Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Demi Duchesse
#656346
Hoi ik zit al aardig te neuzen op dit forum.
Wij willen met Demi ook mogelijk Barf gaan voeren.
Ze heeft tot nu toe 2x barf gehad, ze is er nog niet wild van.
Denk dat het ook even wennen is.
Nou mijn vraag.
Ik lees allerlei eten zoals kippepoten, nekjes, vleesboten enz.
Ik weet niet beter of dergelijke botten mocht ik niet geven i.v.m. splinteren.
Hoe zit dat nou precies?
Groetjes Nancy :D
Door Ramona
#656360
Je mag de boten gewoon rauw geven. Kippenbotten mogen niet gekookt gegeven worden, aangezien het splintergevaar er dan WEL is.

Daarbij is het ook belangrijk dat je geen dragende delen geeft van een dier, aangezien deze veel en veel te hard zijn en meer kwaad dan goed doen voor het dier. Voor zover ik ook vaker gelezen heb, kunnen deze wel gebruikt worden om de hond voor een bepaalde tijd er lekker op te laten kluiven. Wel een korte tijd, aangezien het te lang op het bot laten kluiven de tanden ernstig kan beschadigen en doen afslijten...

Ook geen botten van kalkoen geven, deze schijnen ook keihard te zijn en geven WEL splintergevaar voor de hond.

Het is goed, aangezien de hond het niet echt gewend is, om met zachte botjes te beginnen, zoals kippennekken of vleugels. Je kunt ze ook een beetje plat slaan met een hamer of met een hakmes er flink op inhakken (mijn specialiteit  8))

Wellicht zou je ook kunnen beginnen met kvv (kant en klare versvlees maaltijd) zoals bijv Carnibest. Als de hond hier eenmaal aan gewend is, kun je langzaam de barfmaaltijden opbouwen en gaan splitsen: kvv maaltijden en barf maaltijden, totdat je volledig op de barf zit. Maar het kan ook geen kwaad als je deze twee gecombineerd blijft geven ;)

Iemand nog meer advies? wellicht uitgebreider? :D
Door Happy Tail
#656380
wat je kan doen, is een beetje heet water erover heen gieten, zodat de ''rauwe" smaak er een beetje vanaf is. En als dat niet werkt, een ander merk proberen.

het is een hele stap als een hondvrij lang brokken heeft gegeten naar vlees voor sommigen. Ik weet niet hoe lang je hond brokken heeft gehad. En mischien heeft ze gewoon even geen trek,
Door Yves
#656382
Maar voor de rest krijgt ze brok?

Misschien is de smaak voor haar te veel. Er zit natuurlijk van alles door compleet kvv. Misschien kun je haar eerst aan een bepaalde smaak laten wennen. Bv hart of pens
Door Ramona
#656572
dan bestaat er ook nog de mogelijkheid om het te koken. Heel erg vaak lusten de honden het dan wel. Indien de hond dit met smaak eet, kun je het langzaam afbouwen, zodat het vlees steeds meer de smaak van rauw krijgt, door het steeds minder lang te koken. Je kunt dit langzaam opbouwen. Het kost wellicht iets meer werk, maar de vruchten zul je ervan gaan plukken ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door