Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door reem
#655374
Hallo,wij hebben het idee dat er een limiet zit aan onze hond en zelf samenstellen.Misschien is dit meer een gedragsprobleem maar hebben mer mensen deze ervaring met hun hond.
Onze hond gaat naar zn bak of hij in elkaar geslagen gaat worden.Onzeker en met een boogje om ons heen.Lust ook niet alles[meer].Hij was gek op een eitje,kippennek maar na een verwijtende blik laat hij het liggen.Vers gaat er goed in.Denk erover om voorlopig vers te geven om het eten geen issue te laten worden.Ik vind het zelf samenstellen een goede zaak en heel logisch.Wil er voor zorgen dat mn hond goede dingen binnenkrijgt maar wil er geen grote tijdrovende hobby voor mezelf van maken.
Zijn er hier mensen die dit ook met hun hond hebben/hadden?Wat voor tips om het enthousiasme terug te krijgen?

Btw;Met vers komt ie ook aankruipen maar wordt daarna vrolijk opgegeten.
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#655395
Het komt mij absoluut niet bekend voor, wij hebben 3 honden en die gaan helemaal uit hun dak tegens etenstijd.

Ik heb geen idee waar het gedrag van jouw hond vandaan komt. Het eerste wat in me opkomt is dat hij  misschien onzeker is over het feit of al dat eten wel voor hem is. Bij wolven zie je ook dat extreme onderdanige gedrag bij de ranglagerige.
Misschien kan je proberen om het hele eten gebeuren tot een feestje te maken.

Ik weet niet of het werkt hoor ik doe ook maar een gooi.

Succes!
Door André
#655400
interessant "probleem"


- Wat is de reactie van de hond als er iets anders als vers in de bak zit.

- Hoe is het karakter van de hond o.a qua dominantie?

- Wat gebeurt er als het eten in b.v en bench gegeven word.

- Zijn er nog andere honden

- Zijn de "nieuwe" barf onderdelen nieuw?

- etc etc


Ik ben benieuwd of je een aanknopingspunt kunt geven in welke richting we het moeten zoeken?
Laatst gewijzigd door André op wo 01 nov 2006, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#655404
reem schreef: Hallo,wij hebben het idee dat er een limiet zit aan onze hond en zelf samenstellen.Misschien is dit meer een gedragsprobleem maar hebben mer mensen deze ervaring met hun hond.
Onze hond gaat naar zn bak of hij in elkaar geslagen gaat worden.Onzeker en met een boogje om ons heen.Lust ook niet alles[meer].Hij was gek op een eitje,kippennek maar na een verwijtende blik laat hij het liggen.Vers gaat er goed in.Denk erover om voorlopig vers te geven om het eten geen issue te laten worden.Ik vind het zelf samenstellen een goede zaak en heel logisch.Wil er voor zorgen dat mn hond goede dingen binnenkrijgt maar wil er geen grote tijdrovende hobby voor mezelf van maken.
Zijn er hier mensen die dit ook met hun hond hebben/hadden?Wat voor tips om het enthousiasme terug te krijgen?

Btw;Met vers komt ie ook aankruipen maar wordt daarna vrolijk opgegeten.
voer je uit een voerbak???
Door reem
#655432
Hallo,bedankt voor de reacties.Zo n feestje is een idee maar zie niet echt in hoe het feestje moet zijn.Doe nu ook zeggen;lekker en geef dan heerlijk eten.

De reactie van Trimsalon proef ik een lichte veroordeling?Ten minste mijn intrepetatie van een zin met 3 vraagtekens.Hij krijgt eten uit zn voerbak.Wild,runderlappen,eitje,kippennek.Het past er allemaal in.Mocht dat de feestvreugde temperen dan hoor ik dat graag.
Hij neemt lappen vlees wel mee naar buiten/boven nadat hij een tijdje naar het vlees en naar ons heeft staan staren.
We staan niet bij de bak maar ik hou het vanuit mn zij-ogen wel in de gaten.Kauwt wel goed op botten/lappen vlees.Alleen wordt het enthousiasme minder en sommige dingen eet hij niet meer.

Andre;jouw vraag wanneer er iets anders in zit.Er gaat naast vers soms brokken/botjes/bullepezen/pensstaafjes/nekspier in.
Van al deze dingen die hij vroeger heerlijk vond lust hij alleen nog brokjes.
Wij barfen nog niet heel lang maar hij heeft wel zn hele leven[3jaar]vers/pens/hart gekregen.Vooral de botten zijn nieuw[paar maanden].

Het heeft geen bench.Er zijn ook geen andere honden.Is wel stressgevoelig.
Bij de jachttraining gaat hij uit stress weleens zitten wanneer er een schaaltje pens als beloning is ipv wild.
Mijn partner is wat beter in schrijven en gedrag observeren dus die schrijft een reactie over zn gedrag in deze topic.Alvast bedankt
Door remiteuntje
#655433
Reem is ook mijn hond. Hij doet inderdaad maf als hij eten krijgt. Alsof hij inderdaad nare ervaringen heeft gehad tijdens het eten en erg voorzichtig moet zijn en toestemming vraagt of hij echt wel dit mag eten. Bij brokjes is hij redelijk zelfverzekerd en eet hij zonder raar gedrag. Hij heeft het eerste jaar alleen brokvoer gehad.
Qua dominantie is hij zeker geen alfa maar hij kan goed jonge reutjes corrigeren als de reutjes te dicht bij ons komen (wegduwen met lichaam).
Wij hebben remi nooit geslagen of geschopt, en in de bijna drie jaar tijd dat we hem hebben, heb ik hem in totaal drie keer pittig bij zn nekvel gepakt bij zeer ongewenst gedrag. vereder gaat alles via afleiden en belonen van goed gedrag. (hij luistert zeer goed)
Er zijn geen andere honden in huis en reem wordt redelijk "verwend" door ons (mag op bank, bed etc).
De bench staat in de bus en wordt niet binnen gebruikt. Ik heb hem wel geleerd dat ik bij zijn bak mag komen (ik deed er vaak dan nog iets bij en pakte er nooit iets uit). Wij laten hem verder rustig eten en storen hem niet.
Het is wel zo dat hem door de jaren heen minder stoer ben gaan vinden buiten en dat hij vaak naar ons kijkt voor "hulp' of aanwijzingen of hij wel of niet naar een hond mag/moet gaan buiten. Maar daar ben ik wel blij mee.
Door eefje
#655491
ik kijk er vanuit de menselijke kant naar en ik zie een wantrouwige hond,zijn zelfverzekerdheid is weg.maar misschien vergelijk ik dieren teveel met mensen dus ben ik niet 100% zeker .
Mankeert hij niks?Sommige honden die zich niet lekker voelen worden ook anders,terughoudender(hoe schrijf je dat :-\ ) en soms ook agressief.
tips hiervoor heb ik niet maar dit is wat ik lees in de stukjes tekst en ik herken het van mijn moeders hond die vertoont hetzelfde gedrag maar dan naar andere dieren en mensen toe.....
Ik hoop dat er veel goede tips komen waardoor je hond weer plezier in het eten gaat krijgen!

sterkte
groetjes eefje
Door Mevroi Kruim
#655521
Ik heb een hond gehad die dat ook deed, die durfde gewoon niet te eten als wij in de buurt waren. Hij kwam uit het asiel en had ernstig kennelsyndroom. In z'n dagelijkse doen was hij vrolijk en lief, en niet bijzonder slaafs of onderdanig, maar met eten was hij dat dus wel.
Als ik z'n bak neerzette en dan gewoon wegliep at hij wel, heel snel en met schichtige blikken om zich heen. Ik heb dat gewoon neerzetten en dan weglopen heel lang moeten volhouden voordat hij een beetje ontspannen kon eten.
Door Audrina
#655525
Misschien is hij een keer geschrokken toen hij stond te eten en dat jullie dat niet in de gaten hebben gehad?

Zo kreeg mijn reu altijd in de gang bij de voordeur eten en ineens moest die ook niet meer. Wij snapten er niks van. Tot we erachter kwamen dat ons buurjongetje stomtoevallig een paar keer rond de tijd dat onze reu stond te eten met zijn mini quad bij ons tegen de deur reed om dat ding te keren en daar schrok de hond nogal van. Nu eet onze reu op een andere plek en nu is er niks meer aan de hand.

Wat ook zou kunnen helpen is een andere voerbak of het voer gewoon eens naast de voerbak gooien.

Ik weet niet of je hond iets van een ketting / halsband draagt in huis, maar misschien dat dat tegen de bak aan tikt en dat het daarom eng is?
Door ~Joke~
#655529
Kyra mijn middelste is bang voor bepaald vlees [de geur] In de tijd dat ik nog vleesbot gaf gedroeg ze zich zeer bang en sloop als een geslagen hond met een grote boog om het bot heen. Vooral van geit en lam. Andere vleesbotten zoals hertenwervels was ze niet bang voor.
Ze is allergisch voor lam dus voer ik het ook niet meer maar in de tijd dat ik het nog voerde at ze het in 'vluchthouding' alsof het vlees haar aan zou vallen  :D
Het klinkt maf maar ik heb van meer honden gehoord dat ze bang voor de geur van vers lam zijn.
Door reem
#655577
Nou bedankt voor alle reacties.Hij heeft wel een leuke nieuwe voerbak.Een metalen.....met een hond erop.Zal die andere maar weer eens pakken en op een rustig plekje zetten.
Zal ook de reactie op lam eens goed bekijken.Bak met voer maar langer laten staan.
Het lijkt wel een ongelukkig en onzekere hond maar idd niet in het dagelijks leven.
Wij hebben zijn zeer drukke karakter proberen te temperen met voer misschien dat voer een bepaalde druk geeft nu.
Gevalletje van geduld hoop ik maar.
Door Boefke
#655599
Zo extreem als jullie het beschrijven herken ik het niet, maar Boef was ook heel erg voorzichtig en licht afkerig in het begin. Ik heb hem enthousiast gekregen door de dingen voor zijn neus vast te houden en uit elkaar te trekken en hem uit de hand te voeren. Hij werd daardoor wat jaloersig omdat ik het eten in mijn bezit had. Hij heeft moeten wennen aan grote stukken en kouwen op botten. Dat was echt wel een leerproces van weken en alles dat nieuw was werd uiterst voorzichtig benaderd. Dit zit overigens ook in de rest van zijn karakter, dus voor mij was het geen verrassing. Daarbij heb ik hem nooit lang laten aanmodderen. Wil hij het niet, prima dan gaat het weg voor een aantal uren. Inmiddels eet hij alles met gemak, maar er zijn wel een aantal dingen die hij echt niet lust. Die hoeft hij dan ook niet te eten.
Door André
#655663
reem schreef: Hallo,bedankt voor de reacties.Zo n feestje is een idee maar zie niet echt in hoe het feestje moet zijn.Doe nu ook zeggen;lekker en geef dan heerlijk eten.

De reactie van Trimsalon proef ik een lichte veroordeling?Ten minste mijn intrepetatie van een zin met 3 vraagtekens.Hij krijgt eten uit zn voerbak.Wild,runderlappen,eitje,kippennek.Het past er allemaal in.Mocht dat de feestvreugde temperen dan hoor ik dat graag.
Hij neemt lappen vlees wel mee naar buiten/boven nadat hij een tijdje naar het vlees en naar ons heeft staan staren.
We staan niet bij de bak maar ik hou het vanuit mn zij-ogen wel in de gaten.Kauwt wel goed op botten/lappen vlees.Alleen wordt het enthousiasme minder en sommige dingen eet hij niet meer.

Andre;jouw vraag wanneer er iets anders in zit.Er gaat naast vers soms brokken/botjes/bullepezen/pensstaafjes/nekspier in.
Van al deze dingen die hij vroeger heerlijk vond lust hij alleen nog brokjes.
Wij barfen nog niet heel lang maar hij heeft wel zn hele leven[3jaar]vers/pens/hart gekregen.Vooral de botten zijn nieuw[paar maanden].

Het heeft geen bench.Er zijn ook geen andere honden.Is wel stressgevoelig.
Bij de jachttraining gaat hij uit stress weleens zitten wanneer er een schaaltje pens als beloning is ipv wild.
Mijn partner is wat beter in schrijven en gedrag observeren dus die schrijft een reactie over zn gedrag in deze topic.Alvast bedankt

Je verhaal van stress komt hier erg bekend voor, dit is inderdaad erg lastig jammer genoeg.
Persoonlijk ben ik van mening dat je zeer voorzichtig maar wel honds om moet gaan met dit probleem.


- Is er een relatie met het beoefenen van zijn/haar werk en eten?
- Wanneer ontstaat dit probleem exact?
- hoe en waarom is NU specifiek begonnen ( ik proef uit je reactie dat dit eventueel iets te maken heeft met het eten van botten.)
- wat gebeurt er als de omstandigheden en de omgeving van het voeren en eventueel tijdstip veranderen.


Let op. Ik ben voorstander om dit type hond met een fluwele handschoen te behandelen anders
kan wellicht het tegenovergestelde gebeuren.

We moeten iets verzinnen waardoor het eten normaal en stress loos wordt.
Graag jouw aanvullingen.

Groet

André
Laatst gewijzigd door André op wo 01 nov 2006, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door André
#655665
reem schreef: Wij hebben zijn zeer drukke karakter proberen te temperen met voer misschien dat voer een bepaalde druk geeft nu.
Gevalletje van geduld hoop ik maar.
kun je dit ietwat trachten te verduidelijken?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door