Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door MJ
#655462
Hoi allemaal,

Mijn hondjes krijgen KVV met 2 à 3 avondmaaltijden per week iets van rauws.
Ze smullen ervan!  ;D
Nu zit ik alleen met die kleine ....Dusty weegt 3 kilootjes en krijgt 25 gram per maaltijd (ik geef 2 maaltijden per dag)
Nu ben je natuurlijk al wel heel erg snel aan die 25 gram...een kippepootje weegt al zowat 75 gram of zo... ???
Nu geef ik Dust dan vaak 's ochtends wat yoghurt of zo en dan 's avonds  die rauwe maaltijd ..maar vaak is dat dan toch nog te veel...Niet voor Dusty want die smult wel ...maar straks heb ik een klein hondje die door het leven gaat als een tonnetje. ;)

Hoe doen jullie dat bij die echt kleine hondjes?
Ik zat nu al te denken om de dag erna bijvoorbeeld maar 2 kleine frolicjes  heel klein te maken en dat in zijn voerbakje te doen zodat ie toch iets te eten heeft . Die andere 2 krijgen dan natuurlijk wel hun gewone maaltijd aan kvv dus voor mijn gevoel kan ik niet maken die kleine niets te geven.

Alvast bedankt voor de tips!
Laatst gewijzigd door MJ op wo 01 nov 2006, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Yves
#655475
Mijn hond is nu 6 kilo en krijgt 100/120gr. vijf dagen kvv en twee zelf 'samenstellen'. Omdat ik vijfdagen  gevarieerd compleet kvv geef, maak ik mij op de overige dagen niet zo druk over de samenstelling van het voer. Yves krijgt op die dagen dus vrij eenzijdig eten. Alleen een lamskrabbetje of een stukje kipkarkas, stukje duif, kwartel, geitenribje, pens. Groente en orgaanvlees laat ik dus achterwegen omdat dit toch al in de kvv zit die hij op de andere dagen krijgt.
Persoonlijk zou ik alle drie de honden 1 keer per dat gaan voeren. Evt alleen fruit of groente in de ochtend. Maar wel langzaam afbouwen van twee naar een maaltijd.
Door MJ
#655623
Druk over de samenstelling maak ik me op zich niet zo daar de kvv natuurlijk compleet is.
Meer dat vaak alles te veel is wat ik  aan rauw voer voor Dusty ook al knip,hak of snijd ik het....ik had onlangs makreelkoppen gekregen en die had ik al door de helft gedaan voor Dust maar zelfs dat kwam nog boven de 25 gram uit.
In het voorbeeld van de kippepoot van een kleine 75 gram.....dan geef ik Dust 's morgens alleen maar beetje yoghurt , 's avonds de kippepoot maar dat zijn dus eigenlijk 3 maaltijden  ipv 2 qua gewicht.
Heeft het bijv zin om Dusty op 20 gram KVV te zetten per maaltijd zodat ik wat meer speling op de zelf samengestelde maaltijd heb?


En om maar een keer daags te voeren..... mijn andere hond kan daar sowieso erg slecht tegen. Maxi moet ik vaak al een boterham 's avonds geven anders spuugt ie de volgende ochtend acuut gal en Bassie....Bassie is al 12...

@ Joke: ik hou 20 gram per kilo lichaamsgewicht aan ...3 kilo= 60 gram per dag.
Daar werd ie in het begin wat dikker van (toen voerde ik merendeel energique) en daarom heb ik dat terug gebracht naar 50 gram per dag. Daar doet ie het goed op. Ik denk als ik hem 120 gram ga geven hij moddertje vet wordt! ;-)
#655671
Ik dacht dat het over zelf samenstellen ging.  ;)
Van energique kun je idd de aanbevolen hoeveelheid aanhouden, in de tijd dat ze het hier aten kregen ze 150 gram per dag. Op dezelfde hoeveelheid van cb vielen ze erg af en op zelf samengesteld hebben ze hier ook veel meer nodig.
Door MJ
#655683
Joke Miedema schreef: Ik dacht dat het over zelf samenstellen ging.  ;)
Van energique kun je idd de aanbevolen hoeveelheid aanhouden, in de tijd dat ze het hier aten kregen ze 150 gram per dag. Op dezelfde hoeveelheid van cb vielen ze erg af en op zelf samengesteld hebben ze hier ook veel meer nodig.
Je hebt gelijk hoor,,,het ging over zelf-samengesteld... maar ik dacht dat wat ik aan hoeveelheid KVV gaf (is nu alle soorten merken een beetje door elkaar,niet alleen maar Energique) ) ook aan zelf -samengesteld moest geven?
Straks zit ik ze hier honger te laten lijden die 2 tot 3 avondmaaltijden zelf-samengesteld.  :o
Ik geef ze (niet op de gram hoor) namelijk dezelfde hoeveelheid rauw als wat ik ze aan KVV geef....
Door Yves
#655999
Ik geef aan mijn hond 120gr (2%) als ik samenstel.
100 gr energique of Bandit,
maar 200gr Rodi volgens de verpakking.
Ik zou zelf niet nog minder gaan geven als je nu geeft, mist de hond natuurlijk niet aankomt.
Door MJ
#656013
Yves schreef: sorry ik bedoel.....mits
hihi..ik snapte het hoor. ;)
Misschien nog een idee....wissel de yoghurt af met (1/4 rolletje) cb kruidenmix. Komt de hond niet van aan, maar geeft wel een volgevoel.
Hé...dat is ook een goede!  Dank je wel!
Ik heb het idee dat die kleine namelijk wel wat aangekomen is sinds ik vers erbij ben gaan geven....het zal om 200  gram gaan (*net op weegschaal gezet*) en dat lijkt zo natuurlijk niets maar op 3 kilootjes lichaamsgewicht wat ie normaal weegt.... ;)
Ik hoorde ook al van andere mensen dat die kleine wat aangekomen is en het enige wat ik kan bedenken is dat wàt ik geef aan vers te veel van gewicht is.
De tijd dat Dusty continu op KVV stond kwam hij namelijk niet aan.

En dat vind ik juist het lastige met mijn kleine apie....alles is vaak te groot....een kippepootje zou ik bijv al in drieën moeten hakken (en welk gedeelte van dat pootje geef je dan ...ivm met bot en vleesverhouding?!   ???) 
Die andere 2 hebben 125 gr en 180 gram 2 x daags in hun bakje liggen en als je daar wat grammetjes meer van doet is het niet zo erg maar bij die kleine maakt dat al schijnbaar vrij snel verschil...maar ik begrijp van jullie dat ie wel iets meer mag hebben van het samengestelde gebeuren als van de KVV.
De kruidenmix ga ik achteraan  ....Dank je wel voor de tip en voor het meedenken.
Door MJ
#656023
Pauline schreef: Als kip zou je al kipdrummets kunnen geven! :)
Krijgt ie oa  ook hoor, ....had alleen vorige week dat pootje en daar stond ik mee in mijn hand te draaien van : tja...hoe ga ik dit eens oplossen!  ;D

En wat ik al eerder schreef...die halve makreel kop was ook al over het gewicht heen...en om zo'n ding nu in vieren te doen.... :o Haha
Door MJ
#656035
Tinker schreef: Mijn hondjes eten 125 gram per dag en dat vind ik al een probleem om iets zelf samen te stellen.Maar bij jouw hondje van 3 kilo zou ik maar niet te moeilijk doen en lekker kvv geven.Want idd alles is te veel of te groot. ;D
Maar dat zou zó zonde zijn..... :-[ (hoewel manlief het niet erg zou vinden ,hoor...haha)
Je ligt in een deuk als je die kleine ziet  :)....hij doet het het beste van alle 3 de hondjes.  
Hij kauwt en kraakt...vindt echt alles lekker ,zelfs de makreelkop waar Maxi niets van moest hebben.....  even snuffelen en aanvalluh!
Hij geniet er zo ontzettend van.... maar die hoeveelheden hè?! Wat een rampenplan..... :D
#656039
Dat is dus een van de redenen dat ik over gestapt ben op minder maaltijden voor de honden.
Steeds een stapje verder, van af en toe een maaltijd weglaten naar 1 maaltijd per dag naar tegenwoordig waar ze zelfs vaak maar 1 maal in de 2 dagen te eten krijgen.
De honden doen het er goed op, beter zelfs, qua gezondheid, gewicht, energie en die dingen, en ik kan mijn kleine hond meer geven per keer (dus een goed stuk vlees met bot naar verhouding waar hij zijn tanden op moet laten werken).
Wel geef ik regelmatig een tussendoortje, tafelresten (vooral groentes) die over zijn gebleven, wat huttenkase, een eitje, die dingen.

Mijn Jack weegt om en nabij de 5 kilo, dus als je van 2% uitgaat (hij heeft ook de neiging snel aan te komen) is dat 100 gram.
Van KVV voer ik Rodi en dat is dan dus 1 schijfje.
Voor het zelf samenstellen kijk ik niet zo precies naar het gewicht, verdeel gewoon wat ik heb en dan pas ik de volgende maaltijd aan als dat mogelijk is (voer minder of sla over bijv).
Door MJ
#656061
Over dat één keer daags voeren...ik heb altijd vernomen dat dat niet goed is voor een hondje op leeftijd en Bassie is natuurlijk al wel 12.  ;)
Ik vind het moeilijk om Bas wel 2 x daags te geven en die anderen maar 1 maal....dan heb ik ruzie in de toko.
En dat vasten ook niet voor oudere hondjes ideaal was.
Laatst gewijzigd door MJ op do 02 nov 2006, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door