Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door *Natasja*
#650576
Tot nu toe gaf ik altijd maar groentemix op de gok, heb nooit gekeken hoeveel het was. Maar zojuist heb ik nieuwe mix gemaakt, dus toch maar eens gewogen. Beau en Benthe blijken dus 400 gram groentemix per week te eten, verdeeld over 2 maaltijden. Totaal krijgen ze 875 gram per dag, dus 6125 gram per week. Als ik daar de groentemix bij optel, kom ik op een percentage van ruim 6% groente. Is dat voldoende, of mag het wel wat meer of minder?

En dan nog een vraagje: ik geef de groentemix altijd als extra bij een maaltijd Bibi, omdat ik dacht dat het niet zoveel was. Maar nu blijkt dat ze die maaltijden dus 375 gram Bibi+200 gram groente, dus totaal 575 gram krijgen (ipv 375 gram op de dagen dat ze geen groente krijgen). Kan dat wel, of moet ik een gedeelte van de Bibi weglaten en dat dus vervangen door groente?

Ik heb overigens de tomaat dit keer weggelaten. Tot nu toe deed ik altijd 1 of 2 tomaatjes door de groentemix, en dat was ik dit keer ook van plan. Maar toen bedacht ik me opeens dat er weleens een verband zou kunnen zijn tussen de tomaat en de onverklaarbare bultjes die Benthe sinds een tijd heeft. Ze heeft er geen last van, ze jeuken niet, en de ene dag zijn ze beter zichtbaar dan de andere. Nu maar eens kijken of ze gaan verdwijnen als ze geen tomaat meer krijgt (al is het dan maar een klein beetje in verhouding tot de complete mix).
Door Lizzy
#650598
Op zich is 6% niet veel, zeker niet voor een Dalmatier reu. Heb je de pH waarde van zijn urine wel eens opgemeten?

Je zou iets minder Bibi kunnen geven hoor. Maar och, groente bevat nou ook weer niet veel kcal....

Het zou best kunnen hoor, de bultjes van de tomaten! Ik had laatst paprika door de mix gedaan (ook nachtschade) en Linga had direct een rooie buik. Niet dat het jeukte, maar ik vond het toch opvallend....
Door *Natasja*
#650603
Lizzy schreef: Op zich is 6% niet veel, zeker niet voor een Dalmatier reu. Heb je de pH waarde van zijn urine wel eens opgemeten?
Nee, ik heb de pH waarde nooit opgemeten. Is dat een kwestie van urine opvangen en teststickje erin? En maakt het dan nog uit of de urine van 's morgens, 's middags of s avonds is?

Maar hoeveel % zou ik dan beter kunnen geven? En kan ik dan beter wat vaker in de week groentes geven, of per keer meer hoeveelheid? Of maakt dat niet zoveel uit?
Laatst gewijzigd door *Natasja* op vr 20 okt 2006, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#650608
*Natasja* schreef: Nee, ik heb de pH waarde nooit opgemeten. Is dat een kwestie van urine opvangen en teststickje erin?
Ja
En maakt het dan nog uit of de urine van 's morgens, 's middags of s avonds is?

Nee, in principe niet. De ochtend urine is over het algemeen wat zuurder dan de middag of avond urine. Maar je kunt er net zoveel aan aflezen als aan middag/avondurine.
Maar hoeveel % zou ik dan beter kunnen geven? En kan ik dan beter wat vaker in de week groentes geven, of per keer meer hoeveelheid? Of maakt dat niet zoveel uit?
Ik vind voor een Dalmaat een percentage van 10% a 15% prima. Ik vind het voor de Dalmaat beter om iedere dag groente te krijgen, zeker voor de reu. Maar, je kunt best 1 of 2 daagjes per week overslaan en als je zelf stickjes hebt, dan is het leuk om eens te kijken of dat invloed om de pH waarde heeft (ik zou alleen de pH waarde van Beau meten trouwens, niet van Bente. De kans dat uraat bij een teefje ooit problemen gaat geven is veel minder groot).
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#650626
Lizzy schreef: Het zou best kunnen hoor, de bultjes van de tomaten! Ik had laatst paprika door de mix gedaan (ook nachtschade) en Linga had direct een rooie buik. Niet dat het jeukte, maar ik vond het toch opvallend....
Hier jeukende klepperoren door de paprika in de groentemix.
Door Anita*
#650946
Lizzy schreef: Ja

Nee, in principe niet. De ochtend urine is over het algemeen wat zuurder dan de middag of avond urine. Maar je kunt er net zoveel aan aflezen als aan middag/avondurine.
Ik vind voor een Dalmaat een percentage van 10% a 15% prima. Ik vind het voor de Dalmaat beter om iedere dag groente te krijgen, zeker voor de reu. Maar, je kunt best 1 of 2 daagjes per week overslaan en als je zelf stickjes hebt, dan is het leuk om eens te kijken of dat invloed om de pH waarde heeft (ik zou alleen de pH waarde van Beau meten trouwens, niet van Bente. De kans dat uraat bij een teefje ooit problemen gaat geven is veel minder groot).
Mag Tara ook elke dag groente eten? En moet ik dat dan optellen bij het gewicht eten dat ze krijgt of mag het apart? Ik heb zakjes van 1 ons gemaakt.
Door *Natasja*
#659006
Beau en Benthe krijgen nu 4 keer per week 200 gram groente. En nu merk ik dat Beau zijn ontlasting op die dagen (aan het eind van de dag, ze hebben dan 's ochtends groente op) slapper is. Is dat een teken dat hij te veel groente krijgt, of kan het geen kwaad?
Door 202Spots
#659028
*Natasja* schreef: Beau en Benthe krijgen nu 4 keer per week 200 gram groente. En nu merk ik dat Beau zijn ontlasting op die dagen (aan het eind van de dag, ze hebben dan 's ochtends groente op) slapper is. Is dat een teken dat hij te veel groente krijgt, of kan het geen kwaad?
Geef je nog iets anders door de groente,of alleen de groentemix?
Kan ook zijn dat je teveel bladgroentes gebruikt,dan iets meer knolgroente er doorheen doen.
Laatst gewijzigd door mahuni op do 09 nov 2006, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Natasja*
#659031
202spots schreef: Geef je nog iets anders door de groente,of alleen de groentemix?
Kan ook zijn dat je teveel bladgroentes gebruikt,dan iets meer knolgroente er doorheen doen.
Ik geef de groentemix door de Bibi heen. Ik heb de verhoudingen van de groentemix niet veranderd, voorheen kregen ze 3 keer per week groente, en nu 4 keer per week, dat is het enige wat veranderd is.
Door 202Spots
#659032
Anita* schreef: Mag Tara ook elke dag groente eten? En moet ik dat dan optellen bij het gewicht eten dat ze krijgt of mag het apart? Ik heb zakjes van 1 ons gemaakt.
Elke dag groentemix mag best hoor, en met 1 ons zou ik er geen probleem van maken om het wel of niet bij totaal gewicht eten te rekenen.... ;)
Door 202Spots
#659033
*Natasja* schreef: Ik geef de groentemix door de Bibi heen. Ik heb de verhoudingen van de groentemix niet veranderd, voorheen kregen ze 3 keer per week groente, en nu 4 keer per week, dat is het enige wat veranderd is.
Dan Beau gewoon ietsie minder groentes geven of 'n  mespuntje gemalen eierenschaal erbij doen.
Door *Natasja*
#659051
202spots schreef: Dan Beau gewoon ietsie minder groentes geven of 'n  mespuntje gemalen eierenschaal erbij doen.
Maar het is juist vanwege Beau dat ik, op advies van Lizzy (zie haar antwoord eerder in dit topic) meer groente ben gaan voeren.
Door 202Spots
#659078
*Natasja* schreef: Maar het is juist vanwege Beau dat ik, op advies van Lizzy (zie haar antwoord eerder in dit topic) meer groente ben gaan voeren.
Dan toch MEER knol groentes door de mix of beetje eierenschaal erbij doen(of 'n extra kale ribbetje of zo)
Door 202Spots
#659192
Had net groentemix gemaakt,en dacht opeens aan de pumpkin!! 'n Beetje gepureerde pumkin erbij doen help OOK tegen losse poep(en tegen harde poep ook)
Door *Natasja*
#659271
202spots schreef: Had net groentemix gemaakt,en dacht opeens aan de pumpkin!! 'n Beetje gepureerde pumkin erbij doen help OOK tegen losse poep(en tegen harde poep ook)
Dat is raar, dat het zowel tegen losse, als harde poep helpt. En is dat de pompoen die hier als sier wordt gebruikt?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door