Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Filou
#652784
Hallo !!

Hier ben ik na een lange tijd weer met een vraag.

Neem me niet verkeerd op... ik ben héééél tevreden met BARF, waar ik nu een jaar mee bezig ben.  Ik heb slechts één probleem.  Filou wacht heel de dag door op zijn eten.  Ik geef hem telkens 's avonds eten, telkens als we thuiskomen.  Maar als ik overdag thuis ben, dan ligt hij zeker 50% van de tijd in de keuken te wachten op zijn eten.

Ik vind het niet kunnen, want daar is de vloer koud (geen tapijt) en meneer Filou begint wat incontinent te worden, dus dat zal zijn nieren ook geen deugd doen.  Ik merk niet altijd dat Filou in de keuken blijft of dat ie er naar toe gaat.  Van de moment dat ik het zie, roep ik hem terug naar de woonkamer, maar daar blijft hij dus nooit lang liggen.

Wat kan ik hier nu aan doen??
Door conleeuw
#652789
mijn eerste vraag zou zijn, weet jij wel zeker dat hij op eten ligt te wachten, vindt hij niet juist de koude vloer gewoon heerlijk lekker?
Kan jij de keuken afschermen (deur dicht of een hekje ervoor) want dan zou ik dat maar doen als je echt niet wil dat hij in de keuken ligt. Ik neem aan dat hij niet mager is? dn dan ook nog de vraag, gebruikt hij medicijne, want er zijn sommige medicijne die veroorzaken dat er een eeuwige honger aanwezig is ;)
Door Filou
#652795
Hoi Conleeuw

Ja, ik weet het zeker, want als ik dan in de keuken binnenkom, dan springt hij recht en gaat hij staan snuffelen aan het aanrecht of aan zn pot ofzo.  Stel nu dat ik hem om 12u eten geef, dan is hij er voor de rest van de dag niet meer te bespeuren, dus ik weet wel zeker dat ie op zijn eten wacht, de loebas.  ;D

Ja, ik zou de deur dicht kunnen doen, en zijn drinkbak in de woonkamer zetten.  Maar dan gaat meneer mss voor de deur gaan liggen (waar ook geen tapijt ligt).  We hebben eigenlijk een tapijt in de inkom en in de woonkamer.  In de gang ligt er een kleintje, waar hij 's nachts op ligt.  Ik zal het alleszins eens uitproberen.

Neen, hij staat niet mager, maar goed (17kg) voor een kruising border-bearded.

En neen, ik geef hem geen medicijnen.  Toch niet in de zomer. Nu ga ik wel weer beginnen met glucosaminetabletten, want hij begint weer te manken (artrose).
Door ursula.v.gelder
#652801
Is het misschien dan geen goed idee om hem s'morgens te gaan voeren?
Hier krijgen mijn honden s'morgens eerst een lange wandeling en dan lekker eten, dan heb ik de rest van de dag geen kind aan ze. Bij mij beginnen ze dan wel rond etenstijd weer op de mat bij de keuken te zitten maar goed... dat is maar even zolang ik sta te koken.


Maar mij was het ook opgevallen hoor, ik ben nu ook 1 jaar bezig en sinds de oudste (lodewijk) van de brok naar de barf is gegaan loopt hij meer te zeuren om eten....ten minste zeuren...vroeger zag je hem gewoon helemaal niet en bietsen deed hij ook niet , en nu wel vaker.
Ook de pup is bij mij meteen aan de barf gegaan en is na de eerste week hier ook meer gaan bietsen en dergelijke.
Den dat het gewoon veeeel te lekker is ;D :D
Laatst gewijzigd door ursula.v.gelder op do 26 okt 2006, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Filou
#652818
ik vind dit niet echt een oplossing, want wij zijn overdag weg en 's morgens heb ik niet zoveel tijd voor mijn oud ventje. :-[

Als het gewoon vlees is (zonder bot) maak ik er niets van. Maar als ik bot geef, blijf ik liever een tijdje bij hem om zeker te zijn dat alles volgens plan verloopt.

Als ik in de keuken sta te koken, stoort het mij ook niet dat ie er ligt. Is altijd handig als er eens iets op de grond valt. ;D  Maar dat is dan nooit écht lang, dus ja. :)
Door ursula.v.gelder
#652826
he jammer, tja als je overdag weg bent zou ik dat ook niet doen, en weet je of hij ook in de keuken ligt te wachten als je niet thuis bent?? denk het zelf niet.
Dan zou je s'morgens alles klaar kunnen zetten (in de ijskast ineen bakje) en hem bij thuiskomst meteen eten kunnen geven, ben je ook van het gezeur af.... aan de andere kant zit je dan wel weer met de rangorde volgorde van eten, want dan heeft hij eerder eten dan jou, en niet iedere hond kan daar goed mee overweg.
Je zou dat probleempje weer kunnen oplossen door duidelijk zelf eerst iets in je mond te stoppen zoals een snackje (stukje appel, koekje, dropje) en dan pas de bak neer te zetten.
Mijn goede vriendin is gedragstherapeute en die kwam met die tip aan.


Hoop dat je aan deze tip misschien wel iets hebt.

groetjes ursula
Door Filou
#652842
rangorde is bij ons geen probleem, en Filou krijgt zijn eten altijd bij onze thuiskomst.  Ik denk ook niet dat hij in de keuken ligt te wachten als wij er niet zijn, want dat heeft geen nut (zal hij zelf wel snappen denk ik).  Als wij thuiskomen, ligt hij meestal in zn mand of op de zetel.

Het probleem is dus alleen als wij thuis zijn, of op een vastendag (dan ligt hij daar ook heel de avond ::) )
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#652974
Is het niet zo dat Filou uiteindelijk altijd zijn eten krijgt wanneer hij in de keuken ligt (en het min of meer afdwingt)? Hij heeft die 2 zaken met elkaar geassocieerd: in de keuken liggen leidt vroeger of later tot eten. Dit is ongeveer hetzelfde principe als een hond die blaft wanneer hij alleen is en het baasje komt vervolgens thuis (tijdens het geblaf). De hond denkt dan al heel snel dat het blaffen het baasje thuis brengt; dus hij blijft blaffen.
Wat ik zou proberen is, wanneer Filou een keer niet in de keuken ligt hem te verrassen met zijn eten. Je kan hem ook leren dat hij in zijn mandje moet liggen voordat hij eten krijgt. Wanneer hij dit eenmaal door heeft zal hij niet meer uit zijn mand weg te slaan zijn (ik weet niet of je dat wil?).
Laatst gewijzigd door *Remy* op do 26 okt 2006, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Filou
#653082
mja... je zegt daar zoiets.  't Is wel zo, dat als wij thuiskomen hij heel blij is ons te zien, en ons heel goed verwelkomd, en dan gaat hij naar de keuken (blijft voor de deur staan).  Als ik mij van mijn schoenen en jas ontdaan heb, ga ik dan zijn eten geven.  Maar dat is niet altijd zo.  Als ik bijvoorbeeld vroeger dan gewoonlijk zou thuiskomen (gewoonlijk rond 21u), dan geef ik hem niet onmiddellijk zijn eten, maar ga eerst wat tv zien ofzo.

Ik zal er op mezelf op letten dat ik hem zeker geen eten geef als hij in de keuken ligt, maar ik zal wachten tot hij de keuken zeker uit is en met iets anders bezig is.  Eens zien of dat verandering in zijn gedrag brengt.

Bedankt voor de tips. ;)
Door gizzmo
#653138
We weten niet hoe oud je beestje is natuurlijk, maar ik zou overschakelen op twee maaltijden per dag:
1.De maaltijden met extra water vermengen = beter voor zijn nieren.
2.Het eten verdeelt = De honger verdeelt.
3.Geef hem maar een kauwbot dan kan hij zich daar mee bezig houden...


Groet en poot,

Gizzmo
Door MarijeJoanne
#653170
gizzmo schreef: We weten niet hoe oud je beestje is natuurlijk, maar ik zou overschakelen op twee maaltijden per dag:
1.De maaltijden met extra water vermengen = beter voor zijn nieren.
2.Het eten verdeelt = De honger verdeelt.
3.Geef hem maar een kauwbot dan kan hij zich daar mee bezig houden...


Groet en poot,

Gizzmo
1. In vers zit meestal al meer vocht dan gemiddeld hondenvoer, extra water lijkt mij dan ook overbodig, volgens mij wil het ook niet echt mengen.
2. Het is maar net wat mogelijk is. Daarbij ben ik juist op minder maaltijden over gegaan omdat mijn kleine hond dan meer per maaltijd kan krijgen, zodat ie zijn tanden moeten laten werken als hij een stukkie vlees van dat lap vlees wil krijgen. En zodat zijn maag moet werken, ene keer weinig, andere keer meer/veel (samentrekken en uittrekken verhaal).
Ts kon er volgens mij niet bij zijn s'ochtends?
3. Wat voor kauwbot? Als ik mijn honden een bot geef, wil ik er graag bij zijn, zodat als er iets fout gaat, ik kan ingrijpen.

Ik zou proberen de regelmaat er uit te krijgen en het principe 'wie vraagt, wordt overgeslagen' consequent vol te houden.
Die ene ochtend dat je thuis bent hem verrassen met het eten, of een keer smiddags, een keer s'avonds laat, een vastendagje en die dingen.

En in tussentijd een kleedje voor de hond in de keuken leggen?
Door Filou
#653171
als ik een kleedje in de keuken ga leggen, dan gaat hij mss denken dat hij daar mag liggen hé, en dat wil ik niet. Ik wil dat hij daar niet gaat liggen... :-\

twee maal per dag voeren, doe ik ook niet, en ga ik denk ik niet doen. Alleen na een vastendag durf ik dat wel eens te doen, omdat wij 's avonds soms laat thuiskomen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door