Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Dazwa84
#652532
Voordat ik een menu ga samenstellen wil ik eerst graag weten of ik wel op de hoogte ben, welk vlees onder welke categorie valt (RMB, orgaan, spier)

Ik heb de barfproducten die ik heb/krijg op een rijtje gezet en daarachter de categorie waarvan ik denk dat het in valt. Zouden jullie willen zeggen of het klopt? Volgens mijn rijtje kom ik spiervlees te kort, maar dit kan ik met kipfilet en rundvlees/ rundkopvlees aanvullen toch?

Lamshart Orgaan
Eendenkarkas RMB
Runderstrot RMB
Runderlever Orgaan
Lamsrib RMB
Kippennek RMB
Eendenvleugel RMB
Eendennek RMB
Runderpens Orgaan
Geitenvlees Spiervlees
Geitenrib RMB
Runderhart Orgaan
Zalmkop RMB / Spier ??

Het gaat nu dus puur om het vlees. Als ik het goed begrepen heb valt ei en yoghurt onder tafelrestjes?

Daarnaast nog een vraagje. De volgende percentages heb ik in gedachte om te gaan geven:

RMB: 50 %
Groentes: 10 %
Orgaanvlees: 15 %
Tafelrestjes: 10 %
Spiervlees: 15%

Kunnen deze verhoudingen voor een Franse Bulldog puber van 7 maanden? Ze weegt 9 kilo en ik heb 4 procent van haar lichaamsgewicht genomen, dat komt dan op 360 gram per dag en 2520 gram per week.

Omdat ik het nog vrij ingewikkeld vind het barfen en wel wil weten wat ik doe, doe ik het in etappes, vandaar mijn vragen  :)
Gebruikersavatar
Door Miekie
#652536
Je indeling is goed,zalmkop kan je onder RMB tellen.

Ook de percentages zijn op zich prima,maar ik zou zelf 5% bij de tafelrestjes eraf halen en bij de groente doen,let erop of je hond goed kan blijven poepen,als het erg moeizaam gaat zou je nog iets met het botpercentage kunnen zakken.

Overigens geef ik zelf geen restjes van tafel,maar geef i.p. daarvan eieren,noten/zaden,kruiden,honing en kefir.Mijn tafelrestjes zijn hooguit wat aardappels,pasta of gekookte groentes en dat voegt weinig toe,de aardappels en pasta zijn zelfs ongezond te noemen,Vayu trekt dat in ieder geval niet!

Als je hond wat magerder wordt mag je wel een hoger percentage per lichaamsgewicht rekenen,4 % is niet superveel.
Laatst gewijzigd door Miekie op wo 25 okt 2006, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#652538
Dazwa84 schreef: Voordat ik een menu ga samenstellen wil ik eerst graag weten of ik wel op de hoogte ben, welk vlees onder welke categorie valt (RMB, orgaan, spier)

Ik heb de barfproducten die ik heb/krijg op een rijtje gezet en daarachter de categorie waarvan ik denk dat het in valt. Zouden jullie willen zeggen of het klopt? Volgens mijn rijtje kom ik spiervlees te kort, maar dit kan ik met kipfilet en rundvlees/ rundkopvlees aanvullen toch?
Ja hoor, spiervlees kun je aanvullen met kipfilet, runderkopvlees, rundvlees, etc.

Lamshart Orgaan = correct
Eendenkarkas RMB  = correct
Runderstrot RMB  = mmmm, twijfelgevalletje... het bevat wel kraakbeen, geen bot. Als het veel vles bevat, gooi in ze zelf in de categorie spiervlees

Runderlever Orgaan = correct
Lamsrib RMB = correct
Kippennek RMB = correct
Eendenvleugel RMB = correct
Eendennek RMB = correct
Runderpens Orgaan = correct
Geitenvlees Spiervlees = correct
Geitenrib RMB = correct
Runderhart Orgaan = correct
Zalmkop RMB / Spier ?? = door de grote hoeveelheid graat, reken ik deze tot RMB

Als je dit allemaal gaat geven, tel ik wel zes verschillende diersoorten en die afwisseling is echt perfect!
Het gaat nu dus puur om het vlees. Als ik het goed begrepen heb valt ei en yoghurt onder tafelrestjes?

Ja, de een noemt het tafelrestjes de ander noemt het extra's.
Daarnaast nog een vraagje. De volgende percentages heb ik in gedachte om te gaan geven:

RMB: 50 %
Groentes: 10 %
Orgaanvlees: 15 %
Tafelrestjes: 10 %
Spiervlees: 15%

Kunnen deze verhoudingen voor een Franse Bulldog puber van 7 maanden? Ze weegt 9 kilo en ik heb 4 procent van haar lichaamsgewicht genomen, dat komt dan op 360 gram per dag en 2520 gram per week.

Lijkt me prima!
Omdat ik het nog vrij ingewikkeld vind het barfen en wel wil weten wat ik doe, doe ik het in etappes, vandaar mijn vragen  :)
Volgens mij gaat het helemaal goed komen! Je bent helemaal goed op weg joh! En wedden dat je het over een paar maandjes een makkie vindt!
Door Dazwa84
#652554
Ik ben blij om te horen dat ik op de goede weg zit! Ik zit zelf nog even te twijfelen aan de hoeveelheid die ik Belle ga geven, ze kreeg 300 gram Energique per dag, eerst 400 maar dat was te veel voor haar (kreeg ze niet op) Ik houdt denk ik maar even 4% aan en mocht het te weinig zijn dan kan ik het altijd nog opvoeren. Straks volgt er een weekmenu, ik ga daar nu even op puzzelen  :D
Door Bullekes
#655040
he hallo,
wou zeg wat ben jij goed op weg!!

ga zo door... mijn fbtjes zijn 2 en 3 bijna en krijgen ongeveer 500 gram per dag :) helaas heb en kan ik nog niet zoveel afwisselen :)
succes en kijk uit naar je weekmenu
Door Robian
#655061
Toen ik wilde beginnen met Barf kreeg ik een goede tip.

15% is omgerekend 1 maaltijd.

Ik geef 50% RMB - 15% groente - 15% orgaan - 15% vlees - 5% diversen.
Dat is omgerekend 3 dagen RMB - 1 dag groente (en daar doe ik dan de 5% diversen bij) - 1 dag orgaan en 1 dag vlees. Samen met een vasten dag heb je dan precies 7 dagen.

Omdat ik niet zulke hele grote honden heb is het ook makkelijk omdat de porties dan groter zijn.
Om dezelfde reden voer ik 1 keer per dag.
(Robbie krijgt 220 gram p/dag en Ian krijgt 165 gram p/dag)
Gebruikersavatar
Door Pauline
#655065
Robian schreef: 15% is omgerekend 1 maaltijd.

Ik geef 50% RMB - 15% groente - 15% orgaan - 15% vlees - 5% diversen.
Dat is omgerekend 3 dagen RMB - 1 dag groente (en daar doe ik dan de 5% diversen bij) - 1 dag orgaan en 1 dag vlees. Samen met een vasten dag heb je dan precies 7 dagen.
Syl ben ik nou gek? :-\ Volgens mij is 15% idd 1 maaltijd als je er 7 in de week voert, dan komt je op 105%. Maar als je een vastendag inlast geef je maar 90%.
Door Robian
#655066
Pauline schreef: Syl ben ik nou gek? :-\ Volgens mij is 15% idd 1 maaltijd als je er 7 in de week voert, dan komt je op 105%. Maar als je een vastendag inlast geef je maar 90%.
Gek?  :D  Ja hartstikke....op Eddie

Je bent de diversen vergeten (5%) die ik bij de groentemix (15%) geef.
3 dagen RMB zou omgerekend 45% zijn. Maar aangezien de porties vaak iets groter zijn is die 5% ook gedekt.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#655078
Robian schreef: Gek?  :D  Ja hartstikke....op Eddie
Ja da's een waarheid als een koe! ;D ;D ;D ;D ;D
Je bent de diversen vergeten (5%) die ik bij de groentemix (15%) geef.
3 dagen RMB zou omgerekend 45% zijn. Maar aangezien de porties vaak iets groter zijn is die 5% ook gedekt.
Ik snap het! Dank je wel, kan ik weer rustig slapen! ;)
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#655097
Robian schreef: Toen ik wilde beginnen met Barf kreeg ik een goede tip.

Soms heb ik wel eens een goed idee :D :D :D

Ik reken inderdaad 15 % per maaltijd, dat rekent lekker makkelijk. En aangezien de porties hier niet op de gram nauwkeurig zijn, geldt bij mij 7 maaltijden = 100 %.
Het is gewoon een makkelijk leidraad om bij benadering de juiste hoeveelheden van alles te geven!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door