Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#654785
Ik ben nieuw hier op het forum dus zal me meteen even voorstellen:

Mijn naam is Michaëla en ik ben 22 en al 4 jaar samenwonend met mijn vriend en Knoeppie.
Knoeppie (3,5 jaar) is ons lieve beagleteefje met helaas een hartkwaal waar ze tot op heden geen last van heeft.
Ze is wat eten betreft een echte beagle, alles wat je haar voorzet óf wat ze stiekem te pakken krijgt gaat naar binnen (kaarshoudertjes, plastickzakjes, snoeppapiertjes, paddenstoelen, eikels etc.  :nono2: :rolleyes2:

Ik zou graag willen beginnen met de weekenden BARFEN om daarna evt. helemaal over te gaan op BARF.
Ze krijgt nu Carocroc kip en rijst (ooit mee begonnen omdat ze veel te dik was, woog destijds 16,5 en sinds maanden netjes 12,5/13,5).
Ze heeft ontzettende aanleg om dik te worden.

Ik heb echt totaal geen verstand van BARF, heb het forum de afgelopen dagen al aardig doorgespit maar vind het toch een beetje eng om er mee te beginnen.
Ik zou me graag laten helpen door iemand met verstand van BARF.

Ze eet dus alles, kauwt eigenlijk nergens op, krijgt regelmatig een bot (geen vleesbot, gewone koeienknie/been) wat volledig opgaat waarna ze 2/3 dagen wit poept.
Verder krijgt ze regelmatig wat snijsels van ons vlees, wat groenten/fruit als ik salede maak, zo nu en dan een eitje en wat yoghurt.

Wie o wie wil mij helpen?
#654807
ik wil je wel proberen te helpen... :D
ben je al begonnen te lezen in de bibliotheek onder de barf-sectie?
Daar kun je lezen hoe je over gaat van brokken naar barf: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=789
en een belangrijk stukje over het geven van botten: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

Als je wilt beginnen met weekendbarf kun je eens kijken wat je in je omgeving kunt krijgen aan geschikte vleesbotten (bijvoorbeeld kippenekken of kipkarkassen, en ribben van jonge geiten, schapen of runderen), spiervlees (afsnijdsels bij bv slager of islamiet), orgaanvlees (hart, lever, nier etc) en eventueel zelf te maken groentemix: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 795.0.html

Introduceer in je weekendmenu eens een van deze dingen en kijk hoe dat gaat.
Persoonlijk zou ik de knieen weglaten uit het menu en in plaats daarvan kiezen voor zachtere botten zoals bovengenoemd.

hoeveelheden en percentages voor een volledig barfmenu kun je bijvoorbeeld lezen in http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=5670

Uiteraard kun je ook beginnen met een kant en klaar diepvriesmenu, zo zijn velen van ons begonnen. Het is toch vaak een kwestie van tijd eer je weet waar je hond het goed op doet en hem te leren goed te kauwen en kraken. voor de tussentijd, zolang je nog weekend-barft, kun je de rest van de week opvullen met kvv
#655288
Of je doet hetzelfde als ik, parttime barfen  ;D Indy krijgt KVV ( Bibi, carnibest, rodi, Duck, smuldier, ik heb eigelijk alles al geprobeerd en alles gaat er in al koek ) en daarnaast krijgt ze wat lekker om te kluiven, kippennekken, kippenkarkas, lamsribje, kippendijbeen of - vleugel.... En ik ga het nog verder uitbreiden met geit en eend. Ik weet zeker dat ze alles binnenkrijgt wat ze nodig heeft zonder al te veel te kokkerellen én ze kan toch lekker kluiven  ;) Je kunt het altijd later gaan uitbreiden  ;)
Laatst gewijzigd door Ziviaantje op di 31 okt 2006, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
#655382
Ik ben met mijn beagle deze zomer begonnen met kvv en hij vindt het geweldig  :)  Ik wissel de complete voeding van smuldier af met de kip- en vleesvariant en vul die zelf aan met wat wij uit de moestuin over hebben of wat er van tafelrestjes over is.
Hij heeft ook al vers vlees uit de supermarkt gehad, net wat er in de aanbieding is, en kippennek en vleugeltjes lust hij ook. Moet ik wel pletten want hij kauwt niet zorgvuldig. Verder lust hij eigenlijk alles wat ik hem voorzet; ei, vis, vlees, groente het maakt niet uit :)
Ik ga geleidelijk over op barf als ik wat meer ingelezen ben en de juiste adresjes kan vinden  ;)

succes ermee!  ;D
#655516
Zo, heb net kipkluifjes (vleugels geloof ik) gekocht, bij de AH want ik heb helaas nog geen ander adres..
Als pup heeft ze eens een kippennek gehad maar dat vond ik toen zo vreselijk eng, ze slikte 'm heel door en stikte er half in.
Heb de vleugel vastgehouden en ze heeft hem heerlijk afgeknauwd.
Verder had ik alles in de juiste percentages al bij elkaar voor de komende weekenden dus nu met de vleugels erbij kan ze lekker smullen!!  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door