Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door JolandaB
#654403
Kun je vlierbessen door een groentemix doen? Of raden jullie het om een of andere reden af.

Ik weet dat het nu het seizoen niet is maar straks in het voorjaar groeien ze weer volop. Mijn moeder maakte er altijd jam van en zei dat het zo gezond was. Vlierbes is ook erg goed voor het pigment, gezien de vele potjes vlierbes dragees die er verkocht worden.

Gr. Jolanda
Door Mevroi Kruim
#654519
Niet doen, de pitten zijn giftig. Als je er jam van maakt moet je die er ook altijd uitzeven. Door het koken wordt het gif wel minder werkzaam maar evengoed nog geen echt goed idee.
Je kunt dus wel het sap gebruiken zonder de pitten, maar eerlijk gezegd lijkt het me de moeite niet waard. Tenzij je voor jzelf sap maakt natuurlijk, dan kan de hond een slokje mee krijgen. Tis wel krijtzuur trouwens  :-X
Door Lizzy
#654534
Ik heb het sap afgelopen maanden wel aan mijn honden gegeven. Zelf zoet ik het met honing, maar voor de honden gooi ik het gewoon door hun eten (ik heb het in ijsblokbakjes ingevroren, het sap). Nou meen ik me wel te kunnen herinneren Kruimel, dat ik gevraagd heb op Barfplaats of ik het drap (wat overblijft na het maken van de sap) aan de honden kon geven en daarop antwoorde Tannetje volgens mij dat dat prima kon... Dus ik ben lichterlijk verbaast, dat de pitjes giftig zijn? Ook na het koken? Maar die pitjes, zouden die niet heel blijven, in iedere keukenmachine/blender? Ze zijn zo klein...!
Door Mevroi Kruim
#654537
De pitjes bevatten blauwzuur, dat verdwijnt grotendeels met koken maar niet helemaal.
Je moet wel redelijke doses ervan binnenkrijgen wil het dodelijk zijn, maar ik zou dus zelf geen pitjes geven.
Gebruikersavatar
Door pike
#654811
Volgens mij klopt dit niet hoor. Rijpe, zwarte bessen van de Gewone Vlier (Sambucus nigra) bevatten geen gifstoffen en kunnen gewoon gegeten worden. Alleen de groene, dus niet rijpe, besjes zijn enigszins giftig. Heel veel vogels doen zich tegoed aan de rijpe besjes, zodanig dat ze er blauw van poepen. En zelf eet ik ze trouwens ook altijd mee op.
De zwarte bessen van de Kruidvlier (Sambucus ebulus) bevatten wel giftige zaden.
Door Mevroi Kruim
#654981
"Wissenswertes:
Die Früchte des Schwarzen Holunders (Sambucus nigra) gelten als giftrei, dennoch kam es auch beim Genuß roher Früchte zu Unpäßlichkeiten. Gekochte Früchte scheinen diesbzüglich besser verträglich zu sein.

Zur Giftigkeit:
Der Schwarze Holunder enthält insbesondere in den Blättern das cyanogene Glykosid Sambunigrin. Sambunigrin ist ein Enantiomer (vgl. hierzu den Exkurs zum Portrait der Tollkirsche) zu Prunasin, das unter anderem im Kirschlorbeer (Prunus laurocerasus) vorkommt. "
Gebruikersavatar
Door pike
#655204
Blad oké maar de rijpe vruchten ???? Die ik zelf eet zijn uiteraard gekookt, maar hoe zit het met die vogels? Zijn die immuun? KUn je mij vertellen waar ik dit na kan lezen?
Door Mevroi Kruim
#655285
Vogels en insecten kunnen soms overweg met stoffen die voor mensen giftig zijn, en omgekeerd.
Zie verder deze site http://www.giftpflanzen.com/
In mijn boek Giftige Planten Gids staat overigens dat de rijpe vruchten niet giftig zijn maar wel blad en schors, en onrijpe bessen.
Als ik jam maak zeef ik de pitjes er altijd uit, ik kan er zelf niet goed tegen (buikpijn, misselijk) en dat is na koken. Dus ik geef ze zeker niet aan mijn honden.
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#655402
Hmm maar niet doen dus. Tenzij mijn enthousiasme op een dag niet te stuiten is en ik sap ga maken maar die kans acht ik zeer klein ;D
Door Mevroi Kruim
#655534
JolandaB schreef: Hmm maar niet doen dus. Tenzij mijn enthousiasme op een dag niet te stuiten is en ik sap ga maken maar die kans acht ik zeer klein ;D
Tis ook een beetje aan de late kant, de meeste bessen zijn al weg.
Maar sap is echt lekker, en jam/gelei ook! Echt de moeite, en nog gratis ook  ;D
Ik ris de bessen en kook ze kapot in wat water, dan zeef ik ze en van het sap maak ik met citroensap, appeldiksap, een beetje suiker en Marmello geleerpoeder gelei. Heerlijk in de joghurt of de kwark en een heel bijzondere smaak.
Gebruikersavatar
Door pike
#655685
Ze zijn idd erg lekker! Ik heb nog een paar zakjes in de vriezer liggen, die zijn alleen gerist en gewassen. Op die manier heb je er wat langer plezier vna.
Door Mevroi Kruim
#655815
pike schreef: Ze zijn idd erg lekker! Ik heb nog een paar zakjes in de vriezer liggen, die zijn alleen gerist en gewassen. Op die manier heb je er wat langer plezier vna.
Ik heb beeld  ;D ;D ;D af en toe de vriezer opentrekken en helemaal gelukkig naar de zakjes met bessen turen  ;D ;D ;D
Gebruikersavatar
Door pike
#655977
je kan je aardig inleven :D maar idd als ik de zakjes zie denk ik oh die heb ik lekker ook nog! En als alle bomen al lang kaal zijn kan ik nog lekkere bessensaus voor de pudding/yoghurt/ijs maken :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door