Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Moos
#661294
Moos en Saar hebben de laatste week eendennek en kippenvleugels gehad; en ik ben om! Naast de Rodi wil ik dit regelmatig gaan geven.

Bij Moos is dat niet zo heel erg moeilijk. Ik zou graag 3 dagen alleen Rodi geven en 4 dagen Rodi plus iets extra's. Moos weegt bijna 7 kilo, en uitgaande van 2 % van zijn lichaamsgewicht zou hij 140 gram per dag mogen.
Dan zou ik hem dus 4 dagen bijvoorbeeld een kippenvleugel en zo'n 50 gram Rodi kunnen geven. Of een eendennek en nog wat Rodi of een lamsrib en nog wat Rodi etc. Verdeeld over 2 maaltijden; dat zijn ze gewend, en dat verwachten ze ook echt wel.

Alleen Saar is een probleempje...Saar weegt nu ongeveer 5 kilo, maar moet terug naar zo'n 4.5 kilo. Uitgaande van 2 % van haar lichaamsgewicht zou ze in het gunstigste geval 100 gram per dag mogen, maar eigenlijk (aangezien ze ook wat af moet vallen naar 4.5 kilo) maar 80-90 gram op een dag.
Dan kan ze een kippenvleugel krijgen of een eendennek, alleen dan heeft ze dus eigenlijk al vrijwel alles binnen voor die dag :-\

Kan iemand mij helpen aan suggesties wat ik Saar er dan nog meer bij zou kunnen geven, zodat ze ook geen tekorten krijgt (aangezien ze dan 4 dagen helemaal geen Rodi meer zou krijgen)?
Door Lil
#661341
Ik heb hier gereedschap om dergelijke dingen in stukken te knippen. Wel te verstaan een echte slagersbijl. Deze is te goedkoop bij de ikea, de beter vind je op de groothandel. Zijn geloof ik ook mensen die een snoeischaar gebruiken voor dit soort klusjes. Nekken en vleugels hak ik zo door midden.
Door Moos
#661343
Cathelijn schreef: heb je al eens aan een visdagje gedacht? Of lusten ze dat niet?
Nou, ik weet niet zo goed hoe ik daar aan moet komen.

Ik zie mezelf eerlijk gezegd niet voor 5 euro of meer vis halen bij de visboer voor 1 dagje voor de hondjes :-\
Ja, eens in de maand ofzo, maar niet elke week...

Ze zullen het ongetwijfeld lusten; ze lusten echt alles!
Door Moos
#661346
Lil schreef: Ik heb hier gereedschap om dergelijke dingen in stukken te knippen. Wel te verstaan een echte slagersbijl. Deze is te goedkoop bij de ikea, de beter vind je op de groothandel. Zijn geloof ik ook mensen die een snoeischaar gebruiken voor dit soort klusjes. Nekken en vleugels hak ik zo door midden.
Bedankt voor de tip! Aan kleiner hakken heb ik inderdaad ook zitten denken. Maar, om heel mieperig te zijn, ik wil ze graag dat ze iig wel een heel vleugeltje ofzo mag hebben. Een half vleugeltje is drie keer knagen en weg is het volgens mij...
Door Cathelijn
#661348
Moos schreef: Nou, ik weet niet zo goed hoe ik daar aan moet komen.

Ik zie mezelf eerlijk gezegd niet voor 5 euro of meer vis halen bij de visboer voor 1 dagje voor de hondjes :-\
Ja, eens in de maand ofzo, maar niet elke week...

Ze zullen het ongetwijfeld lusten; ze lusten echt alles!
nou het is niet het meest ideale, maar hier krijgen ze wel eens een blikje sardientjes, nog geen 100gr inhoud, zo bij de supermarkt te halen.
Door Moos
#661349
Cathelijn schreef: nou het is niet het meest ideale, maar hier krijgen ze wel eens een blikje sardientjes, nog geen 100gr inhoud, zo bij de supermarkt te halen.
Ah, oke, da's wel een goede tip ;)

Is dat dan niet in olie?
Door Cathelijn
#661353
Moos schreef: Ah, oke, da's wel een goede tip ;)

Is dat dan niet in olie?
ja klopt, ik giet het af en dat gaat goed hier, maar het blijft toch even uitproberen. Zoals bij alles eigenlijk 8)
Door Lizzy
#661360
Hoeveel eet Saar nu? Want ik vind 2% voor zo'n klein hondje eerlijk gezegd wel erg weinig... Hoeveel maaltijden wil je per dag geven? Is het een optie om 1 maaltijd per dag te geven en dan bijv. 6 maaltijden per week?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#661370
Moos schreef: Nou, ik weet niet zo goed hoe ik daar aan moet komen.

Ik zie mezelf eerlijk gezegd niet voor 5 euro of meer vis halen bij de visboer voor 1 dagje voor de hondjes :-\
Ja, eens in de maand ofzo, maar niet elke week...

Ze zullen het ongetwijfeld lusten; ze lusten echt alles!
Als je voor 4 euro op de markt een kilo sardientjes koopt, dan kunnen ze daar zeker 5 keer van eten......
Door Moos
#661376
Lizzy schreef: Hoeveel eet Saar nu? Want ik vind 2% voor zo'n klein hondje eerlijk gezegd wel erg weinig... Hoeveel maaltijden wil je per dag geven? Is het een optie om 1 maaltijd per dag te geven en dan bijv. 6 maaltijden per week?
Saar eet nu zo'n 75 gram Rodi op een dag. Om een nabij zeg maar, want ik verdeel 2 plakken Rodi tussen haar en Moos. Moos ongeveer 125 gram en Saar ongeveer 75 gram. Maar op het oog, want ik weeg het niet elke dag af, hihi.

Saar is gecastreerd, dus dat zou nog mee kunnen spelen ook. Maar meer dan die 75 gram Rodi op een dag moet ze ook echt niet hebben; ondanks dat we wel flink wat wandelen...

Een maaltijd per dag voeren vind ik lastig omdat beide hondjes enorm op eten gericht zijn, en Moos erg snel last krijgt van diarree of spugen als hij teveel in 1 keer eet. Dan zou ik Saar natuurlijk wel maar 1 keer kunnen voeren, maar ik ben zo'n baas die dat dan niet kan; Moos wel eten geven en Saar (die dan echt staat te stuiteren van enthousiasme) niet.
Een vastendag is voor mij als baas niks; of de hondjes het wel of niet zouden kunnen weet ik eigenlijk niet...

p.s. ik wil het niet laten lijken alsof ik je advies niet waardeer of afkeur ofzo hoor; als ik het nalees lijkt mijn antwoord wel erg negatief :-\
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#661380
Ik snap het dilemma eigenlijk wel hoor. Het hondje van m´n ouders weegt 8 kilo en krijgt 100 gram energique per dag en eigenlijk zou hij nog iets minder moeten hebben. Ik zou hem graag op volledig barf willen hebben, maar ik vind dat met zulke kleine hoeveelheden niet te doen. Uit gemakzucht blijven we hem nu maar kvv voeren.
Door Moos
#661383
Dorothea2 schreef: Ik snap het dilemma eigenlijk wel hoor. Het hondje van m´n ouders weegt 8 kilo en krijgt 100 gram energique per dag en eigenlijk zou hij nog iets minder moeten hebben. Ik zou hem graag op volledig barf willen hebben, maar ik vind dat met zulke kleine hoeveelheden niet te doen. Uit gemakzucht blijven we hem nu maar kvv voeren.
Het lastige vind ik dat ik (voorlopig iig) niet volledig Barf wil geven. Dat zou denk ik qua hoeveelheden wat makkelijker zijn omdat ik dan de ene dag meer zou kunnen geven, en de andere dag alleen een klein beetje vis ofzo...
Ik wil alleen de Rodi erin houden, en ik heb zo'n idee dat 20 gram Rodi weinig doet qua voedingstoffen zodat er geen tekorten ontstaan zeg maar ;)

Moos van 7 kilo kan nog best wat grammen Rodi bij zijn kippenvleugeltje krijgen, maar Saar die 4.5 kilo moet wegen vrijwel niks :-\
Gebruikersavatar
Door Pauline
#661388
Ik heb dus altijd geleerd (en gelezen) dat als je b.v. 3 of 4 dagen KVV voert, je de andere dagen barfen kunt zonder al te precies op de percentages te letten Marloes.

Je zou dus ook op die dagen alleen barf-materiaal kunnen voeren. Als je b.v. kipdrummets koopt kun je er wel zo'n 3 voeren voor 75 gram hoor! ;)Het is wel zaak om dan vooral dat te voeren wat niet in de KVV zit, maar dat had jij al begrepen lees ik.
Door Lizzy
#661390
Moos schreef: Saar eet nu zo'n 75 gram Rodi op een dag. Om een nabij zeg maar, want ik verdeel 2 plakken Rodi tussen haar en Moos. Moos ongeveer 125 gram en Saar ongeveer 75 gram. Maar op het oog, want ik weeg het niet elke dag af, hihi.

Saar is gecastreerd, dus dat zou nog mee kunnen spelen ook. Maar meer dan die 75 gram Rodi op een dag moet ze ook echt niet hebben; ondanks dat we wel flink wat wandelen...

Een maaltijd per dag voeren vind ik lastig omdat beide hondjes enorm op eten gericht zijn, en Moos erg snel last krijgt van diarree of spugen als hij teveel in 1 keer eet. Dan zou ik Saar natuurlijk wel maar 1 keer kunnen voeren, maar ik ben zo'n baas die dat dan niet kan; Moos wel eten geven en Saar (die dan echt staat te stuiteren van enthousiasme) niet.
Een vastendag is voor mij als baas niks; of de hondjes het wel of niet zouden kunnen weet ik eigenlijk niet...

p.s. ik wil het niet laten lijken alsof ik je advies niet waardeer of afkeur ofzo hoor; als ik het nalees lijkt mijn antwoord wel erg negatief :-\
Je zou natuurlijk Moos ook 1 keer per dag eten kunnen geven en dan bijv. 1 vaste dagje per week.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door