, maar dan volgens het "nieuwe" protocol, zodat ze nog naar shows kunnen..... maar echt blij ben ik er niet mee.
gr irma
Door conleeuw
#661549
Interssant om te lezen..... ik heb wel een vraag, naar welke ziekes werd hier gekeken. Parvo is duidelijk... Distemper?.... Hepatitis?... Ik ben benieuwd welke titers allemaal bepaald werden.
En zijn er ook nog conclusies over wat de langere tijd niet enten inhoud? Zou je daar nog conclusies over kunnen trekken. Bijvoorbeeld Parvo om de 7 jaar, distemper om de 3-4 jaar? ik roep maar eens wat? En zijn de rabies titers ook bekeken? of viel dat buiten de onderzoek? Ben niet nieuwschierig, wil alleen graag alles weten ;D
Gebruikersavatar
Door Hitam
#661564
Er is alleen gekeken naar CAV-1 (canine adenovirus 1 = besmettelijke leverziekte), CDV (canine distemper virus = hondenziekte) en CPV (canine parvo virus).

Rabies hebben ze niet naar gekeken en ze hebben ook niet gekeken naar hoe lang de entingen werken. Dus geven ze ook niet aan om de hoeveel tijd je wel moet enten.

Kim Gerritsen, die de presentatie deed, had op haar presentatie staan dat we rustig om de drie jaar konden enten maar mondeling corrigeerde ze dat en gaf ze aan dat het mogelijk ook nog langer kon zijn.
Door conleeuw
#661607
Hitam schreef: Er is alleen gekeken naar CAV-1 (canine adenovirus 1 = besmettelijke leverziekte), CDV (canine distemper virus = hondenziekte) en CPV (canine parvo virus).

Rabies hebben ze niet naar gekeken en ze hebben ook niet gekeken naar hoe lang de entingen werken. Dus geven ze ook niet aan om de hoeveel tijd je wel moet enten.

Kim Gerritsen, die de presentatie deed, had op haar presentatie staan dat we rustig om de drie jaar konden enten maar mondeling corrigeerde ze dat en gaf ze aan dat het mogelijk ook nog langer kon zijn.
ok thanks, dus rustig om de drie jaar (of langer) geldt dan ook voor CAV-1 en CDV ;) dat is wel goed om te weten...... ik was toch niet van plan om eerder te enten ;D maar wel goed dat daar onderzoek naar gedaan wordt.
Nu nog een of ander onderzoekje naar Lepto... want van de adviesen qua lepto wordt je ook knetter gek, 6 maanden geldig, nee 9 maanden geldig, oh nee hoor maar 3 maanden geldig......... blegh ::) maar dit is in iedere geval al een stap in de goede richting. ;)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#661700
Nee, volgens mij moest je het wel opgeven maar ze hebben er niets mee gedaan.
Ik merk zelf weinig verschil tussen de verschillende merken.
Door Yari
#662171
Hitam schreef: Hun conclusie:
pups goed enten is belangrijk
Bescherming wordt beter na de eerste jaarlijkse enting
Daarna kan er rustig een langere tijd tussen de entingen gelaten worden.

Mijn aanvullende conclusie:
90% van de oudere honden wordt nodeloos geent!
Mijn idee.
Ik heb de lezing ook bijgewoond, heb eerder geen tijd gehad de conclusie(s) hier te plaatsen (had ik gezegd dat ik dat zou doen), maar je bent me voor! ;)
Was weinig nieuws onder de zon naar mijn idee...
Door Twiz
#663163
Hun conclusie:
pups goed enten is belangrijk
Bescherming wordt beter na de eerste jaarlijkse enting
Daarna kan er rustig een langere tijd tussen de entingen gelaten worden.

Mijn aanvullende conclusie:
90% van de oudere honden wordt nodeloos geent!
[quote][/quote]

Oeps, als ik dit nu lees moet ik denk ik Twizzle toch maar een keer laten enten.
Juist nu het wat beter gaat met haar huid ben ik bang om te laten enten, misschien gaat het dan weer minder goed.

Ze heeft alle puppyentingen gehad, maar daarna niets meer.
Ik vond steeds maar dat ze niet in optimale conditie was.
Ze is nu al ruim twee en een half jaar, dus ruim twee jaar niet meer ingeent.
Welke entingen zou ze echt moeten hebben? Ze gaat nooit in pension en komt niet eens in de buurt van water.

Wat is wijsheid????
Gebruikersavatar
Door Hitam
#663361
Twiz schreef: Hun conclusie:
pups goed enten is belangrijk
Bescherming wordt beter na de eerste jaarlijkse enting
Daarna kan er rustig een langere tijd tussen de entingen gelaten worden.

Mijn aanvullende conclusie:
90% van de oudere honden wordt nodeloos geent!

Geen paniek, laten titeren of pas als ze weer 100% gezond is laten enten.
Ik heb twee honden gecheckt die twee waren en alleen puppyentingen hadden gehad en die waren allenbei nog prima.
Door Helen
#663398
Hitam schreef: Geen paniek, laten titeren of pas als ze weer 100% gezond is laten enten.
Ik heb twee honden gecheckt die twee waren en alleen puppyentingen hadden gehad en die waren allenbei nog prima.
En van het voorjaar mag je Kuma weer cheken! Zij heeft slechts 2 van de 3 pupentingen gehad.
Balou mag ook weer een keer getiterd worden. Die is onderhand al 4 jaar niet geent.
Door ellyenrob
#665166
Onze da geeft op 1 jarige leeftijd de cocktail nog en dan om de 2 jaar.
Van weil wel elk jaar.
En bij de eerste puppy enting doet ze nu de neusspray tegen Bordetella(kennelhoest)
Door ~Joke~
#674272
Ik heb de titers van mijn twee honden binnen. Alleen zijn ze nu voldoende beschermd?
Kyra:
CAV: 22
CDV: 624
CPV: 256
Penny:
CAV: 162
CDV: 624
CPV : 256
Hoe hoog horen de titers te zijn?
Penny is 3-en-een half en heeft alleen haar puppyenting gehad, Kyra is 8-en een half en werd trouw ieder jaar gevaccineerd.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op ma 11 dec 2006, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door