Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tigger
#655414
Toch nog eens een keer dit onderwerp; want ik twijfel een beetje. Ginger krijgt al enkele weken 500 gr barf per dag; op dit moment weegt ze 11 kilo. Dit is ca 4,5% van haar lichaamsgewicht.
Wat ik veel lees op Bp is dat men pups voornamelijk op  het oog voert; maar in ieder geval tussen de 5-10 % van het lichaamsgewicht. Persoonlijk vind ik het moeilijk om een pup alleen op het oog te voeren; op de een of andere manier ben ik bang dat ze ondervoed raakt oid. Klinkt misschien stom.
Ik vind Ginger er nu goed uit zien; niet te dik en niet te dun. De DA vind haar nog steeds dikkig, ze mag van hem veel schraler. Maar ik ben eigenlijk niet van plan haar nog minder te geven.
Als ik lees op Bp dan zie ik dat pups(van een middelgroot ras) gemiddeld 7% van hun lichaamsgewicht krijgen tot ca 7 maanden oud. Nu zit ik daar met Ginger ruim onder; maar als ik haar 7% ga geven dan wordt ze dus echt een tonnetje.
Krijgt ze voldoende bouwstenen  binnen als ik haar te eten geef op de ondergrens (ca 4,5 %)? Uiteraardhoud ik daarbij in de gaten of ze op het oog niet te mager wordt.
Door *Natasja*
#655422
Ik ben geen expert op BARF- en voedingsgebied, maar ik heb Ginger zaterdag gezien en ze ziet er gewoon goed uit vind ik. Dus ik denk  dat, zolang je voldoende afwisselt en de juiste percentages (verhoudingen bot, orgaanvlees e.d.) aanhoudt (maar volgens mij heb je pas je menu laten checken hier, toch?), Ginger alles binnenkrijgt wat ze nodig heeft. En sommige honden houden zich nou eenmaal niet aan de "voorgeschreven" voorschriften.
Door Red_Hunter
#655426
Mijn pup heeft altijd op de 5% gezeten gemiddeld. Je mag van de pup de ribben niet zien maar je moet ze wel goed kunnen voelen.
Sommige mensen houden meer van dikke pups (ik krijg dan ook vaak opmerkingen), maar daar ben ik nooit een voorstander van geweest, want op een bepaalde leeftijd gaan ze nog uitzwaren en dan zijn ze gelijk te dik.
Ja ik kan toch niets anders zeggen dan let op je hond. Ondervoeden doe je niet zo snel en dan zie je al snel de ribben te voorschijn komen dus dat valt echt wel op.
Sterkte met je pup.

Groetjes Trudie
Door Anita*
#655454
Tara krijgt 700 gram per dag en is absoluut niet te dik, ze weegt 12.5 kilo en ze ziet er prima uit. Nou moet ik wel zeggen ik loop wel veel met haar en ik ga zeker twee keer per dag met haar naar het park, ik weet natuurlijk niet of dat ook scheelt en hoeveel jij met Ginger loopt. En misschien heeft dat er wel helemaal niets mee te maken. Tara staat vrij hoog op de poten. Ik zou me geen zorgen maken hoor. Volgens mij willen pups altijd meer haha. Jij geeft 500 gram en ik 700 maar Tara kijkt altijd op als ze haar  eten op heeft, zoiets van krijg ik nog meer?? ;D
Laatst gewijzigd door Anita* op wo 01 nov 2006, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#655535
Ik vind 4,5% best een beetje weinig.... Maar ja, als ze er goed uit ziet en ze is niet te dik en ze groeit goed: dan is die hoeveelheid OK.

Linga vrat op die leeftijd als een dijker maar was beslist slank te noemen. Ik houd namelijk ook van slanke pups. En bij 11 a 12 kilo zal Linga ergens tussen de 700 en de 900 gram per dag gegeten hebben. Ja, ik denk dat je gewoon goed naar haar moet kijken. Want weet je, dit zijn allemaal maar richtlijnen. Uiteindelijk bepaald het individu hoeveel ze gevoerd moet krijgen!
Door tigger
#655915
Tja, lastig; ik vind het een groot verschil 500 gr of 700-900 gr. Volgens mij wil iedere hond meer eten dan ze krijgen; ze eet nu als een dijker, maar met 700 gr zal ze dat ook doen.
Ginger krijgt genoeg beweging in de vorm van wandelingen, zwemmen en spelen. Ik denk dat ik haar gewoon op 5% houdt in combinatie met het 'oog'. Dat zou nu betekenen dat ze er 50gr per dag meer bij zou moeten krijgen; dit zal dan in de vorm van groente/fruit zijn of vleesbot.
Door gizzmo
#656017
als we kijken naar de voorouders van onze honden, namelijk de wolf dan zien we ook dat hun pups steeds heel schraal/mager waren. Dit kan minder kwaad dan ze te overvoeden. Ik zou toch volgen wat uw DA zegt.

Groet en poot,

Gizzmo
Door MarijeJoanne
#656048
Tegenstrijdig he?
Da die zegt dat de pup eigenlijk wel wat schraler mag, terwijl als je naar de 'richtlijnen' kijkt men eigenlijk zegt dat je je pup veel meer mag voeren.
Maar ja, als je meer voert, groeit je pup natuurlijk ook meer.
Als je zelf je pup goed vindt zo en de Da vindt je pup eigenlijk net iets te, dan zou ik niet zoveel meer gaan voeren.

Kijk naar je hond, waar hij/zij het goed op doet en op welke hoeveelheden.

Mijn Da vindt mijn beide honden goed zo, er hoeft echt niet wat bij op en die mening deel ik (al vind ik het geen probleem als mijn ene hond er wel wat bij op krijgt, niet omdat hij te mager is ofzo, maar zodat hij wat bij te zetten heeft als hij door een stressperiode ineens weer afvalt, maar het is zeer moeilijk om hem wat te laten aankomen).
Maar dan hoor je van 'leken' dat mijn honden 'te mager' zijn...
Wat dus absoluut niet zo is, maar wel vergeleken met het straatbeeld (hoeveel honden hadden ook alweer overgewicht...?).
Ja, zo kan ik ook vergelijken... ik vergelijk het liever met het ideale gewicht en knijp mijn ogen dicht als ik weer zo'n rolmops over straat zie schuifelen :-X
Door Lizzy
#656240
[quote="Vivian"]
Tja, lastig; ik vind het een groot verschil 500 gr of 700-900 gr. Volgens mij wil iedere hond meer eten dan ze krijgen; ze eet nu als een dijker, maar met 700 gr zal ze dat ook doen.
Ginger krijgt genoeg beweging in de vorm van wandelingen, zwemmen en spelen. Ik denk dat ik haar gewoon op 5% houdt in combinatie met het 'oog'. Dat zou nu betekenen dat ze er 50gr per dag meer bij zou moeten krijgen; dit zal dan in de vorm van groente/fruit zijn of vleesbot.
[/quote]

Ja, het verschil is ook best groot. Maar ja, ik eet ook veel meer dan mijn zus.... Het kan misschien zijn (misschien dat Erna dat beter weet) dat Ginger gewoon een kleinere meid blijft. Kijk, Slingie is gewoon een grote meid. Ze heeft een schofthoogte van 58 cm en weegt 28 kilo (en inmiddels misschien zelfs wel 29). Ze is best een forse (mooie lekkere) tante. Vergelijk je haar nou met Pinkie: die is 53 cm hoog en weegt 23 kilo. Dat is fors kleiner hoor! Pinkie eet ook veel minder als Linga.

Ik zou zelf kiezen voor minder voer. Kijk, ik hoef geen graatmagere pup want daar geloof ik dus niet in. Ik wil ook geen ribben zien, bij een pup. Maar ik wil ze helemaal niet rond hoeven rollen. Dus als zij genoeg heeft aan 400 a 500 gram: dan zou ik dat geven. Het is belangrijker om met je ogen te voeren als volgens de richtlijnen.

Trouwens, je hebt best kans dat Ginger nog een groeispurtje gaat krijgen en ineens wel meer voer nodig heeft. Gewoon lekker op je gevoel en met je ogen blijven voeren! Vertrouw maar op jezelf. Da's beter als op richtlijnen vertrouwen. Want die zijn voor "gemiddelden". Ik denk dat Linga meer at als de gemiddelde middelgrote hond. Maar ik voerde haar op het oog. Was ik haar minder gaan voeren, was zij een gratenpakhuis geworden. Dus ik voerde haar meer.
Door tigger
#662268
Inmiddels zijn we 2 weken verder; Ginger weegt nu 13kg en ze krijgt nog steeds 500gr. Dat is dus 3,8 % van haar lichaamsgewicht. Ze is niet te mager; ik zie geen ribben en er zit wel een laagje spek op haar ribben. Ze groeit mooi 1 kg per week; hoewel de DA dat te veel vind  :-\.
Ben benieuwd wanneer het omslagpunt komt dat ze echt meer nodig gaat hebben.
Door Anita*
#664006
[quote="Vivian"]
Inmiddels zijn we 2 weken verder; Ginger weegt nu 13kg en ze krijgt nog steeds 500gr. Dat is dus 3,8 % van haar lichaamsgewicht. Ze is niet te mager; ik zie geen ribben en er zit wel een laagje spek op haar ribben. Ze groeit mooi 1 kg per week; hoewel de DA dat te veel vind  :-\.
Ben benieuwd wanneer het omslagpunt komt dat ze echt meer nodig gaat hebben.
[/quote]
Vivian je moet je niet te druk maken over wat de da zegt hoor, je hebt toch nog een hond grootgebracht, is toch ook goed gegaan. Tara weegt ook ongeveer 13 kilo en die krijgt 750 gram per dag over drie maaltijden en ze ziet er prachtig uit, terwijl de DA ook tegen mij zij dat ik uit moest kijken dat ze niet te snel zou groeien. Dat mijn jongens nog baby waren kreeg ik ook altijd commentaar van het consultatie buro, maar ze zijn allebei heerlijk slank. Volgens mij zeggen ze het altijd omdat ze bang zijn dat ze te dik worden en dat geldt volgens mij ook voor een DA.  ;) ;
Door Lizzy
#664014
Jullie beide pupsels wegen ongeveer evenveel. Ik denk dat je daar al wel uit op kunt maken dat jullie hondjes beide een normale groei hebben en Ginger gewoon wat minder voeding nodig heeft als Tara. Ik vind 1 kg groei per week overigens niet echt weinig (lees nou niet "te veel groei", ik bedoel "niet weinig maar ook niet teveel"), dus als jij denkt dat ze iets te dik is Vivian: gewoon nog wat minder geven. Als ze niet te dik is: gewoon zo blijven voeren. Ik ben het met Anita eens. Een beetje op je gevoel voeren en je niet gek laten maken door die DA.
Door Red_Hunter
#665010
Mijn hond groeide ook 1kg per week maar dat is een Ierse Setter van 70cm schofthoogte. Dus voor jou hond lijkt me 1kg ook wat veel.
Maar misschien heeft ze een groeispurtje, zo op afstand kan je er weinig van zeggen. Kijken naar de hond is toch het beste.

Groetjes Trudie
Door tigger
#665191
[quote="Anita*"]
Tara weegt ook ongeveer 13 kilo en die krijgt 750 gram per dag over drie maaltijden en ze ziet er prachtig uit, terwijl de DA ook tegen mij zij dat ik uit moest kijken dat ze niet te snel zou groeien. [/quote]

Maar dat zou betekenen dat Tara in 2 weken tijd 500 gram is gegroeid (vergeleken met je eerdere bericht). Ginger is in diezelfde tijd 2 kilo aangekomen terwijl ze minder eten krijgt; wat een verschil he?
Op het oog ziet ze er goed uit; dat is het belangrijkste.
Door herder_lover
#665222
ach per hond en per ras zijn er grote verschillen. Ik heb een Mechel reu van nu 1 jaar. Hij weegt zo'n 35 kilo. Hij zat tot zo'n 11 maanden op 7% van zijn gewicht en dat was per dag zo'n 1,8 kilo. Barf. Nu eet hij dat nog steeds. Hij is zeker niet te dik, hij is wel gespierd, hij is voor mij precies goed. Sommigen vinden 1,8 kilo per dag teveel, maar hij wordt er niet zwaarder op...
Voer op het oog en geef de juiste voeding, dan ga je goed!  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door