Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Batatinha
#653847
Ik ben nu ongeveer een maand volledig aan het Barfen. dwz dat mijn hond niet heel veel kippendelen meer krijgt in verhouding tot andere producten. Ik was aan vlees ongeveer 35 euro kwijt en kan daar anderhalve maand mee doen, maar dan heb ik de groenten niet meegerekent. Dat komt dus nog bovenop het bedrag. Dat terwijl een van de duurste brokken 50 euro voor 3 maanden kosten.

Dan zeg je natuurlijk, dat heb je toch voor je hond over?! Antwoord is: ja, maar ik heb het niet breed en moet zelf ook nog eten en ook geld bewaren voor een evt dierenarts bezoek.
Ervaren meer mensen Barf als duurder?

De oplossing is vlees in Mill halen, maar zelf een fazant plukken kan ik denk ik niet over mijn hart verkrijgen. Dat vind ik te akelig, ondanks dat ik zelf ook best vlees lust.
Zijn er mensen die dat wel doen/kunnen?

Dit zijn twee dingen waar ik nu tegenaan loop. En ik wil graag weten hoe anderen dat doen.

Groetjes Marieke
Gebruikersavatar
Door Angelique
#653853
Barf hoeft niet duurder te zijn dan brok, alleen als je van de goedkoopste brok uitgaat dan wordt het lastig vergelijken. Alles valt en staat met goede adressen en soms kan dat even duren voordat je die gevonden hebt.
Als je vermeld in welke regio je woont kunnen anderen je wellicht tips geven.

Dat gedoe met die fazanten vat ik geloof ik niet helemaal. Je hoeft ze niet perse te plukken, mag wel natuurlijk. Maar het is ook altijd nog maar de vraag of je hond dat spul (wild) wel lust.
Door Mevroi Kruim
#653857
Goedkopere adressen zoeken. In Rotterdam betaal je 1 euro per kilo geitenribben bij afname van ik geloof 4 kilo tegelijk. Kipkarkassen kosten mij 30 cent per kilo, nekken 1 euro. Pens en kopvlees kun je vaak ook redelijk goedkoop aankomen. Voor kipkarbo's betaal ik hier op de markt 2 euro de kilo, voor zalmkoppen 50 cent tot 1 euro de kilo.
Ik ben niet duurder uit dan met brok, al was het alleen maar vanwege de besparingen op da-kosten. Mijn katten hebben het 4 jaar uitstekend gedaan op barf terwijl ze eigenlijk 4 jaar geleden al aan de dure Hills en de medicijnen hadden gemoeten. Tel uit je winst.

Fazant en haas en hert voer ik niet, als ik een keer goedkoop aan karkassen kan komen lijkt me dat wel leuk maar dat soort peperduur spul krijgen ze gewoon niet. Het duurster dat ik ooit gevoerd heb was kwartels van de Makro, maar die krijg ik tegenwoordig via Kiezebrink. Plukken doen de honden zelf maar.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op za 28 okt 2006, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#653892
Ja, ik herken dat wel een beetje. Ik ben ook duurder uit dan brok, ik voerde nl 2,5 jaar geleden Cavom en dat is een redelijk goedkope brok. Maar ik heb  nooit spijt gekregen van de overstap van brok naar kvv en vanaf mei naar Barf. Ik merk wel dat nu ik langer Barf steeds meer goedkope adresjes vind. Waarschijnlijk zal dat bij jou ook het geval zijn en probeer met andere samen te doen, scheelt ook vaak in de kosten.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#653960
Tinker schreef: Ik voerde al kvv toen ik de overstap naar barf heb gemaakt.Maar dat barfen hield ik maar een dikke maand vol omdat ik letterlijk 2 maal zo duur uit was.Met kvv koste me het plm.20-30 euro per maand,en met barf dik 60 euro.Ik heb hier in de omgeving geen goedkope adresjes kunnen vinden,en wil er eerlijk gezegd ook niet te veel moeite voor doen(zoals km's rijden,veel opslaan in een keer,etc)Dus ben ik terug gegaan naar kvv en geef nu nog 2 dagen barf.De kvv,daarvan gebruik ik diverse merken,maar  het meest Rodi.Voor een kleine beurs zou ik Smuldier aanbevelen(0,59 ct.per 400 ons,bij C1000)als kvv,dat is altijd nog beter dan weer terug naar de brokjes.
Mijn ervaring is dat ik nu met Barf goedkoper uit ben als met kvv, maar ik rijd er dus wél heel wat kilometers voor (of laat dat anderen doen ;)). Maar zelfs als ik de brandstofprijzen meereken is Barf voor mij goedkoper dan kvv plus dan het feit dat ik meer afwisseling in vleessoorten heb. Maar goed, het kost me altijd nog meer geld als de brokken die ik 2,5 jaar geleden nog voerde. Niet dat ik dat erg vind, integendeel, ik zie hoe goed mijn honden het op deze voeding doen en hoeveel plezier ze eraan beleven :D.

Ik kan me wel voorstellen dat als je een kleine beurs hebt de hogere kosten voor Barf een tegenvaller kunnen zijn. Maar zoals ik hiervoor al schreef, meestal krijg je in de loop van de tijd er meer goedkopere adresjes bij. En misschien als je een oproep plaats kun je met mensen bij jou uit de buurt samendoen, dat scheelt ook een boel in de kosten.

En Marieke, in Mill verkopen ze meer als alleen maar fazanten hoor ;). Hertenvlees en ribben en struisvogel en daar hoef je niets aan te plukken ;).
Laatst gewijzigd door Nitus op zo 29 okt 2006, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#653991
Ik ben ook even aan het rekenen geslagen. Ik voerde vroeger Cavom en was per dag 1.76 kwijt voor 3 honden van gem. 30 kg. Ik voer nu sinds 15 mnd CB en dat kost me 4.08 per dag.
Over 2 a 3 weken ga ik over op volledig Barf (nu 3 dagen per week) en dan verwacht ik rond de 2.70 per dag kwijt te zijn. Dit kan nog een stukje omlaag want de bestelling bij Mill gooit de prijs per kg omhoog en ik heb voor de groente de normale supermartkt prijs berekent.

Barf hoeft inderdaad niet veel duurder te zijn mits je de goede weg weet en soms kost dat wat tijd en moeite.

Gr. Jolanda
Door bas rouge
#654017
Het vinden van goedkope adressen en het in- en opslaan van grote hoeveelheden ineens dat maakt BARF niet duurder dan KVV; duurder dan brok, dat weet ik niet, dat hangt ook sterk af van welke brok je voert.

Ik ben gemiddeld per dag 4 euro kwijt voor 3 honden, 2 grote en een kleintje. Daar zitten goedkope dagen tussen (zalmkop en staart, 1,- per dag) maar ook dure zoals vandaag (een kip, een konijn en een kwarteltje, 10.60 per dag). Zo'n dure dag is minder dan 1 keer per maand, meestal zit ik tussen de 3-5 euro per dag en voer dan ca. 2 kilo aan hondeneten per dag.

Eerlijkheidshalve moet ik hier wel aan toevoegen dat ik de kilometers niet meereken, zo'n vleesophaaldag ver weg combineer ik altijd met iets anders, iemand bezoeken of wandelen op een onbekende plek.
Door bas rouge
#654027
Tinker schreef: Nou wel dus,want voor de gemiddelde kvv betaal ik zo'n 3 euro per kilo en voor Barf kwam ik uit op een gemiddelde van 6-8 euro per kilo.Ik was voor 2 kleine hondjes van 6 kilo,bijna 60 euro per maand kwijt. ::) Met kvv zit ik op ongeveer 20-30 euro per maand,dus tel uit je winst ;) :D
Ik snap je antwoord niet, want "wel dus" en daarna zeggen dat je 6-8 euro per kilo BARFmateriaal betaalt betekent dan dus dat je geen goedkope maar ronduit dure adressen hebt gevonden.
Gebruikersavatar
Door pike
#654037
Ik ben met barf goedkoper dan met brok. De (dieet)brok kostte me per dag Euro 1.55. En elke dag kreeg hij een runderhuidstaafje om te kauwen, voor zijn tanden, totaal 1.85 per dag. Ik heb tussen brok en barf een aantal weken kvv gevoerd. Die kostte me per dag Euro 1,41.
Nu voer ik vers en dag kost me gemiddeld per dag 1,25. Sommige dingen die ik wel graag wil geven daar heb ik nog geen echt goedkoop adres voor. Een dag in de week krijgen ze dan iets uit de dure "groep".

Ik denk dat wanneer ik geen goedkope adressen had en financieel een probeem zou hebben, ik waarschijnlijk zou toegeven op de variatie en meer uit de goedkopere groep zou geven. Altijd nog beter dan brok!
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#654047
[quote
Nou wel dus,want voor de gemiddelde kvv betaal ik zo'n 3 euro per kilo en voor Barf kwam ik uit op een gemiddelde van 6-8 euro per kilo.Ik was voor 2 kleine hondjes van 6 kilo,bijna 60 euro per maand kwijt. ::) Met kvv zit ik op ongeveer 20-30 euro per maand,dus tel uit je winst ;) :D
[quote][/quote]

Dan heb je sowieso dure adressen, ik betaal voor kvv, de CB dus niet bepaald een van de goedkopere 2.40 de kg. Daar zit al een verschil van 60 cent !!
6 -8 euro voor een kilo barf spul vind ik idioot duur. Volgens mij betaal je bij de keurslager nog minder voor een goed stuk vlees :)
Door Happy Tail
#654051
hier ben ik veel goedkoper uit met barf dan met brok
heb een aantal adresssen met goedkoop vlees om de gemiddelde prijs wat laag te houden. kipkarkas is tussen do 0.30 en  0.50 wel te verkrijgen hier en daar. kiloprijzen van 6 euro is echt erg hoog vind ik. ik haal veel bij IC Rotterdam en dan heb je geitenribben en vlees voor 1 euro per kg idem alle kipdelen. veel orgaanvlees is ook vanaf een 1.50 per kg te verkrijgen. het duurste is hier de eendenpoten voor 2.50 per kg.

Dus als je goede adressen hebt dan is het echt vele malen goedkoper dan die 6-8 euro. zoveel betaal je nog niet eens voor een kg kipcarbo in de supermarkt.

en dan reken ik niet eens mee dat ik nu een hond heb die gezonder is en geen ander kluifmateriaal nodig heeft om de tanden schoon te houden/krijgen
Door jeanne
#654056
ik ben met BARF stukken goedkoper uit dan met KVV of een dure brok. ik heb twee honden van ongeveer 25 kilo, en ben in de maand iets van 40 euro kwijt denk ik. er gaat gemiddeld een kilo tot 1,5 per dag aan vlees naar de honden.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#654059
Tinker schreef: Jij zegt dat barf niet duurder word dan kvv,dan zeg ik"wel dus".Want kvv kost plm.3 eurie en barf voor mij 6-8 euro. ;)
Goh, wat zijn we het oneens ::)


zij zegt: goede adressen vinden en veel tegelijk inkopen drukt de prijs van barf richting de prijs van kvv.

Jij zegt: ik heb geen zin om ver te rijden en veel tegelijk in te kopen en daardoor ben ik stukken duurder uit met barf ipv kvv.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#654102
Met kvv was ik 120 uur per maand kwijt, met barf rond de 30 euro. Het duurste wat ik voer is geit, 3 euro per kilo en eendenkarkas, 2,50 per kilo. Maar ik voer ook kippenek, 30 ct per kilo en lamsnek, 50 ct per kilo en zalmkop 33 ct per stuk.
Mijn beweegredenen om te gaan barfen waren puur financieel, nu zou ik niet eens meer terug willen naar kvv als ik het kon betalen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#654104
Oeps, topic verkeerd gelezen!  :-[
Met brok (hills) was ik ongeveer 35 euro per maand kwijt, scheelt dus niet zoveel als met barf. Maar ja, het is natuurlijk maar net welke brok je voert, barf is wel duurder dan aldi voer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door