Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Loes
#656721
Oke, oke, dit is een iets te voorbarige actie. Spocky staat net sinds een maand op kvv en heeft nog nul komma nada aan bot gehad van mij. Nu vroeg ik van de week aan de visboer of hij aan zalmkoppen kon komen (alleen ter info), maar die heeft er dus nu al eentje voor me meegenomen. Het is een kop met helemaal de staart en nog aan en veel vlees. Ik heb net wat vlees eraf gehaald: Spocky vindt het heerlijk! Nu mijn vraag: kan ik dit met stukjes huid van de zalm geven of is dat nog te taai of iets dergelijks?
En als ik dit een beetje fileer, kan ik dan vanavond ipv kvv mijn eerste zelf samengestelde maaltijdje (van niks) geven van rauwe kipfilet (1 dag over de datum) en zalm? Verder kan ik kijken of ik nog tijd heb om een groenteprutje te maken voor erbij (wortel, andijvie, bascilicum, peterselie, witlof, bloemkool, walnoot), maar ik ben bang dat dit voor vanavond niet meer gaat lukken.
Door tiny
#656743
;) Ik heb de zalmkoppen door de midden geknipt voor mijn kooikertjes en dat gaat er graag en helemaal in. De rest van de zalm heb ik grote stukken geknipt en ingevroren en dat kook ik dan even en doe dat door de groentemix. Succes verzekerd!! :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#656763
Het vlees kun je gerust geven. Ik zou voor een eerste keer niet te scheutig zijn omdat het nogal vet is en dan kijk ik liever eerst hoe het valt. De kop zou je in stukken kunnen snijden of halveren (ligt eraan hoe groot die is) en die dan zo uitserveren. Als het hele dikke stukken graat zijn dan zou ik die even bewaren totdat hij wat meer bottenwerk gewend is.
Door Mevroi Kruim
#656765
Ik zou de kop nog ff in de vriezer leggen tot je hond iets meer gewend is qua bot. Ik weet niet hoe groot Spocky is maar een zalmkop is wel een aardige kluif, zowel qua formaat als qua hardheid, dus niet iets om gelijk als eerste vleesbot te gaan geven.
Koken ben ik zelf niet weg van, het verandert de structuur van de graten en maakt ze slechter verteerbaar.
Ik zou idd een stukje zalm met vel geven, als onderdeel van een maaltijd kvv bv, of de kipfilet van een dag over de datum  ;D. Geef niet teveel de eerste keer, je weet niet hoe Spocky reageert op vis en zalm is best vet, dan kan hij rustig wennen. Groentemix zou ik niet gelijk erbij geven, dat werkt laxerend en datzelfde effect kun je met zalm hebben, en dan samen geeft dat soms hele bijzondere effecten  :-X :P Het is niet nodig om gelijk een complete maaltijd samen te stellen, zeker niet als hij verder kvv eet.
Verder klinkt het helemaal super! Leuk dat je zo enthousiast aan de gang gaat!
Door 202Spots
#657137
Loes schreef: Verder kan ik kijken of ik nog tijd heb om een groenteprutje MIX te maken voor erbij (wortel, andijvie, bascilicum, peterselie, witlof, bloemkool, walnoot), maar ik ben bang dat dit voor vanavond niet meer gaat lukken.
Wanneer je perse Basilicum wil gebruiken, doe dan 'n hele kleine hoeveelheid, 't is vrij sterk van smaak en zou jammer zijn als de hele groenteMIX geweigerd word  omdat er TEveel in zit. :-\
Door Loes
#657647
Bullekes schreef: en zalm moet toch eerst worden ingevroren 14 dagen ???
Is dat zo? Dat heb ik nu niet gedaan namelijk. Ik heb het zo vers gegeven, zelf gefileerd van het karkas af. Het karkas heb ik maar weg gedaan, want voor hij daar aan toe is zijn we wel weer een tijd verder (zelfs nog nooit kippennekken gehad), dus tegen de tijd dat hij aan een zalmkop toe is, kan ik beter een nieuwe regelen.

Het is trouwens wel goed gegaan: de zalm met kipfilet maaltijd. Alles netjes binnen gehouden en er goed weer uitgekomen.  :D Ik wil binnenkort kippennekken gaan proberen voor de afwisseling. Ik moet wel zeggen dat ik weinig verschil merkte qua trek in eten en eetgenot als met kvv. Nu vindt hij kvv al he-le-maal geweldig, dus dat zit wel goed.  ;)

De groentemix moet ik nog maken, ik zal oppassen met de hoeveelheid bascilicum.

Ik ben nog maar net begonnen met kvv, maar vind het wel leuk om meer met zijn eten bezig te zijn en wat dingen ernaast te maken.
Door hellenbanjerbo
#657828
Bullekes schreef: en zalm moet toch eerst worden ingevroren 14 dagen ???
als het gekweekte zalm is hoeft dat niet. wilde zalm wel 2 tot 3 weken invriezen vanwege een eng beestje waarvan ik de naam ben vergeten.
Door Anita*
#657962
hellenbanjerbo schreef: als het gekweekte zalm is hoeft dat niet. wilde zalm wel 2 tot 3 weken invriezen vanwege een eng beestje waarvan ik de naam ben vergeten.
Ik dacht Lisreriabacterie maar helemaal zeker ben ik niet
Door Loes
#657968
Anita* schreef: Ik dacht Lisreriabacterie maar helemaal zeker ben ik niet
Oke, wat merk je dan als hij hier iets van opgelopen heeft? Mogelijke symptomen??
Ik weet niet of dit een gekweekte of wilde zalm was. Moet ik me nu zorgen gaan maken?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#657998
Loes schreef: Oke, wat merk je dan als hij hier iets van opgelopen heeft? Mogelijke symptomen??
Ik weet niet of dit een gekweekte of wilde zalm was. Moet ik me nu zorgen gaan maken?
De meeste zalm die hier verkocht wordt is gekweekte zalm. Wat mij betreft hoef je je geen zorgen te maken aangezien deze invriesregel met regelmaat alhier met voeten getreden wordt en er letterlijk nog geen hond ziek van geworden is.
Door Mevroi Kruim
#658005
Listeria zul je in zalm niet aantreffen, dat zit bv in rauwmelkse kazen. In zalm uit de Pacific kan een vervelende parasiet zitten die door invriezen gedood moet worden. Maar hier tref je zelden of nooit verse zalm uit de Pacific aan. De enige zalm die ik ooit daarvandaan gezien heb was bij de Aldi in de vriezer, en die lag er al maanden in.
Door Bullekes
#658551
hellenbanjerbo schreef: als het gekweekte zalm is hoeft dat niet. wilde zalm wel 2 tot 3 weken invriezen vanwege een eng beestje waarvan ik de naam ben vergeten.
okidoki weer wat geleerd maar ik denk dat ik toch wel 14 dagen blijf invriezen gewoon safe spelen  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door